Jorgen_CAB
Topic Author
Posts: 62
Joined: Mon 09 Apr 2012, 00:52

Re: Myntslag och handel?

Mon 23 Apr 2012, 11:09

Personligen tycker jag att det är intressant när man försöker lägga ner besvär att beskriva hur mynt präglas, vad de står för och när man beskriver handeln på ett "historiskt" eller kulturellt plan i ett rollspel och inte bara slänger ut tabeller. Det tvingar skaparna att tänka till hur det faktiskt fungerar.

Då ställs man snart inför problemet att beskriva hur en diversebord kan driva sin verksamhet, vem köper deras produkter, hur stora lokaler måste de ha för att täcka allt tänkbart skräp de måste ha och vilken grundinvestering krävs det för att köpa på sig skiten som vem som helst kan beställa av grovsmeden alldeles intill för halva priset (fast det tar en dag eller två). Var hittar du kundunderlaget, välbärgade otåliga äventyrare?!?

Skall du köpa en tunna så går du till tunnbindaren. Skall du ha en vagn går du till kärrmakaren. Skall du ha en kappa eller ryggsäck går du till lädermakaren. Skall du ha torkat kött så får du uppsöka en slaktare eller en bondgård. Vill du köpa med dig mjöd får du uppsöka närmaste världshus som brygger sin egen mjöd eller kanske en kvarnägare i trakten osv..
Kan lätt påstå att det vore ett äventyr i sig att få ihop till en hel äventyrarutrustning om du befann dig i en okänd stad under 1300-talets Sverige och inte hade tjänare/kontakter som kunde göra det åt dig.

Det spelar ingen roll hur avancerad ekonomin är i Trakorien, de har ingen industrialisering och således inget överflöd av billiga massproducerade varor på marknaden. Alla produkter är hantverk, skapade för hand av någon, någonstans.

Skillnader i inkomster bör var mycket grova. I vår verklighet så tjänade exempelvis en dräng cirka dubbelt så mycket som en piga, trotts att de utförde ungefär samma arbete. En bonde var i princip rik i jämförelse med en dräng.
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Myntslag och handel?

Mon 23 Apr 2012, 11:22

Jag vet inte jag, jag kan lätt tänka mig vissa former av primitiv massproduktion eller åtm. standardisering a la brittiska vävstugor/spinning jenny eller romarriket (som t.ex. vad gäller amforor, eller krigsutrustning).

Sedan håller jag verkligen med dig om att det är viktigt att ge de ekonomiska förutsättningarna gestalt, och förankra dem i spelet. Vet inte om detta måste med i reglerna, men en text om den ekonomiska vardagen känns verkligen rätt för trakorien. Så länge det inte verkar för begränsande för spelgruppen, utan istället inspirerar och belyser nya konflikter.
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
Jorgen_CAB
Topic Author
Posts: 62
Joined: Mon 09 Apr 2012, 00:52

Re: Myntslag och handel?

Mon 23 Apr 2012, 11:53

Jo, det är klart att det finns en typ av massproducering, men det är strikt begränsad till den teknologi som finns. Det mesta som massproduceras är antingen krigsmateriel eller ej färdiga varor som exempelvis tyger. Du måste fortfarande sy något med tygerna exempelvis.
Ett annat exempel för massproducering är smältverk av koppar, järn och andra användbara metaller. Dessa hittar du förmodligen bara på ett fåtal ställen. Härifrån fraktas metallen ut till smeder och andra hantverkare som behöver dem.

Jag känner inte till många färdiga "konsument" produkter som massproducerats förrän industrialiseringens början på 1800-talet. Undantag finns säkert, men det är som sagt undantag inte en regel. Mattor är nog ett bra undantag som lämpar sig väl för massproducering för en slutprodukt.

Det är ju dock inte ovanligt att en viss trakt kanske är kända för sina superba fiskenät som sedan exporteras till omkringliggande byar, kanske till och med andra städer osv... Detta innebär då att det finns ovanligt många fiskenätsmakare i just den trakten och att du förmodligen kan köpa billiga fiskenät just där.
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Myntslag och handel?

Mon 23 Apr 2012, 12:04

Tror att det här är en alldeles utmärkt metod för att sätta färg på världen. Räcker att studera lite belgisk, holländsk och engelsk lokalhistoria från senmedeltid för att få fantastiska exempel på bygder som präglats i grund av tex tidig textil och ölindustri. Så skall det givetvis vara i Argond också. Däremot vet jag inte om det är något som behöver vara med i regelboken - tvärtemot tycker jag att det abstrakta resurssystemet ger spelgruppen en bra frihet
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Myntslag och handel?

Mon 23 Apr 2012, 13:15

Personligen tycker jag att det är intressant när man försöker lägga ner besvär att beskriva hur mynt präglas, vad de står för och när man beskriver handeln på ett "historiskt" eller kulturellt plan i ett rollspel och inte bara slänger ut tabeller. Det tvingar skaparna att tänka till hur det faktiskt fungerar.
Personligen tycker jag att ovanstående är ett okänsligt och överdrivet hårt sätt att beskriva hur spelet har kommit till. Det är ju inte så att något bara har "slängts ut" som du beskriver det utan här har lagts ner ett vansinnigt omfattande arbete. Självklart finns saker att förbättra men på det hela taget så tycker jag nog att ekonomin har fått det utrymme den förtjänar i en grundbok där massor ska klämmas in. Detta sagt så tycker jag också att ekonomin är ett intressant ämne som gärna kan utvecklas i kommande supplement.

Jag kan rekommendera några böcker som går lite djupare än ren populärvetenskap utan att för den skull bli för akademiska:
"A History of Business in Medieval Europe 1200-1550", Hunt & Murray
"Before the Industrial Revolution, European Society and Economy 1000-1700", Cipolla
"Venetian Ships and Shipbuilders of the Renaissance", Lane
"Medici Money", Parks (Om banker)
"A History of Venice", Norwich
 
Jorgen_CAB
Topic Author
Posts: 62
Joined: Mon 09 Apr 2012, 00:52

Re: Myntslag och handel?

Mon 23 Apr 2012, 13:23

Vi skall också förstå att de som kunde nyttja de här exotiska produkterna var inte den vanliga individen, de flesta av dessa "massproducerade" eller högkvalitativa produkterna nyttjades i stort sett enbart av de rika och priserna var därefter.

Ett vin som seglats i veckor/månader från en plats till en annan tenderade att bli en mycket dyr produkt och enbart de som hade gott om pengar kunde köpa det. Du köpte det då via speciella vinhandlare som kanske bara besökte eller fanns i vissa betydelsefulla handelsstäder. Adelsmännen fick skicka sina tjänare till närmaste stora handelsstad för att införskaffa dessa exotiska viner till sin vinkällare. Detsamma gällde de flesta andra exotiska varor som fanns att tillgå.

Men nu pratar vi mestadels om lyxvaror till en liten elit i samhället, inte om nyttoföremål till en bredare massa. Den typen av industrialisering var bara möjlig på mycket liten skala.
Last edited by Jorgen_CAB on Mon 23 Apr 2012, 13:38, edited 1 time in total.
 
Jorgen_CAB
Topic Author
Posts: 62
Joined: Mon 09 Apr 2012, 00:52

Re: Myntslag och handel?

Mon 23 Apr 2012, 13:32

Personligen tycker jag att ovanstående är ett okänsligt och överdrivet hårt sätt att beskriva hur spelet har kommit till. Det är ju inte så att något bara har "slängts ut" som du beskriver det utan här har lagts ner ett vansinnigt omfattande arbete. Självklart finns saker att förbättra men på det hela taget så tycker jag nog att ekonomin har fått det utrymme den förtjänar i en grundbok där massor ska klämmas in. Detta sagt så tycker jag också att ekonomin är ett intressant ämne som gärna kan utvecklas i kommande supplement.
Min ovanstående kommentar var inte på något vis riktat mot Svavelvinter eller dess författare utan fantasyrollspel i sin helhet. Fantasy i all ära måste förankras i verkligheten på något plan, dessutom kan vi alla lära oss något som vi kanske inte tidigare visste.

Visst, vi kan förenkla saker för att de skall vara smidiga. Men det är ju inget fel i att ha en god överblick över hur samhället fungerar rent ekonomiskt, det säger en hel del om hur saker och ting faktiskt fungerar och kan ge många uppslag till intressanta plotter och intriger som man tidigare inte funderat på.

Skall kolla på en del böcker som du nämnde, är ju intresserad i ämnet.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests