Peter

Re: Svavelvinter slutsålt - vad göra?

Tue 14 May 2013, 16:18

. Men mycket hellre släpper vi ett ny, uppdaterad utgåva lagom till Vredesverk eller strax därefter. :)
Som kommer att heta:
Svavelvinter (Andra utgavan)
Svavelvinter (Vredesverk)
Vredesverk
Svavelvinter (Vredesutgavan)

Sjalv foreslar jag alternativ 4 ;)
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor

Baldyr

Tue 14 May 2013, 17:41

Den "nya" settingen kanske borde utgöras av det status qou som uppstår efter Stegosi uppljusning och det korta kriget på Palamux. Åtminstone i den gamla äventyrssviten behärskades de fyra öarna av varsin makt, fram till konfluxen. Tror t o m att situationen beskrevs som bördig jord för intriger de olika makterna emellan. Där har ni alltså erat skuggspel. Kampanjspel i denna setting torde innehålla spioneri och troligen behöver såväl ransarderna som magillrerna beskrivas mera ingående...

I övrigt tror jag som sagt att Fontra Cilor inte längre bör vara fokus på Palamux utan snarare Stegos/Mea Plakole. Byt ut exempelkampanjen mot något som utspelar sig där. Introäventyret kanske skriver sig självt när romanen kommer ut?

Svante Landgraf

Thu 16 May 2013, 11:02

Det viktigaste är att spelet finns tillgängligt i hyllorna, på ett eller annat sätt. Det behöver inte vara samma bok, den behöver inte vara lika omfattande eller innehålla samma saker, men den måste finnas där. Det tror jag är ganska avgörande för att behålla intresset när ni släpper nya moduler.

Brädspel och storutgåva vore trevligt, men det känns inte riktigt optimalt för att locka nya spelare som bara vill ha en regelbok.

Ny utgåva är kanske vettigast i förhållande till arbetsinsats, men frågan är hur många spelare med tillgång till den gamla boken som skulle köpa den. Det är svårt att beräkna, oavsett hur mycket nytt ni lägger in, tror jag. Jag skulle luta åt någon sorts billigare digiltaltryckt version, och sedan nyutgåva efter fjärde boken, men det är ju svårt att säga vad som egentligen är bäst här.

Oavsett vilket tror jag att PDF-försäljning vore bra som komplement. Jag ser inga som helst nackdelar med det egentligen.
(sound of spatiotemporal holocaust)

Maekolv

Fri 17 May 2013, 10:18

Jag ställer mig lite skeptisk till en utgåva i paket med brädspel... vill man ha ett rollspel så vill man inte behöva köpa ett brädspel också, och vice versa självklart. Men det hela beror givetvis på hur tajt rollspelet hänger ihop med det tänka brädspelet. Jag skulle spontant inte vilja betala för en spelbok jag redan har bara för att komma över ett brädspel. Jag tror att de två produkterna fungerar bra var för sig, däremot.

Mitt förslag blir istället en modell där pdf-försäljning med option på köp av framtida tryckt utgåva får ta över under tiden marknaden får mogna inför en nytryckning (oavsett om denna utgåva är uppdaterad eller ej).

Med option blir det inte kickstarting/fundraising, men ändå lite åt det hållet.

Tomas
Site Admin
Topic Author

Fri 17 May 2013, 10:35

Intressant! Hur menar du att en sådan option skulle fungera?

Enbart PDF-försäljning är definitivt en möjlighet, nackdelen är att boken inte syns i butikshyllor, vilket också kan göra återförsäljare mindre benägna att ta in moduler till spelet.
Fria Ligan

Peter

Fri 17 May 2013, 12:04

Angaende bradspel. Far man foresla ett bradspel som supplement i form av en kart- och bradspelslada.

Forutom mojligheten att roa sig med ett enkelt intrigspel med Trakoriska oarna eller annan miljo som spelkarta erbjuder en sadan modul idealt en uppsattning skuggspelskartor samt spelpjaser som aven ar lampliga for skuggspelet. Ett sadant bradspel kan aven ha mer fordjupade regler som kan ateranvandas i skuggspelet (men bara om det verkligen tillfor nagot, inte bara for sakens skull).

Tva flugor i en small alltsa - bada ett enkelt trakorienbradspel och massa resurser for skuggspelet.
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor

Maekolv

Fri 17 May 2013, 22:46

Intressant! Hur menar du att en sådan option skulle fungera?
Exakt hur det ska fungera vet jag inte riktigt, men mina tankar går ungefär såhär: Vi som köpt spelet har även fått en pdf. De som köper pdf:en borde kunna få priset för pdf:en avdraget när/om de senare väljer att köpa den tryckta version 2 av Svavelvinter. Typ. Hur som helst bör en köpt pdf räknas som en preliminär förhandsbeställning, så att de som har betalat för pdf har första tjing på trycka boken när den kommer.

Jag skulle själv vara besviken om jag först betalade för en pdf som "nödlösning" för att en tid senare betala fullpris när spelboken (som jag egentligen ville köpa från början) går i tryck.

Men det kanske är svårt att rodna praktiskt?
Sedan kan man alltid diskutera priser och nivåer.

Jag skulle i varje fall vara betydligt mer sugen på att köpa en pdf som jag visste att jag hade chansen att få "pengarna tillbaka" den dagen jag köper den riktiga produkten. Dessutom ger det er möjligheten att kräma ur några extra kronor ur pdf:en, eftersom både ni och köparna tror och hoppas på en framtida nyutgåva i pappersformat.
Last edited by Maekolv on Sat 18 May 2013, 11:08, edited 1 time in total.

Baldyr

Fri 17 May 2013, 23:04

Jag tycker att det är många bra poänger i diskussionen. Även om jag inte hetsas så mycket av ett brädspel själv, så tror jag nog att Tomas menade ett "brädspel" baserat på det befintliga skuggspelet - som alltså är en del av kampanjspelet. Det skulle vara ett spelhjälpmedel, helt enkelt. Så istället för att notera saker på papper kan man flytta fysiska pjäser på ett bräde. Och istället för ett skuggmaktsformulär så har spelaren kort av något slag vilka motsvarar skuggmaktens resurser.

Sedan kanske man endast spelar en skuggrunda per spelmöte och får genast packa undan brädspelet, men man kan ju tänka sig att man exempelvis spelar generationsspel som utvecklar sig snabbare i tiden, och då kan brädspelet användas parallellt under ett pågående spelmöte.

Man kan tänka sig en kampanj som kretsar kring Paratornas nybyggartid, från att de blivande hertigsläktena anländer till ön - till ja, det behöver inte finnas något ände. Det vore intressanta att prova i alla fall! (Det vore även kul att konstruera en sådan kampanj - och ett sådant brädspel!)

Brior

Fri 17 May 2013, 23:55

Man kan tänka sig en kampanj som kretsar kring Paratornas nybyggartid, från att de blivande hertigsläktena anländer till ön - till ja, det behöver inte finnas något ände. Det vore intressanta att prova i alla fall!
Eller så kunde man göra ett sådant dataspel Baldyr ;-)

Baldyr

Sat 18 May 2013, 00:12

Eller så kunde man göra ett sådant dataspel Baldyr ;-)
Jag har faktiskt funderat på att göra ett Civilization-scenario på ämnet. Nu när jag lärt mig programmering vore det möjligt att göra häftiga grejer... :)

Tyvärr är fritiden högst begränsad för sådana excesser! :cry: