Henke

Re: Svavelvinter slutsålt - vad göra?

Sat 18 May 2013, 06:28

Själv tycker jag det hade varit intressant med ett skuggscenario (civ-äventyr) kring utvandringen från Lasemos österut och bildandet av Klavynska riket samtidigt som Crurerna koloniserar trakerna kring Kargom.

Är det Civ5 vi pratar om? Har spelat en hel del Civ (sedan första DOS-versionen i början på 90-talet) och gissar att det skulle bli ett otroligt omfattande jobb att byta namn på varenda enhet, beskrivning, wonder, stad, ledare etc etc. Men kul hade det varit :-)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Brior

Sat 18 May 2013, 10:34

Är det Civ5 vi pratar om? Har spelat en hel del Civ (sedan första DOS-versionen i början på 90-talet) och gissar att det skulle bli ett otroligt omfattande jobb att byta namn på varenda enhet, beskrivning, wonder, stad, ledare etc etc. Men kul hade det varit :-)
Du känner kanske inte till det Henke, men allas vår Baldyr har redan gjort ett trakoriskt Civ-scenario för mycket länge sedan. Minns inte till vilken Civ-version men det vet förstås Baldyr själv.

Henke

Sat 18 May 2013, 10:35

Jaha, jo jag visste att någon gjort det men minns inte vem. Då är det förmodligen Civ3 eller Civ4.
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Baldyr

Sat 18 May 2013, 12:13

Mitt Trakoria-scenario till Civ2 är fortfarande tillgänglig och om jag förstått rätt kan spelet som sådant också laddas ned gratis online. Scenariot har undertiteln "The Rise of the Clavian Empire" och utgår ifrån de första nybyggarna från Lasemos som vandrat igenom alvskogarna och anlänt till Moskorien.

Annars har jag egentligen bara moddat CivIV på senare år, men ett Trakoriskt scenario skulle kräva en hel del kvalificerat grafiskt arbete - såsom Kargomväggen... (Jag föreställer mig att The Great Wall kan användas som bas men man måste samtidigt höja landsnivån i Kargom. Låter hemskt avancerat...)

Därav tanken på att hålla scenariot enbart på Paratorna. Ett nybyggarscenario passar dessutom utmärkt till Civilization-konceptet, även om det alltså är möjligt att bygga om spelet i grunden om man vill. Man kan exempelvis tänka sig att städer inte grundas med Settler-enheter utan vidare, och endast på historiska platser. Andra typer av historiska/slumpmässiga händelser kan också byggas in - rent av små mini-äventyr med profetior och allt. (Ranzinerordens grundande låter som en kul idé - troligen behövs en Great Prophet.) Målet skulle kunna vara att ena ön under en fana - exempelvis genom förbundet som slöts i Tricilve mellan hertigätterna. Annars skulle de olika spelarna/hertigätterna kunna ha individuella mål och alternativa sätt att vinna scenariot. Ilibaurien skulle också kunna tacklas på olika sätt - exempelvis genom att man skickar en Great Alchemist till det nordliga länet. Över huvud taget skulle Great People-enheterna mera likna hjältar och ha delvis andra användningsområden. Och så vidare.

Möjligheterna är som sagt närmast oändliga - om bara fritiden också var det... :(

edit: namnförslag: "Trakoria: The Shadow Game" ;)

Henke

Sat 18 May 2013, 15:09

Jo, annars kunde det ju varit kul med en "huge" karta där Marjura (Svaveltillgångar) och kanske delar av Argond också finns med. Barbarerna skulle ju kunna vara Paratornas urinvånare (i Svavelvinter benämnde Demens dem som Kannibaler, men förmodar att det är Skeckerna?).

Vad kan man tänka sig för underverk? Kronolaaben, Eniaken, Shamash finger (fast detta kanske mer är ett naturfenomen). Hur skulle Stegos spelas? Som en isolerad fläck?

Kanske är bättre med bara Paratorna iaf. Men tyvärr förlorar man ju en hel del intressant isåfall.

Skulle man skapa ett spel från grunden så hade jag gärna sett ett Svavelvinter point-n-click äventyr a´la Monkey Island.

Baldyr

Sat 18 May 2013, 17:10

Poängen med att modda ett spel, istället för att bara skapa en karta/ett scenario, är ju att man kan bygga om det i grunden. I stort sett ingenting vore omöjligt att göra med exempelvis CivIV som grund. Så man behöver inte känna sig särskilt begränsad av vad som redan finns i spelet - eller vad som inte finns.

Henke

Sat 18 May 2013, 17:44

Jaha, du menar att man skulle göra det på den nivån. Rätt spännande idée faktiskt, men synd att det är så tidskrävande bara :-) Han man modda Civ5 på samma sätt?

Baldyr

Sat 18 May 2013, 19:21

Jag har inte jobbat med CiV (5an) själv men det går säkert att göra mycket med det också. Dessvärre ser jag flera nackdelar med "femman" jämfört med "fyran", ur scenariomakar- och moddarsynpunkt. Men jag är knappast insatt i detaljerna och dessutom kan många begränsningar ha försvunnit sedan spelet lanserades. (Det var delvis samma sak med fjärde utgåvan, där koden till hela regelmotorn släpptes först med den sista expansionen. Där är man visst med femte utgåvan idag, för övrigt...)

Om någon annan skulle ta sig an att formge själva scenariot (till CivIV då) och ta hand om själva design-aspekten, grafik och annat, så skulle jag säkert kunna koda det som behövs. (Nu har jag förvisso inte försökt ge mig på C++-programmering ännu, men principen är densamma oavsett språk. Det jag har gjort själv är baserat på språket Python.) Jag har givetvis en massa idéer på lager till spelet som sådant, men knappast tid att ta hand om ett så stort projekt.

edit: Nu har vi kommit ganska långt ifrån trådens ämne. Jag tror inte att ett Civ-scenario är något alternativ till ett nytryck av Svavelvinter-rollspelet. ;) Om någon är intresserad av att diskutera ett dylikt så kan man ju starta en ny tråd istället. :)

Tomas
Site Admin
Topic Author

Sun 19 May 2013, 21:53

Bra diskussioner och tankar här, tack för det!
Även om jag inte hetsas så mycket av ett brädspel själv, så tror jag nog att Tomas menade ett "brädspel" baserat på det befintliga skuggspelet - som alltså är en del av kampanjspelet. Det skulle vara ett spelhjälpmedel, helt enkelt. Så istället för att notera saker på papper kan man flytta fysiska pjäser på ett bräde. Och istället för ett skuggmaktsformulär så har spelaren kort av något slag vilka motsvarar skuggmaktens resurser.
Precis. Brädspelet skulle i grunden vara skuggspelet, så att man kan använda spelbrädet och spelmarkerna till att spela skuggspel. Dock kunde man bygga på skuggspelet med saker som segervillkor, kanske hemliga uppdrag, kanske händelsekort som tillför ett element av oberäknelighet, som frivilliga tillval för att göra det hela lite mer till ett komplett brädspel. Men fortfarande helt baserat på skuggspelet - det skulle alltså kunna spelas separat som ett eget brädspel eller användas som spelhjälpmedel till rollspelet.
Fria Ligan

osbjer

Thu 06 Jun 2013, 11:30

Om nu svavelvinter är slutsålt, hur många exemplar finns det i omlopp? Jag har inte hittat något om upplaga i boken.

Det bästa hade varit ett nytryck så att boken kan finnas i hyllan. Men det verkar ju kosta en aning för mycket. Däremot undrar jag om man inte kan ta till några andra grepp.

Man kanske skulle kunna göra enklare regler och trycka upp i pocket som lanseras samtidigt som nästa roman och hamnar bredvid den i bokhyllan. Säljs romanerna på t.ex. Pocket Shop eller finns de bara på SF? Det hade varit fräsigt att kunna köpa en enkel regelbok på centralen på samma ställe som romanerna. En uppfattning om världen kanske man kan få via romanerna, och blir man mer intresserad kan man köpa den stora boken.

/j