Tomas
Site Admin
Topic Author

Svavelvinter slutsålt - vad göra?

Mon 13 May 2013, 15:59

Som bekant är rollspelet Svavelvinter slutsålt hos oss, och börjar ta slut även hos återförsäljare. Vi är måna om att hålla spelet levande och ge ut moduler till det, och då måste själva grundboken finnas tillgänglig att köpa.

Att bara trycka fler ex av boken är tyvärr rejält dyrt, och de lär knappast sälja i lika rask takt som den första tryckningen. Lägger vi våra pengar på det är risken stor att andra projekt som vi vill satsa på måste vänta. Så vi har ett dilemma. Vi har grunnat på några möjliga lösningar som det vore kul att höra era tankar kring:
  • Börja sälja spelet som PDF. Löser problemet med tryckkostnad. Nackdelen är att ingen bok kommer att stå i hyllan hos återförsäljare, vilken kan bli ett hinder för att nya ska hitta spelet.
  • Trycka spelet som print-on-demand. Dock osäkert om det är möjligt - till ett rimligt styckpris eller överhuvudtaget - för ett så tjockt spel i fyrfärg, och i Svavelvinters liggande format.
  • Trycka upp spelet på normalt tryckeri men på ett billigare sätt, till exempel med mjukpärm. Nackdelen är att det inte blir så väldigt mycket billigare.
  • Göra en ny utgåva av spelet, som släpps i samband med nästa roman i konflux-sviten som kommer ut nästa år, och innehåller uppdaterad setting-information. Detta är en modell vi är mycket sugna på. Kruxet är att det måste vara tillräckligt mycket nytt i den för att den ska vara värd att köpa även för många av de personer som har den första utgåvan - annars går det inte runt.
  • Slå på stort och göra nya utgåvan till ett komplett brädspel - som också innehåller rollspelet. Brädspelet skulle då vara en något utbyggd variant av skuggspelet, och ha den stora Trakorienkartan som spelbräde, med spelmarker för skuggmakter, resurser och inflytande.
Vad tycker ni? Andra förslag?
Fria Ligan

Henke

Re: Svavelvinter slutsålt - vad göra?

Mon 13 May 2013, 17:05

Slå på stort! Komplett brädspel tack! Ny crowdfunding-kampanj kanske? :)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Henke

Mon 13 May 2013, 18:47

Ett ytterligare alternativ är ju regelboken inkl Konfluxsvit-kampanjen uppdaterad enligt tidigare diskussion. Säljer inte den så vet jag inte vad som säljer.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Baldyr

Mon 13 May 2013, 18:57

Jag tycker gott att spelet ska få sälja slut och vara out-of-print tills nästa roman kommer ut. Gör alltså en ny version istället för nytryck. Passa på att uppdatera regler och inkludera sådant som inte fanns tidigare. Exempelvis information om och regler för diFolterna och deras alkemi!

Brädspel i box känns inte så hett för min del, men om det är det som säljer så är det väl bara köra på!
Last edited by Baldyr on Mon 13 May 2013, 22:22, edited 1 time in total.

Peter

Mon 13 May 2013, 19:28

Ooh, bra fråga. En variant kan ju vara en nedtrimmad pdf som interrimlösning så att ni sedan kan ju ut en fullständig ny utgåva. Fast då gäller det ju att det finns påkallade ändringar och fördjupningar att göra Regelmässigt är det ju tråkigt att lägga till bara för sakens skull. Kanske nya mäktiga grupper, djupdykning i en ny region (Staden O) och en uppsättning nya skuggspel?

Som en sista krumelur skulle isf ev. Gammalt settingmaterial kunna finnas tillgängligt som pdf.

Alternativ 5 är annars att kickstarta en reprint av nuv. Regelbok
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor

Nicked

Mon 13 May 2013, 19:36

Håller med Baldyr. Lägg slantarna på en uppdaterad version efter nästa romantryck, och sälj det nuvarande spelet som PDF till dess.

Går dock genast igång på idén om Svavelvinter i brädspelsform! Tycker det hade varit en lysande idé att sälja den uppdaterade regelboken, brädspelet och en uppdaterad konfluxsvit-kampanj i ett enda stort paket. Jag hade lätt varit med och crowdfundat ett sånt projekt, om det skulle bli aktuellt.

En kort OT-fråga till de inblandade: Hur går det med den uppdaterade konfluxkampanjen? Arbetas det något på den?

Måns

Mon 13 May 2013, 20:45

Jag har ett annat förslag, dela upp spelet i två böcker - Regelbok & Trakorienbok. Dra ner på färg och ändra formatet och ge ut som 2 POD-böcker (eller annat tryck beroende på kostnad).

Jag hade gärna haft reglerna i smidig mjukpärm, och alla spelare kan köpa varsin settingbok.
Kopparhavets hjältar - Välkomna till en ny värld!

Peter

Mon 13 May 2013, 22:17

Jag har ett annat förslag, dela upp spelet i två böcker - Regelbok & Trakorienbok. Dra ner på färg och ändra formatet och ge ut som 2 POD-böcker (eller annat tryck beroende på kostnad).
De här hade jag köpt på stört. POD eller enklare tryck av annat slag. Min regelbok ligger nedpackad f.n. och jag läser mest i pdf:en. Hade varit grymt med en enklare version till hands.
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor

Baldyr

Mon 13 May 2013, 22:27

Något som skulle kunna motivera en ny version av spelet vore väl - förutom ännu mera kampanj- och regeltext - ett nytt introäventyr liksom ett nytt exempelskuggspel. Kanske även litet nytt i marginaltexterna - som äventyrsförslagen? Kanske byta ut bifigurerna som beskrivs i slutet av varje öbeskrivning? Då har man ju användning av båda versionerna av spelet!

Å andra sidan kanske beskrivningarna av Fontra Cilor och Tricilve kan kortas ned - eller ren av plockas bort - nu när moduler om båda städerna verkar vara i produktion. Utrymmet skulle alltså kunna användas till annat - sådant som inte funnits med tidigare. (Jag ska sluta tjata om diFolterna nu ;) )

Tomas
Site Admin
Topic Author

Tue 14 May 2013, 00:25

En kort OT-fråga till de inblandade: Hur går det med den uppdaterade konfluxkampanjen? Arbetas det något på den?
Tyvärr har det projektet (så vitt jag vet) bromsat in lite, men vi hoppas att det tar fart igen!
De här hade jag köpt på stört. POD eller enklare tryck av annat slag. Min regelbok ligger nedpackad f.n. och jag läser mest i pdf:en. Hade varit grymt med en enklare version till hands.
Bra idé. Ett krux är att det är ett hästjobb att layouta om hela boken. PoD är också dyrt, räknat per ex alltså. Men absolut en variant att tänka på.
Något som skulle kunna motivera en ny version av spelet vore väl - förutom ännu mera kampanj- och regeltext - ett nytt introäventyr liksom ett nytt exempelskuggspel.
Nytt introäventyr har vi snackat om, tror att det skulle vara ett bra idé för att markera den förändrade settingen. Det kunde t ex vara något som relaterar till Stegos förljusning eller Nya Sfärens fall.
Fria Ligan