Henke
Topic Author

Frågor/Förslag/Synpunkter på Regler

Mon 09 Apr 2012, 08:51

sid 110

"Motattack: När du blir beskjuten och ser angreppet komma kan du göra en blixtsnabb motattack. Slå ditt dådslag för Eld och ÖT – om du vinner slaget går fiendens attack om intet och han träffas av dig i stället."

Kanske det hade räckt med att attacken gick om intet? Som jag läser texten så är en projektil påväg mot prickskytten och att då både kunna undvika projektilen och träffa angriparen känns kanske lite "overkill" ? Hur fungerar isåfall den här förmågan om två prickskyttar har samma förmåga? Blir det då alltid angriparen som träffas i och med att han inte kan inleda med en motattack?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Henke
Topic Author

Re: Frågor/Förslag/Synpunkter på Regler

Mon 09 Apr 2012, 08:59

sid 113

Av expertiserna på Drogmakeri så föreslår jag att "Recept på Vildeld" ersätter "Dyra dekokter".
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Peter

Mon 09 Apr 2012, 09:41

En av de få saker som jag reagerade över är de gudaförknippade magiskolorna. En av anledningarna till att silvia miranda är en så skön karaktär i böckerna var att hon stack ut med vad jag upplevde som ett unikt förhållande till Marduk. Nu är det istället normen. Kan man inte använda sig av mer generiska namn istället, åtminstone för ett par av magitraditionerna? Det tror jag skulle göra det hela mer levande. T.ex. döpa om Inashtars Eld till Pyromantik och Tammuz Jordmagi till Tektonisk Åkallan eller Jordsejd

Gillar verkligen fö hur ni har behållit så många DoDvinkar i ett öppet magisystem

P.s. Är reglerna lite för generösa med skapelsevidrighet? Det känns som att det behandlas som = ondska. I min värld är tankemagi och höga språket klockrent skapelsevidriga medan de kargomitiska magiskolorna visserligen är frånstötande, men nära lierade med vissa av skapelsens krafter. Luvena är ju en etablerad deo av panteonen. Se f.ö. S. 310.
Last edited by Peter on Mon 09 Apr 2012, 10:06, edited 1 time in total.
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor

Henke
Topic Author

Mon 09 Apr 2012, 10:05

sid 118

Det kanske hade varit kul om Intrigmakaren hade en expertis som Uppviglare. Alltså kunna piska upp stämningen i folkmassor mot ett valt offer (person eller organisation). Kan riktigt se tabellen framför mig där ett misslyckande gör att karaktären själv måste fly den uppretade folkmassan :-)

Kanske även en expertis för ryktesspridning som ger en avsedd person (även karaktären själv) ett högre ryktespoäng gällande något som spelaren väljer. SG blir beroende av hur storslaget ryktet och hur mycket det kan påverka offrets omgivning.

(Tänkte mest att det vore roligare än just rikedoms-expertisen och rännstenskontakter som går att skaffa på andra sätt)
Last edited by Henke on Mon 09 Apr 2012, 10:12, edited 2 times in total.

Tomas
Site Admin

Mon 09 Apr 2012, 10:06

En av de få saker som jag reagerade över är de gudaförknippade magiskolorna. En av anledningarna till att silvia miranda är en så skön karaktär i böckerna var att hon stack ut med vad jag upplevde som ett unikt förhållande till Marduk. Nu är det istället normen. Kan man inte använda sig av mer generiska namn istället, åtminstone för ett par av magitraditionerna? Det tror jag skulle göra det hela mer levande. T.ex. döpa om Inashtars Eld till Pyromantik och Anxalis Djupa Vatten till Vattusejd el dyl.

Gillar verkligen fö hur ni har behållit så många DoDvinkar i ett öppet magisystem

P.s. Är reglerna lite för generösa med skapelsevidrighet? Det känns som att det behandlas som = ondska. I min värld är tankemagi och höga språket klockrent skapelsevidriga medan de kargomitiska magiskolorna visserligen är frånstötande, men nära lierade med vissa av skapelsens krafter. Luvena är ju en etablerad deo av panteonen. Se f.ö. S. 310.
Magitraditionernas namn är en knivig fråga som vi har brottats mycket med. Återkommer med ett utförligare svar.

Håller med om din bild av skapelsevidrig magi. Den ska inte vara synonym med "ondska".
Fria Ligan

Peter

Mon 09 Apr 2012, 10:10

Magitraditionernas namn är en knivig fråga som vi har brottats mycket med. Återkommer med ett utförligare svar.

Håller med om din bild av skapelsevidrig magi. Den ska inte vara synonym med "ondska".
Misstänkte att så är fallet och hoppas att jag inte har sparkat på ett getingbo här. Ser fram emot ditt svar
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor

Brior

Mon 09 Apr 2012, 10:42

Som jag påpekade i mina kommentarer direkt till Ligan så har jag gått ifrån beteckningen "skapelsevidrig" i romanerna eller i alla fall reserverat den för faktiska vidrigheter. Abzulvan pratar nu mera om "skapelsetrogna" mot "skapelsestörande" företeelser där organisationen är medveten om att de senare inte alltid kan eller ens ska utplånas utan snarare måste hanteras med diplomati och insatser som begränsar skadeverkningen. Därmed blir också Abzulvan inte synonymt med häxjägare eller inkvisitionen utan drar även i mer subtila trådar. Kanske samma ändring skulle göras i spelet. Naturligtvis kvarstår de hårda tagen mot shaguliter och liknande.

/Erik G

Weimer

Mon 09 Apr 2012, 11:52

På någon sida under "skuggspelet" står det att efter skuggrundan får den spelare vars skuggpersona har högst inflytande får en extra ÖT från kalken. Vad händer om mer än en spelare har samma inflytande? Får då alla som har högst inflytande en extra ÖT, Röstar bordet, Slår man en tärning, Får ingen en extra ÖT eller bestämmer Berättaren?

Och vad är förklaringen till den här extra ÖT:en? Jag tolkade det som att ens karaktär får den här extra ÖT:en i karaktärsspelet som följer.. Men min karaktär e ju inte bunden till min Skuggpersona.. så varför får han ödet på sin sida för att min Skuggpersona har mer inflytande?

Henke
Topic Author

Mon 09 Apr 2012, 12:41

En av de få saker som jag reagerade över är de gudaförknippade magiskolorna. En av anledningarna till att silvia miranda är en så skön karaktär i böckerna var att hon stack ut med vad jag upplevde som ett unikt förhållande till Marduk. Nu är det istället normen. Kan man inte använda sig av mer generiska namn istället, åtminstone för ett par av magitraditionerna? Det tror jag skulle göra det hela mer levande. T.ex. döpa om Inashtars Eld till Pyromantik och Tammuz Jordmagi till Tektonisk Åkallan eller Jordsejd
Som jag förstått det så är t.ex. den magi/makt/kraft som berör vindarna från början Marduks. De skapelsestörande magikerna lånar den utan att fråga men den är ursprungligen fortfarande Marduks. Annars kan jag iofs hålla med om att Pyromanti låter rätt trevligt.

Henke
Topic Author

Mon 09 Apr 2012, 13:18

sid 127

"Exempel: En magiker med nivå 2 i Tankemagi som läser ur en formelbok kan lägga en besvärjelse med kraftnivå 3. Tre ÖT måste satsas på besvärjelsen, varken mer eller mindre."

Förmodar att det gäller inom den egna magitraditionen och inte vilken besvärjelse som helst.

"Denna hög representerar spillmagin. Senare under scenen kan magiker plocka dessa ÖT för att kasta en besvärjelse. Du måste ta alla ÖT som ligger i högen, eller ingen alls."

Måste du förbruka alla "spillmagi-ÖT" till en och samma besvärjelse? Om inte, kan man variera mellan att använda "spillmagi-ÖT-buffert" och sina egna ÖT? Kan ju lätt bli rörigt.