Zapp

fria magiregler och upprepningens utmaning

Thu 21 Apr 2011, 12:04

Vill även slå ett slag för magireglerna, då jag gång på gång irriterat mig på fantasy-rollspel som strukturerar sin magi med långa listor som innehåller alla möjliga nyttiga och onyttiga besvärjelser och där strukturen dödar mystiken kring magi. Trakorien RPG använder istället ett öppet system som behåller mystiken kring vad en magiker kan prestera med sina krafter, och där istället spelgruppens idéer sätter begränsningen till besvärjelsens omfång (som sedan avgörs när Berättaren sätter svårighetsgraden).
Trakorien är inte första spelet med "fri" magi, men en omedelbar och viktig fråga alla dylika spel behöver ta ställning till är:

Hur hanterar man det faktum att efterhand som ens kampanj fortskrider blir det svårare och svårare (samt dramaturgiskt mindre och mindre intressant) att hålla "upptäckarlustan" vad gäller en specifik karaktärs magiska förmågor vid liv?
(Ens första tre fyra spells berättar ju mycket om vilken typ av magiker, vilken personlighet och vilken bakgrund du har. Din trettonde eller trettionde formel inte lika mycket...)

Krasst uttryckt, när man väl uppfunnit en Fireball kan den göra nytta om och om igen. För eller senare kommer spelaren vara trött och inte orka hitta på en ny specialdesignad effekt, utan bara nöja sig med att fireballa bort motståndet. Och då vill man ju ogärna behöva gå igenom samma bygga-spell-process som en gång var spännande och inspirerande men i just detta skede mest är ivägen.

Det finns ju helt enkelt en anledning varför "långa listor" finns i många rollspel. De är helt enkelt praktiska och tidsbesparande.

Hur hanterar det kommande Svavelvinter-spelet detta?

(Jag är medveten om att i vissa spelstilar är problemet mest ett icke-problem: om man spelar karaktärscentrerat kanske "rutinstrider" aldrig förekommer. Men eftersom Svavelvinter nu även är sagt ska stödja mer traditionellt äventyrande...)

Finns det exempelvis något stöd för signaturformler? Alltså någon typ av mellanting mellan helt fri formelkastning och låsta listor.

Vissa spel med fri formelkonstruktion uppmuntrar varje magiker att hitta på typ ett halvdussin formler som magikern kan kasta i mer färdigförpackad form, detta alltså som ett rent praktiskt medgivande att det inte alltid är läge att pausa spelet för att bygga en helt perfekt formel, utan att då öka spelets hastighet genom att låta magikern ha några standardlösningar på hyllan.

Tomas
Site Admin

Re: fria magiregler och upprepningens utmaning

Thu 21 Apr 2011, 12:23

Bra fråga! Andra speltestare får gärna svara.

Själv har jag inte upplevt det som något större bekymmer. Att bygga en besvärjelse kan göras så enkelt eller så komplicerat som man vill. Reglerna beskriver ett antal basfunktioner, t ex "magisk attack" som enkelt beskriver hur man skadar någon med magi. Vill man köra en besvärjelse snabbt och enkelt så kan man bara tillämpa detta, utan krusiduller.

Till saken hör också att reglerna inte riktigt tillåter "rutinkastande" av besvärjelser i någon större omfattning. Varje besvärjelse kräver minst en så kallad Ödestärning, och dessa har man en begränsad mängd av. Därtill kommer det faktum att en misslyckad besvärjelse alltid får någon negativ effekt, så magi är inget man ägnar sig åt i onödan.
Fria Ligan

Henke

Thu 21 Apr 2011, 12:53

Enda "listorna" man egentligen har är ju när man som magiker författar de besvärjelser man lyckats med i sin högst privata formelsamling (eller eventuellt hittar en annan magikers samling). Dels för att använda dem i ett något säkrare format men också för att snabbt kunna komma på en bra besvärjelse för ändamålet (t.ex. om man som spelare skulle behöva inspiration?)

Jag ser inte heller något som helst problem med att göra magin fri. Nu vet jag inte vilka magiregler Zapp syftare på här men frågan är om de reglerna gör besvärjelseskapande till en omfattande process som snarare bromsar spelet? Som jag ser det blir magin i Trakorien mer ändamålsenlig - man använder den på sätt som främjar den aktuella situationen på bästa sätt?

Exempel: En eldmagiker letar efter en person som han tror befinner sig i ett handelspalats dit han nekas tillträde. Med sin eldmagi kan han t.ex. 1) göra eldbollsvarianten och "slå sig in". 2) Starta en brand i något närliggande hus för att avleda vakternas uppmärksamhet när han smyger förbi dem. 3) Hittar en fackla nära porten som lyser upp omgivningen och frågar facklans eldsken om det sett personen gå in. 4) Leta upp en kvinna som arbetar i palatset och charma henne (sätta hennes hjärta i brand) för att få reda på om personen befinner sig där. 5) Få traktens bråkstakar att storma palatsvakten av någon anledning (hålla ett brandtal för sin sak).

Sen är givetvis en del av magin alltid stridsanpassad och där finns det kanske ont om variation då regeleffekten oftast blir den samma. Däremot kan förklaringarna från trollkarlen på hur det går till fortfarande bli olika och främja berättelsen (eller är jag fel ute nu Tomas?)
Därtill kommer det faktum att en misslyckad besvärjelse alltid får någon negativ effekt, så magi är inget man ägnar sig åt i onödan.
Samt riskerar att repa upp gudarnas väv om man vräker på med mycket kraft (ödestärningar).

PS: När jag tänker efter så är det väl egentligen ingenting som hindrar att man kör med färdiga listor om man som SL vill det. Mekaniken fungerar ju bra ändå...
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Tomas
Site Admin

Thu 21 Apr 2011, 12:57

Precis!
Och tack för trevliga exempel på hur eldmagi kan användas. :)
Fria Ligan

Kosta
Site Admin

Thu 21 Apr 2011, 13:52

Efter att ha läst färdigt de rysligt bra reglerna till SV, kan jag bara instämma i att Henke verkligen fått till det på hur eldmagi kan användas. :)
Fria Ligan

Zapp

Thu 21 Apr 2011, 14:18

Tack.

Särskilt den korta passusen om "Sen är givetvis en del av magin alltid stridsanpassad och där finns det kanske ont om variation då regeleffekten oftast blir den samma" hjälper.

De spel jag närmast tänker på har ju ett otal olika sätt att infoga skada på (där en eldstorm kan skilja sig dramatiskt i effekt från ett isdolksregn etc). Där kan det ju ta sin lilla tid att sätta samman en komplett formel, eftersom man måste balansera flertalet faktorer: räckvidd, varaktighet, direktskada, skada-över-tid, indirekta skadeeffekter etc etc etc.

Om oavsett beskrivning en direkt attackspell alltid gör "fyra tärningar i skada" oavsett om det är eldbollar, syraregn, eller en trupp med blå joddlande elefanter; försvinner ju mycket av varför det ska ta tid att knåpa ihop en formel i stridens hetta.

Då blir min fråga istället: det verkar som att en Eldmagiker kan åstadkomma alla former av effekter (som i andra spel är strikt uppdelade mellan exempelvis Divination för att fråga facklan och Charm för att sätta hjärtan i brand).

Innebär det att alla magiker kan "allting"? Alltså att en Eldmagiker och Ismagiker delar samma (brist på) begränsningar, och alltså att beskrivningarna av magin är viktigare än de rent regelmässiga effekterna? ("Det viktiga är inte vad du gör, utan hur du gör det" typ)...

Eller är varje element associerat med vissa karaktärsdrag, vissa metafysiska principer. Typ eld = impulsiv, jord = eftertänksam, vatten = följsam, is = långsint etc...

Kosta
Site Admin

Thu 21 Apr 2011, 14:27

Något för Tomas men jag kan inte låta bli - en grej med Svavelvinter är ju att språket är viktigt, så om man rent språkligt kan beskriva en effekt - "brandtal", så kan man uppnå den.
Fria Ligan

Henke

Thu 21 Apr 2011, 14:42

Passar också hellre över till Tomas på de här frågorna men kan iaf säga att begränsningen för besvärjelser ligger i magikerns "magitradition". En "eldmagiker" kan t.ex. inte besvärja andra element, men i övrigt så det mest fantasin och berättarens svårighetsgrad som sätter gränsen.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Zapp

Thu 21 Apr 2011, 14:50

Något för Tomas men jag kan inte låta bli - en grej med Svavelvinter är ju att språket är viktigt, så om man rent språkligt kan beskriva en effekt - "brandtal", så kan man uppnå den.
Koolt!

Innebär det att om man vill spela Snömagiker bör man gå en studieförbundskurs i Inuit, för att säkerställa att man kan uttrycka många formeleffekter...? :mrgreen:

ttias

Thu 24 Nov 2011, 21:20

Hej.

Verkar vara ett mycket coolt magisystem. Jag är nyfiken, så en liten fråga, har ni som speltestat märkt om det fria språkbaserade systemet riskerar att gå över till göteborgsvitserier? Typ:

S: Jag förvandlar mig till en jättestor jätte.
SL: Men du är ju en animist.
S: Ja men min totem är en orm.
GZIP: Off