Baldyr

Re: Svavelvinter slutsålt - vad göra?

Tue 14 May 2013, 10:03

Varför inte göra ett "nytt spel" där settingen inte är statisk i väntan på kriget, utan snarare utspelar sig under kriget? Den som vill spela i det rådande status quo innan krigsutbrottet kan använda sig av den gamla versionen istället. Stegos beskrivs exempelvis som en central maktfaktor, liksom exempelskuggspelet kretsar kring kriget. Eller så ingår ett färdigt "brädspel" enligt förslaget ovan - istället för ett exempelskuggspel.

Sedan kanske det vore mindre intressant att beskriva shaguliterna samt somatropi, utan fokusera på... Ja, ni vet;-). RhabdoRana beskrivs vidare som en sekt i inre upplösning efter att Shagul förlorat kontrollen över den. Och så vidare.

Tomas
Site Admin
Topic Author

Tue 14 May 2013, 10:17

Precis! Det är så vi tänker också. Att hela settingen uppdateras efter det rådande läget i romanerna. Exakt vilket läge detta är kan man klura på - men om nu kriget bryter ut i nästa roman (jag har ingen hemlig info om att det är så, men man kan ju gissa) så håller jag med om att det vore en cool och annorlunda setting att utgå från.

Nu får vi vänta på nästa roman innan vi kan spåna på detta i detalj, men vilka stora förändringar är det som har skett?
  • Stegos har förljusats
  • Nya Sfären är krossad
  • Shagulitersekten är skingrad (så var iofs läget redan i första spelet).
  • Annat?
Fria Ligan

Henke

Tue 14 May 2013, 11:01

Precis! Det är så vi tänker också. Att hela settingen uppdateras efter det rådande läget i romanerna. Exakt vilket läge detta är kan man klura på - men om nu kriget bryter ut i nästa roman (jag har ingen hemlig info om att det är så, men man kan ju gissa) så håller jag med om att det vore en cool och annorlunda setting att utgå från.

Nu får vi vänta på nästa roman innan vi kan spåna på detta i detalj, men vilka stora förändringar är det som har skett?
  • Stegos har förljusats
  • Nya Sfären är krossad
  • Shagulitersekten är skingrad (så var iofs läget redan i första spelet).
  • Annat?
Marjura är tömt på levande och Cruri har återuppstått
Kishatet har gått under (iofs en effekt av Stegos förljusning)
Soblak invaderas av Gaddagormgald ?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Jörmungandr

Tue 14 May 2013, 11:36

Oj!

Finns det en risk att det inte kommer gå att få tag på Svavelvinter överhuvud taget när den här omgången är slutsåld? :/

Själv har jag inte haft råd att köpa boken själv än utan har lånat av en kompis.

Tomas
Site Admin
Topic Author

Tue 14 May 2013, 11:50

En liten risk finns att vi kommer att nytrycka boken, ja. Vi siktar absolut på att nytrycka i någon form, men även om vi gör det så kan det dröja ett tag - minst ett år från nu skulle jag säga.
Skulle böckerna ta slut i handeln får vi fundera på PDF-försäljning som övergångslösning.
Fria Ligan

Peter

Tue 14 May 2013, 12:57

men om nu kriget bryter ut i nästa roman (jag har ingen hemlig info om att det är så, men man kan ju gissa)
Hmmm.... fordjupade faltslagsregler kanske?
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor

Tomas
Site Admin
Topic Author

Tue 14 May 2013, 13:05

men om nu kriget bryter ut i nästa roman (jag har ingen hemlig info om att det är så, men man kan ju gissa)
Hmmm.... fordjupade faltslagsregler kanske?
Bra idé! Vi har ju dina från förra året, som är alldeles utmärkta!
Fria Ligan

Peter

Tue 14 May 2013, 13:56

Vi har ju dina från förra året
Ja, det var det jag fiskade efter lite ;) Jag skall putsa upp och skicka over dem sa har ni dem att gora vad som passar bast med.
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor

Jörmungandr

Tue 14 May 2013, 15:16

En liten risk finns att vi kommer att nytrycka boken, ja. Vi siktar absolut på att nytrycka i någon form, men även om vi gör det så kan det dröja ett tag - minst ett år från nu skulle jag säga.
Skulle böckerna ta slut i handeln får vi fundera på PDF-försäljning som övergångslösning.
Aj aj aj ... okej. För det vore förskräckligt om det tog slut innan jag kunnat köpa ett eget exemplar.

Går det inte att arbeta om boken till ett stående format, göra den i svartvitt och släppa i mjukpärm?

Tomas
Site Admin
Topic Author

Tue 14 May 2013, 16:03

Aj aj aj ... okej. För det vore förskräckligt om det tog slut innan jag kunnat köpa ett eget exemplar.

Går det inte att arbeta om boken till ett stående format, göra den i svartvitt och släppa i mjukpärm?
Det är kanske en möjlighet, men det är väldigt mycket jobb att layouta om en illustrerad bok på 352 sidor...

Hur det än går kommer vi se till att Svavelvinter går att få ta på på något sätt. Om inte annat som PDF. Men mycket hellre släpper vi ett ny, uppdaterad utgåva lagom till Vredesverk eller strax därefter. :)
Fria Ligan