Zapp

Re: Svavelvinter slutsålt - vad göra?

Tue 11 Jun 2013, 13:37

• Börja sälja spelet som PDF.
  • Trycka spelet som print-on-demand.
  • Trycka upp spelet på normalt tryckeri men på ett billigare sätt, till exempel med mjukpärm.
  • Göra en ny utgåva av spelet, som släpps i samband med nästa roman i konflux-sviten som kommer ut nästa år, och innehåller uppdaterad setting-information. Detta är en modell vi är mycket sugna på.
  • Slå på stort och göra nya utgåvan till ett komplett brädspel - som också innehåller rollspelet.
Vad tycker ni? Andra förslag?
Jag tycker ni ska välja det ni är mest sugna på.

Möjligen hade mitt förslag varit ett annat om det hade handlat om en renodlat kommersiell operation, men det vet vi ju alla att (åtminstone svenska) rollspel aldrig är. Och isåfall hade jag rekommenderat något annat: att diskutera ekonomi med kvalificerad personal och inte med internätet... och framför allt inte här, där andelen råd baserade på välvilja & önsketänkande om möjligt är ännu högre än annars...

8-)

Bengt Petter

Wed 12 Jun 2013, 13:03

Några blandade idéer...

Jag tycker att osbjer närmade sig något intressant: rollspel som pocket. Min gissning är att det skulle kunna öppna för försäljning i butiker som inte skulle ta in spelet annars. Ett specialformat, som kanske är prisvärt, är lyxpocket. Bonniers har gett ut en del av sina böcker så direkt, utan en inbunden förstaupplaga. Har dock ingen aning om hur det har fallit ut. Möjligen skulle detta också kunna göras i samarbete med Eriks förlag. Att köpa romanerna i samma paket - även böcker har ju börjat säljas i box numera - kanske är en lösning?

Men det blir förstås en svår balansakt hur ni än gör - med pocket missar ni kanske en del av de som ville ha just den påkostade coffee table-känslan. En lösning skulle kunna vara att ge ut ett rejält karthäfte separat, vid sidan av pocketböckerna. Karaktärskortlek är en annan produkt som säkert skulle locka en del, men antagligen också kosta.

Ytterligare en aspekt är tryckpriser. Det går kanske att hitta billigare i Kina, Indien eller Baltikum? Utan att ändra särskilt mycket på det spel ni redan har. En annan variant skulle kunna vara att trycka reglerna lite billigare (?) hos Publit och lägga mer krut på att trycka en utökad världsbok med påkostad kartbilaga. Ett par stora och detaljerade stadskartor modell Kandra tror jag många skulle kunna betala mycket för. En möjligen ball grej vore att låta någon av stadskartorna växa fram som ett forumprojekt där FL i samråd med Erik först sätter de övergripande ramarna för att sedan ge plats åt forumiter som gemensamt skapar detaljerna. Staden O kanske?

En annan aspekt är lyx. En del rollspelsförlag (bla Pelgrane) har ju också valt att trycka ett fåtal svindyra lyxeditioner av sina böcker. Ni har säkert också en liten men existerande kundgrupp som skulle kunna lägga några tusen på Svavelvinter med guldmonogram i helfranskt band. Att göra en sån sak kan säkert också fungera som schysst branding: ni visar att ni kan göra dyra grejer. Jag tror inte att man ska underskatta effekten av sådant. Det finns säkert en del som skulle kunna betala väldigt mycket, kanske tiotusentals kronor, för riktigt lyxiga saker. En intressant pryl kan vara stora (2 x 3 meter?) och detaljerade kartor tryckta på riktigt fint papper. Riktigt omfattande och invecklade släktträd kan också vara en annan intressant grafisk pryl, som det säkert också går att göra balla grejer av rent spelmässigt ("har du en anfader 20 generationer tillbaka som var demon?" etc.)

Peter

Wed 12 Jun 2013, 16:34

Vad sags om box med separata varlds- och regelbok i pocket eller hafteformat, och kartsamling/spelbraden a la bradspelsversionen ovan, samt varlds- och regelbockerna till salu separata som pocketar?

Allt hanger pa hur mycket jobb omformateringen till pocket ar
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor

Baldyr

Mon 24 Jun 2013, 20:52

Jag har en idé; Oavsett om en nyutgåva av spelet levereras i en låda med kartor och/eller ett komplett brädspel eller inte, så skulle ni kunna inkludera ett bonusäventyr till alla som förhandsbeställer och därmed gör det möjligt att trycka upp spelet på nytt! Materialet borde i så fall inte göras omedelbart tillgängligt elektroniskt via hemsidan, utan just vara exklusivt för förhandsbokare.

Jag föreställer mig i alla fall att det borde vara möjligt att trycka upp en begränsad upplaga av ett häfte med mjukt omslag som print-on-demand eller dylikt. Om det hjälper så skulle kostnaden för nämnda äventyrshäfte kunna begränsas genom att det är häftat och/eller helt i svartvitt (inkl omslag). Däremot borde det antagligen vara fullt illustrerat och så vidare.

Skulle detta kunna hjälpa? I så fall borde man ju kunna börja spåna på själva innehållet redan nu, kontakta frilansare, och så vidare. Vad skulle förhandsbokare i så fall ha för förväntningar på en sådan bonus-produkt?

Henke

Wed 24 Jul 2013, 10:53

Av SF-Bokhandelns webplats att döma så blev det en regelbok (okt 2013) och en världsbok (maj 2014) ? :)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Tomas
Site Admin
Topic Author

Wed 24 Jul 2013, 15:37

Hoppsan!

Japp, det stämmer, fast vi var inte riktigt redo att gå ut med det än. :) Tanken är att dela upp spelet i två böcker, Regler och Värld. Regelboken kommer till höstkanten, medan Världsbokens släpp kommer nästa år och samordnas med släppet av Vredesverk.
Båda böckerna får samma format och samma höga tryck- och bindningskvalitet som den första utgåvan.
Denna lösning tror vi är den bästa på dilemmat - vi får ut ett nytryck av spelet relativt fort, samtidigt som vi kan fullfölja vår plan att uppdatera världsdelen av spelet efter innehållet i Vredesverk.

Mer info kommer på bloggen lite senare!

/Tomas
Fria Ligan

Peter

Wed 24 Jul 2013, 15:49

Hoppsan!

Japp, det stämmer, fast vi var inte riktigt redo att gå ut med det än. :) Tanken är att dela upp spelet i två böcker, Regler och Värld. Regelboken kommer till höstkanten, medan Världsbokens släpp kommer nästa år och samordnas med släppet av Vredesverk.
Båda böckerna får samma format och samma höga tryck- och bindningskvalitet som den första utgåvan.
Denna lösning tror vi är den bästa på dilemmat - vi får ut ett nytryck av spelet relativt fort, samtidigt som vi kan fullfölja vår plan att uppdatera världsdelen av spelet efter innehållet i Vredesverk.

/Tomas
Grymt :) Sa nu galler det att ha forsta regelboken, den nya regelboken och den nya varldsboken. Svavelvinterbiblioteket ser ut att kunna vaxa till sig!
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor

Henke

Wed 24 Jul 2013, 16:57

Hoppsan!

/Tomas
Givna köp såklart! Kanske skall passa på att köra en korrekturrunda i samband med det också?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Tomas
Site Admin
Topic Author

Thu 25 Jul 2013, 16:09

Absolut! Jag har redan kollat igenom erratatråden här på forumet, men hojta gärna om ni ser nåt mer!
Vi planerar inga direkta regeländringar.
Fria Ligan

Baldyr

Thu 25 Jul 2013, 23:22

Från någonting som jag sitter och skriver på:
Alla referenser och sidhänvisningar till ”regelboken” avser alltså den första utgåvan av spelet, som innehåller såväl en regel- som en världsdel. Med reservation för att någonting kan ha ändrats i senare utgåvor av spelet.
;)