User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Skuggmakter

Sun 01 May 2011, 22:29

Egentligen inget regelärende i sig, utan mer ett personligt trångmål som inte passade in i någon av kategorierna.

Har länge suttit och klurat på vilka av spelarnas karaktärer som skall knytas upp till respektive skuggmakter och tänkte höra om det finns några bra tips. I vanliga fall så är meningen att kopplingen skall ske direkt vid karaktärsskapandet men nu när kampanjen är långt gången måste istället skuggmakterna anpassas mer till karaktärernas bakgrund.

Har hittills kommit fram till att gruppens animist har Peatro Patralba som skuggmakt (på order av animisterna på Mereld). Kopplingen känns helt naturlig.

Utöver Patralba så har jag bestämt mig för att använda Manzola, Goba Da Grummi och Gozcana da Skugre. Gruppens paratorni adelsyngling måste nästan bli ett fall för Da Grummi då han hyser agg mot både Ilibaurien och Kishatets styrande. Detta lämnar den skapelsetrogna Manzola och den skapelsefientliga da Skugre åt gruppens kmordadruid samt deras marjuriske bansikankrigare.

Att koppla kmordadruiden till Manzola känns bra eftersom kmordatron borde klassas som skapelsetrogen. Därtill finns en koppling via den fd. kmordadruiden Perrima som har ett etablerat samröre med Manzola.

Den marjuriske bansikankrigaren är däremot svår att passa in. Han har inte befunnit sig på Paratorna speciellt länge och får därför ingen naturlig koppling till DiFolterna. Han har aldrig satt sin fot på Palamux och har därför ingen koppling mot Kishatet heller.

Att jag trots detta vill använda mig av just Gozcana da Skugre som sista skuggfigur beror på att jag ser en intressant scen dyka upp under O4Ö när gruppen skall hämta oraklet på den svävande klippan - alltså stå inför konflikten att följa gruppen (rädda oraklet) men samtidigt blåsa sin skuggfigur, eller göra tvärtom. Saken blir givetvis inte mindre komplicerad av att övriga skuggmakter också sätter press på sina lydkaraktärer att stjäla oraklet.

Nåväl... frågan är alltså. Hur skall man hitta en bra koppling mellan en marjurisk bansikankrigare och Gozcana da Skugre? Har lite idéer om släktkoppling eller vän till familjen men inget som känns klockrent. Kanske har jag missat någon alternativ lösning för vilka de fyra skuggmakterna borde kopplas emot?

Alla idéer är varmt välkomna!
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Skuggmakter

Mon 02 May 2011, 14:11

Klurigt!

Vi hade lite samma utmaning vår spelgrupp, att i efterhand knyta karaktärerna till skuggmakter - i normalfallet ska skuggmakterna finnas där från kampanjens början.

Er Bansikankrigare är alltså en infödd marjurer, tränad på Clusta Noba får man tro? Den snabba och enkla lösningen är väl den du är inne på. Kanske har han någon släkting som har rest till Trakorien och fastnat i opianderns drogträsk, men blivit räddad av diFolterna. Lite simpelt kanske, men borde vara effektivt. Det går ju att spela ut en liten episod där historien rullas upp för karaktären och relationen till da Skugre skapas.
Fria Ligan
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Skuggmakter

Mon 02 May 2011, 14:34

Klurigt!
Er Bansikankrigare är alltså en infödd marjurer, tränad på Clusta Noba får man tro? Den snabba och enkla lösningen är väl den du är inne på. Kanske har han någon släkting som har rest till Trakorien och fastnat i opianderns drogträsk, men blivit räddad av diFolterna. Lite simpelt kanske, men borde vara effektivt. Det går ju att spela ut en liten episod där historien rullas upp för karaktären och relationen till da Skugre skapas.
Ja, han är tränad på Clusta Noba i samband med flykten från Marjura.

Det får nog bli en kort episod som du säger. Skall klura vidare...
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Skuggmakter

Tue 03 May 2011, 19:14

Tänkte meddela att jag tänkt klart och kommit på en någorlunda konfliktskapande anledning till varför vår unge bansikankrigare är i klorna på Gozcana da Skugre.

Da Skuger har en dotterdotter som Ulvric (bansikankrigaren) har en relation med. För att kunna fortsätta träffa henne så måste han utföra Gozcana´s befallningar då denne är överhuvud i släkten. Haken i detta är två saker. Dels att Ulvric´s far fick sin mor och sina syskon dödade av Gozcana´s son (flickans farbror) under trakoriska invasionen av Marjura (av den anledningen träffar han flickan i hemlighet, för att inte hans far skall gå i taket). Dels så kommer Gozcana vara den som har kontrollen över det blå ögat i O4Ö.

Ulvric kommer alltså dels utsättas för att tvingas stjäla från sin skuggmakt (och sabba sin relation till sin käresta) och dels hamna i en situation där hans övertygelse om att hämnas oförrätter kommer att utmanas när han möter Cymba i Skugre (som han givetvis inte är tillåten att hämnas på). Vem skall han svika? Sin flickvän eller sin egen familj?

Kan bli spännande det här. Som jag säkert tidigare nämnt kommer Skuger även ha besök av sändebud från skuggmakterna Manzola och Goba da Grummi som samtidigt skall pressa två av de andra spelarna.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest