User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: Svavelvinter Rollspelet - Första intryck

Tue 29 May 2012, 15:15

Jag förstår precis vad du menar
Det var ju skönt :)

Tack för dina kommentarer BR35!
 
Bladerunner_35
Posts: 94
Joined: Tue 24 Apr 2012, 18:46

Re: Svavelvinter Rollspelet - Första intryck

Tue 29 May 2012, 19:57

Jag förstår precis vad du menar
Det var ju skönt :)

Tack för dina kommentarer BR35!
Inga problem och som sagt; dela gärna med dig av ditt eget första intryck. Det skulle vara kul att höra.
 
Grune
Posts: 14
Joined: Mon 14 May 2012, 13:24

Re: Svavelvinter Rollspelet - Första intryck

Thu 31 May 2012, 12:35

Hej! Här kommer lite reaktioner från en spelgrupp i Malmö. Vi har konverterat några gamla karaktärer från ett system baserat på D20 och som är placerat i en hemmasnickrad värld med lite liknande kultur som den i Trakorien..

Regelsystemet fungerar toppenbra! Främst uppskattar spelarna att det blir mycket fokus på karaktärsspelet när reglerna så ofta utgår ifrån karaktärernas öden och bakgrund. En liten sammanfattning om det: spelarna måste ju aktivera sina tidigare erfarenheter för att slå om tärningar, så deras bakgrund blir hela tiden införd i spelet. De blir också belönade med fler bonustärningar på andra sätt: när de spelar enligt sitt öde, när de tar över andra bifigurer och spelar dom en stund, när de samarbetar, när de överger sitt öde och när motiverar hur de använder omgivningen eller sina blod.

Vi har spelat tre gånger och alla i gruppen har förundrats över reglernas spelenkelhet.

Vill förresten uttrycka en speciellt stor tacksamhet över den kortfattade bifigurslistan mot slutet av boken! Ska jag nämna något speciellt så är det den jag upplever att haft störst behållning av än så länge. Den har gett massa spelglädje! Kan kortfattat berätta om ett ögonblick under igårkvällens spelmöte när tjuven Finn brutit sig in i källarhålorna i fängelset kragel för att hitta en fängslad man. Först tände han eld på kaptenens säng. Och under tiden den började ta sig, efter han smygit däirfrån, blev han omilt inhåvad under armen av en gladlynt krumelur till person som ville spela smickelbräde och bjuda på kvällssup (berättaren) som försöka spela av honom hans ring mot en stor, fin korv, sen kom en annan person och blev inbjuden till bordet som både var väldigt full och ville ge tips om brädspelet ( en spelar som tog en bifigur ) och sedan kom torteraren och ville skryta om sitt jobb för alla vid bordet och brädspelarna ..(bifigur tre) vi hade alla skitkul! Behållningen låg nog till viss del i att alla ville att Finn ville därifrån och vidare till cellen, men samtidigt hade förbannelsen att han lockas till tjuverier ( och ville vinna korven.. ). Hursomhelst..

En grej som vi fortfarande försöker greppa är berättarfriheten när konflikter spelas ut. Det kanske har att göra med att vi är vana vid ett D-20-system som är rätt styrt när någon träffar, skadas, osv. Jag tror problemet är att vi gillar det lite för mycket och spelarna gärna drar iväg i sina beskrivningar som kan resultera i svärd genom magen, krossade skallar och annat. Sen får berättaren försöka hantera att det bara rörde sig om en eller två poäng i skada och i efterhand knyta ihop någon slags trovärdighet iochmed att den andre inte blir helt knäckt, vilket man kanske borde bli av en krossad skalle. "Ja! Men.. "

Men vi lär oss nog anpassa berättandet till magnituden så småningom. Men jag tycker att det finns en liten osäkerhet där.

Slutligen, det enda jag kan tycka är lite synd men samtidigt förstår som författarens behov av makt över sin egen fantasi, är att jag upplever att spelet är skrivet och anpassat lite väl hårt efter boken. Till exempel tycker jag att förmågorna är snäva och liksom tagna från karaktärer i boken, snarare än att utöka den värld som finns i där.. det känns som att det gör spelet begränsat, istället för att innehålla sådant utanför böckerna som förhöjer upplevelsen och världsbyggandet. Det var främst i avsnittet med förmågorna jag fick den känslan, kanske är det för att jag hade förväntningar på något annat. Det försvinner nog. Nåväl.


Åh, kan ju förresten klämma in en fråga också, om någon orkar svara: Hur gör ni snabbast för att iscensätta en konflikt mellan flera personer där det inte är en person som är huvudperson på var sida ( och lösa det med samarbete ) utan flera som t ex slåss mot varandra i två lag? Låt oss också säga att det på ena sidan finns tre spelarkaraktärer och på andra sidan tre oviktiga bifigurer. Någon?

Tack annars för ett underbart rollspel och tack författaren för två underbara romaner!

Ha det gott!

/ Max i Malmö
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Svavelvinter Rollspelet - Första intryck

Thu 31 May 2012, 13:41

Hej!

Kul att höra om dina erfarenheter, och härligt att ni gillar systemet!

Vill du skriva mer om vad som händer under era spelmöten så finns också sektionen för spelrapporter. Vore kul att läsa mer där!

Vad gäller att anpassa beskrivningarna efter regeleffekterna så är det lite av en vanesak. Men jättekul att dina spelare tar ut svängarna, det är det viktigaste! Ett tips är att vänta med de detaljerade beskrivningarna tills efter den speltekniska effekten är fastställd.

Angående förmågor: Det är sant att förmågorna ofta utgår från saker som finns i romanerna, vi har ju medvetet satsat på att försöka återskapa romanernas Trakorien i spelet med allehanda medel. Men inget hindrar att man lägger till fler förmågor. Vad har ni saknat?

Konflikt 3 mot 3: Den normala gången, om angriparna inte vill samarbeta (bilda kampgrupp i fallet närstrid), är att alla deltagare på den angripande sidan i runda 1 får välja en konflikt var att utkämpa. De kan välja samma motståndare eller olika, och de kan välja samma konflikttyp eller olika. Turordningen är valfri. I runda 2 går turen över till försvararna, som nu blir angripare.
Vill man snabba på det hela rekommenderas angriparna att samarbeta och i stället utföra en konflikt mot utvald motståndare. Notera att försvararna aldrig kan samarbeta, bara angriparna.

(Detta sista kan verka märkligt, men regeln till för att undvika orimliga effekter. Eftersom man kan försvara sig i konflikt flera gånger i samma runda, skulle annars alla tre försvarare i ditt exempel kunna samarbeta i samtliga tre konflikter - om angriparna anföll var för sig alltså. Vilket i princip skulle tvinga angriparna till att alltid samarbeta. Och det vill vi undvika, för att inte begränsa berättelsen).
Fria Ligan
 
Bladerunner_35
Posts: 94
Joined: Tue 24 Apr 2012, 18:46

Re: Svavelvinter Rollspelet - Första intryck

Thu 31 May 2012, 13:48

Angående förmågor: Det är sant att förmågorna ofta utgår från saker som finns i rSäomanerna, vi har ju medvetet satsat på att försöka återskapa romanernas Trakorien i spelet med allehanda medel. Men inget hindrar att man lägger till fler förmågor. Vad har saknat?
Jag är nyfiken på om det finns någon uttalad intern balans; något särskilt ni tycker man behöver tänka på i skapandet av nya förmågor. Konceptet verkar annars ganska enkelt.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Svavelvinter Rollspelet - Första intryck

Thu 31 May 2012, 16:03

Angående förmågor: Det är sant att förmågorna ofta utgår från saker som finns i romanerna, vi har ju medvetet satsat på att försöka återskapa romanernas Trakorien i spelet med allehanda medel. Men inget hindrar att man lägger till fler förmågor. Vad har ni saknat?
Jag är nyfiken på om det finns någon uttalad intern balans; något särskilt ni tycker man behöver tänka på i skapandet av nya förmågor. Konceptet verkar annars ganska enkelt.
Konceptet är rätt enkelt. Det luriga är väl att göra alla förmågor användbara och lockande. Det ska inte finnas förmågor som alla vill ha och inte förmågor som ingen vill ha.

Sen är expertiserna lite luriga. Där är tricket att expertiserna inte ska vara något som man ändå bör kunna göra med förmågan - expertisen ska ligga utanför förmågans normala användning. (Sen finns det vissa förmågor, där expertiserna i princip är den betydelsefulla effekten av förmågan, som Bansikan).
Fria Ligan
 
Grune
Posts: 14
Joined: Mon 14 May 2012, 13:24

Re: Svavelvinter Rollspelet - Första intryck

Sun 03 Jun 2012, 12:54

Hej!

Thomas: Tack för svar! Angående efterfrågade förmågor så är det lite svårt för mig att svara på, eftersom min kunskap av världen kanske är begränsad av det jag fått beskrivet för mig. Inte särskilt konstruktivt svar, kanske...

Men tror snarare det handlar om idén av en spelvärld: Tänker att tjusningen med fantasy och rollspel delvis är att bli överraskad av märkliga varelser, platser, yrken och saker och ting. Det jag saknade var nog att inte behöva bli begränsad till det som beskrivs i rollspelsboken. "Va. Finns det bara raugoner, vargmän och halvfolk?" Den värld jag fått från böckerna är full av oförklarliga och oförstådda saker som vandrande statyer, krälande monster i brunnar, speglar som skickar själen till de grå hallarna, syrahav och platser som knappt går att förstå.

Och iochmed det exemplet tror jag att mitt intryck av rollspelsboken ( och det enstaka exemplet med förmågorna som jag försökte förklara ) handlar om den begränsningen, att en så bred och mångfasetterad värld blir mindre. Men har även för mig jag läst att ni uppmanar berättaren att själv bredda ut världen, så mina tankar är ju helt i onödan..

( Förutom kanske en liten konflikt i fråga om autencitet: att lägga till egna hemmasnickrade idéer kanske bryter mot en uppfattning att upphovsmannens historia är mer värd? Men det kanske jag också ska strunta i..)

Försöker så gott jag kan hänga med.. har inte spelat sen drakar&demoner-tiden och det är en hel del att uppdatera, förstå sig på och så vidare.

Tack för förklaringen av konflikter! Blev tydligare nu. Och angående vår kampanj skriver jag gärna en spelrapport i den delen av forumet.

/Grune
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Svavelvinter Rollspelet - Första intryck

Sun 03 Jun 2012, 13:20

Den värld jag fått från böckerna är full av oförklarliga och oförstådda saker som vandrande statyer, krälande monster i brunnar, speglar som skickar själen till de grå hallarna, syrahav och platser som knappt går att förstå.
Den vandrande Nekromorbus är som jag ser det (enligt regelboken) en artefakt som är så perfekt tillverkad att den fått liv (enligt reglerna för Gudomlig perfektion i Artefakt-kapitlet). Detta är alltså ingen egen ras.

Det krälande monstret i brunnen förmodar jag syftar till Kaklunen som på något sätt är en slags ras (eller sammanfogande av raser) och finns beskriven under varelser.

Magiska speglar knyter an till den öppna tolkningen av magi. Grå Hallar och Syrahav m.m. är ju delar av multiversum som också i korthet finns beskrivna i regelboken.

Jag tycker faktiskt det mesta som står i böckerna går att förklara med regelboken. Speciellt magireglerna tycker jag är helt fantastiska på att innefatta allt som i böckerna har med magi att göra.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Grune
Posts: 14
Joined: Mon 14 May 2012, 13:24

Re: Svavelvinter Rollspelet - Första intryck

Sun 03 Jun 2012, 14:22

Jag tycker faktiskt det mesta som står i böckerna går att förklara med regelboken.
Jamen eller hur! Men det var ju inte heller det jag menade. Ursäkta om jag inte lyckas göra mig förstådd, men det jag saknar är alltså det som inte finns beskrivet..
 
User avatar
Peter
Topic Author
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Svavelvinter Rollspelet - Första intryck

Sun 03 Jun 2012, 14:31

Det fiffga med att endast ha regler for en handfull foreteelser och varelser fran bockerna ar att de framstar som exempel och inspiration till egna varelser snarare an ett fardigt ramverk for hela varlden. Jag vet att det ar sa det ar tankt och jag tycker att det ar sa det framstar. Svavelvinter borjar I det lilla, I ett sarskilt horn av Argond, och ger dig sedan paletten for att mala vidare I dina egna farger
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests