Bladerunner_35
Topic Author
Posts: 94
Joined: Tue 24 Apr 2012, 18:46

Kampanjöde och vapenförbannelser?

Sun 06 May 2012, 20:45

Något jag alltid gillat med FATE är hur lättanvända de verkar vara. Det är till exempel väldigt lätt att använda sig av en så kallad "kampanjaspekt" som ett enkelt och tydligt verktyg för att sätta tonen på kampanjen. Jag funderar på om detta går att använda sig av även i Svavelvinter som ju är influerat av FATE?

Samtidigt som varje karaktär har ett öde skulle de som grupp även ha ett gemensamt öde som var och en av karaktärerna eller gruppen tillsammans kan använda sig av för att få mer ödestärningar.

Ett exempel på ett "kampanjöde" för en grupp Digeta Longa agenter skulle kunna vara "Vi ger vårt allt för rikets säkerhet" eller "Vi låter inte omöjliga odds stå oss emot". I passande situationer kan en karaktär välja att använda sig av kampanjödet istället för sitt eget öde; effekten är regeltekniskt densamma men skapar förhoppningsvis coola situationer som varsamt styr kampanjen i "rätt" riktning.

Om vi fortsätter denna tanke kan ett gammalt förbannat vapen faktiskt ha en förbannelse på sig som fungerar på samma sätt som en karaktärs förbannelse. Ett Vau Tamma svärd skulle kunna ha förbannelsen "Den som svingar mig kommer dö för min egg" vilket gissningsvis kommer skapa spännande situationer.

Ovan är bara ofärdiga tankar än så länge. Kanske riskerar de att det blir för lätt att få ödestärningar? Det vore intressant att höra era kommentarer om kampanjöde och förbannade vapen men även hur andra FATE mekaniker skulle kunna användas i Svavelvinter.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests