Weimer
Topic Author
Posts: 26
Joined: Mon 09 Apr 2012, 09:36

ett par regeltankar

Mon 09 Apr 2012, 23:43

1:
Ödestärningar "förbrukas" bara om du lyckas med slaget du använde den/dem i.
Motivering: Om du andvänt ÖT i en handling och misslyckas med den så har ödet inte stått på din sida trots allt, men kan göra det vid en senare tidpunkt. (ja nästa speltillfälle är också en senare tidpunkt)

2:
Om du använder ÖT i en handling i samma spelrunda som din förbannelse är i efekt så får du inte tebax din ÖT oavsett ressultat.
Motivering: Du försökte gå emot ditt öde... gudarna ser inte blidt på sådant.

3:
Du får inte tebax ÖT förrens alla är förbrukade.
Motivering: Om du inte förlitar dig på det öde som gudarna har satt för dig så belönar dem dig inte iheller.

Detta är mer "filosofiska" funderingar än något annat... Det kommer göra att spelare kommer andvända ÖT mer vilket både kan bli roligare och obalanserat. Mina förslag kan t.o.m. vara helt regelvidriga och/eller krocka med andra aspekter av spelet. men lite funderingar har aldrig skadat någon.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: ett par regeltankar

Tue 10 Apr 2012, 07:44

Ödestärningar "förbrukas" bara om du lyckas med slaget du använde den/dem i.
Motivering: Om du andvänt ÖT i en handling och misslyckas med den så har ödet inte stått på din sida trots allt, men kan göra det vid en senare tidpunkt. (ja nästa speltillfälle är också en senare tidpunkt)
Regeln finns och kallas revanschtärning.
2:
Om du använder ÖT i en handling i samma spelrunda som din förbannelse är i efekt så får du inte tebax din ÖT oavsett ressultat.
Motivering: Du försökte gå emot ditt öde... gudarna ser inte blidt på sådant.
Om du aktiverar din förbannelse för att sätta "käpp i eget hjul" så förlorar du automatiskt och på egna villkor (får själv berätta hur du misslyckas). Man satsar därmed inga ÖT.
3:
Du får inte tebax ÖT förrens alla är förbrukade.
Motivering: Om du inte förlitar dig på det öde som gudarna har satt för dig så belönar dem dig inte iheller.
Försvårar nog hushållning och bokföring. Annars en bra Idee.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: ett par regeltankar

Tue 10 Apr 2012, 09:28

Trevliga idéer Weimer - varför inte testa?

Som Henke säger liknar ettan den frivilliga tillvalsregel som kallas "revanschtärning" (jag har inte PDF:en framför mig och kan inte kolla sidnummer) - skillnaden är dock att den regeln säger att du alltid vinner en ÖT när du misslyckats med ett dådslag (oavsett om du satsade ÖT på slaget eller ej). Tanken är att uppmuntra risktagande och att öka cirkulationen av ÖT.

Tvåan är som Henke påpekar lite lurig - När du aktiverar din förbannelse så innebär det ju antingen att A) du startar en onödig konflikt eller att B) du misslyckas automatiskt med ett dådslag (och beskriver själv hur det går till)
I alternativ B kan du ju inte använda ÖT i alla fall. I alternativ A kunde ditt förslag funka - det är också logiskt - du aktiverar ju förbannelsen just för att vinna ÖT - dumt då att bränna den direkt.

Trean är jag lite tveksam till. Jag tror att ÖT-ekonomin kräver att ÖT ges och tas fortlöpande, annars blir risken överhängande att spelarna sitter helt utan ÖT under stora delar av spelet.
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests