Page 1 of 1

Speltest pågår!

Posted: Fri 08 Apr 2011, 12:01
by Tomas
Svavelvinterspelet är under utveckling, men regelssystemet är i det närmaste färdigt och speltestas för fullt. Speltestare är välkomna att skriva synpunkter här, och alla andra är välkomna med frågor, så ska jag svara efter bästa förmåga.
Jag återkommer inom kort med en liten översikt om systemets grundbultar.

Re: Speltest pågår!

Posted: Sat 09 Apr 2011, 11:40
by Hans E Magnusson
Måsta bara säga att det är skitskoj att ni har kommit sålångt.
Om man skulle lista en liten lista på rollspel som har varit en inspiration till Svavelvinter hur skulle den se ut?

Re: Speltest pågår!

Posted: Sat 09 Apr 2011, 12:21
by Bengt Petter
Ja, jag gillar också det här. Av det jag har läst verkar spelet vara riktigt intressant!

Re: Speltest pågår!

Posted: Sat 09 Apr 2011, 12:41
by Robert Jonsson
Får instämma med dem andra: jag ser fram med spänd förväntan på det här rollspelet. Ska bli spännande att få sätta tänderna i det! :)

Re: Speltest pågår!

Posted: Sat 09 Apr 2011, 18:33
by Tomas
Tack för alla glada tillrop! Har jobbat på detta spel i 1,5 år nu, och är väldigt tänd på projektet!
Ledsen att det dröjde lite att svara på era frågor, har varit i väg och spelat Svavelvinterspelet. :)
Måsta bara säga att det är skitskoj att ni har kommit sålångt.
Om man skulle lista en liten lista på rollspel som har varit en inspiration till Svavelvinter hur skulle den se ut?
Hmm... om vi pratar system- och regelmässigt då, så skulle väl listan över inspirationskällor se ut ungefär så här:

*Burning Wheel
*Mouse Guard
*Storming the Wizard's Tower
*Apocalypse World
*Version Noll (förstås)
*World of Warcraft (jo faktiskt)
*Diplomacy (för skuggspelet)
*Junta (dito)

Som synes står flera indiespel överst på listan. Story Now-vågen har nu några år på nacken och det finns väldigt många bra spel och goda erfarenheter att ta del av.
Svavelvinter är dock inte ett lika renodlat Story Now-spel som dessa förebilder. Målet är att skapa ett spel för alla, som är lätt att komma igång med men ger mer djup efterhand, och som har stöd för både klassiskt äventyrande och mer karaktärsdrivet spel.
Själv använder jag systemet just nu till att spela den gamla klassiska konfluxkampanjen, där vi varvar de båda spelstilarna. Det är en utmaning, men väldigt kul!