Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

skuggspel - med spöken

Fri 28 Sep 2012, 19:28

Jag har fått en fix idé om att skriva en kampanj som utspelar sig på en hemsökt herrgård, typ. Det är alltså herrefolket som går igen, på grund av det våldsamma öde man gick till mötes. Spelarna gestaltar tjänstefolket som så att säga följer med herrgården när den får nya ägare. De döda familjemedlemmarna utgör skuggmakter och spelplanen utgörs av själva herrgården. Varje karaktär har alltså en koppling till en osalig ande, exempelvis kammarjungfrun till den döda husmodern.

Andarna försöker göra sig hörda men är förvirrade och ser varandra som rivaler. Vilken påverkan dessa kan ha på den fysiska verkligheten beror på deras inflytande i respektive sfär (så som biblioteket eller matsalen). På första nivån kan man på sin höjd påverka drömmarna hos någon som sover i rummet, medan man kan manifestera sig synligt om man dominerar sfären.

Nu är alltså tanken att skuggbefallningarna är uppgifter som spökena vill att deras olycksaliga tjänstehjon ska utföra. Troligen behöver reglerna ändras något så att någon mottager en skuggbefallning per spelmöte, eller liknande, för att hålla skuggspelet relevant. (Om det endast rör sig om ett äventyr och inte en längre kampanj, kanske en skuggrunda bör göras per natt?) Fast frågan är vad skuggmakternas resurser skulle kunna vara? Vad motsvarar kampen om dominans i en sfär?

Sedan gäller det för karaktärerna att förhålla sig till det nya herrefolket och de högst verkliga intrigerna på herrgården. Hemsökelserna och mordgåtan utgör så att fonden till kampanjen, även om de enskilda scenerna kan vara nog så mundana. Vad tycks?

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests