Skarpskytten
Topic Author
Posts: 9
Joined: Thu 13 Dec 2012, 22:55

Errata?

Fri 28 Dec 2012, 19:05

Jag undrar om det är sex poäng i kännedom till bifgurer (som sägs i kolumnen på s 30) eller tre (som sägs nästan längst ned på s 41) som gäller för varje karaktär?

(Jag undrar också om det finna någon (mer eller mindre offciell) errata; detta är det enda uppenbara fel jag har hittat i regelboken).
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Errata?

Fri 28 Dec 2012, 20:44

Det är tre poäng kännedom som gäller. Det var sex poäng i en tidigare version, men vi missade att ändra i lathunden på sid 30. Inget hindrar att man sätter ut sex poäng, om man vill skapa ett omfattande galleri av bifigurer redan från spelstart. Men tre poäng är en mer hanterbar startnivå.

Tro't eller ej, men just den här grejen är faktiskt den enda rena felaktigheten som vi har upptäckt eller fått påpekad. Jag kan i alla fall inte komma på någon annan nu. Det tackar jag vår enimente regelgranskare Henke och våra skarpa korrläsare med Abenazer i spetsen för. :)

Någon errata finns alltså inte. Det finns dock några formuleringar som är lite otydliga, som vi vill fila lite på till nästa utgåva!
Fria Ligan
 
Skarpskytten
Topic Author
Posts: 9
Joined: Thu 13 Dec 2012, 22:55

Re: Errata?

Fri 28 Dec 2012, 23:57

Om detta var det enda som slank igenom, så är det verkligen imponerande.

Tack för svaret!
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Errata?

Sat 29 Dec 2012, 07:28

Vi startade faktiskt en Errata-tråd i samband med att boken kom ut (se länk). Lite småfel här och var, men ändå relativt lite med tanke på bokens storlek (tackar ändå för komplimangen :D).

http://frialigan.se/forum/viewtopic.php?f=9&t=361
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Errata?

Sat 29 Dec 2012, 10:13

Ja, se där ja! Så fort man glömmer... :D

Till mitt försvar kan man kanske säga att kännedom-grejen är den främsta direkta felaktigheten/självmotsägelsen i själva reglerna som vi hittat, det är nog därför jag lagt den på minnet...
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests