Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Svavelvinter Rollspelet - Första intryck

Thu 14 Jun 2012, 17:16

Jag sitter just nu med den fysiska boken framför mig. En speciell känsla, trots att jag både läst första betan och ett senare korr i PDF-format. Med den fysiska boken i handen kan man greppa bilder och text på ett tydligare sätt.

Det är naturligtvis massor att smälta och ta in, men nu är ju det här en tråd om första intrycket. Det här är verkligen ett fantastiskt ballt spel! Allt annat vore löjligt att hävda. Jag tror, uppriktigt sagt, inte att det här någonsin kommer att överträffas i Sverige (skulle vara en putsad andra upplaga i så fall). Det är många lyckliga omständigheter som har sammanfallit här. Det är också ett spel som är tillräckligt originellt, snyggt och regelmässigt nyskapande för att ha en marknad utomlands, i översatt form. Jag antar att detta kan sammanfalla med att Eriks böcker översätts, vilket jag tror bara är en tidsfråga.

Vad är det då man får för pengarna? Till att börja med: en riktigt snygg och tjock bok (352 breda sidor, nästan liggande A4), helt i färg. Formgivningsmässigt påminner den en del om Mouseguard RPG. Jag tog faktiskt ut mitt ex av det spelet och jämförde några uppslag. De är grafiskt ganska lika och ungefär lika snygga. Den mest påfallande skillnaden är att Svavelvinter har lite mer av allt - text, illustrationer och kartor. Sen är jag också oerhört förtjust i sidhuvudena. Det har lagts oerhört mycket kraft och tid på detaljerna, vilket verkligen lyfter helheten. Och så är det förstås kul att Fredrik Reinfeldt äntligen har hittat sin roll - som stadsvakt med hillebard (se s. 189)! :D

Och det textliga innehållet i Svavelvinter? MItt första intryck: ett bra och pedagogiskt upplägg, en spännande blandning av diverse regelsystem (både indie och trad, mest indie dock, den som har läst Noir kommer att känna igen en del), en välavvägd gestaltning av Eriks fiktion (varje ö i Trakorien har ett eget kapitel) och, till sist, ett lättillgängligt introduktionsäventyr. Den som är lite kreativ - vilket krävs, det här är inget busenkelt nybörjarspel - kan få ut åratal av spelande av bara regelboken. Det finns massor av detaljer att utveckla.

Jämfört med andra spel? Mitt spontana, första intryck är att Svavelvinter är lika välgjort som de bästa engelskspråkiga spelen, tex Trail of Cthulhu, Mouseguard RPG och Burning Empires. Regelmässigt påminne Svavelvinter även en del om Noir, men det är, tror jag, ett tydligare och roligare spel med en intressantare spelvärld (därmed inte sagt att Noir är dåligt). Jag gillar också att skaparna av Svavelvinter-spelet är så pass uppriktiga med att de hämtat influenser från andra. Verkar som om de har plockat de bästa russinen ur den annars ganska ojämna indiekakan och blandat dem med trad-rollspel och (i skuggspelet) strategispel.

Jag hoppas att det här spelet också i förlängningen leder till lite nya och fräscha sätt att skriva rollspelsmoduler. Förutsättningarna finns i alla fall.

EDIT: Jag ska i ärlighetens namn också tillägga att jag själv är med på ett hörn i skapandet av det här spelet. I själva regelboken endast som korrläsare, men snart också som skribent. Om jag är partisk eller inte i mitt omdöme överlåter jag åt andra att bedöma. Jag antar att den här tråden snart kommer att fyllas av andras åsikter.
 
roney
Posts: 17
Joined: Tue 14 Jun 2011, 14:58

Re: Svavelvinter Rollspelet - Första intryck

Mon 18 Jun 2012, 08:56

Äntligen har jag spelet i min hand. Tack för i lördags.

Jag har inte hunnit mer än bläddra igenom det ett par gånger och läst två kapitel.

Men mina första intryck:

+ Tyngden är grym! Det andas kvalité redan innan man tittat på boken.
+ Det är en av de snyggaste böcker jag tittat i. Layout, bilder osv håller enormt hög standard.
+ Lättläst och pedagogisk text.

- ingen sånt där rött (oftast) smalt tygband som är fastsytt i ryggen som man kan lägga mellan sidorna när man lägger ifrån sig boken så man lätt finner var man är. Finns säkert ett namn för denna tråd... ;)

Bra jobbat Fria Ligan!
 
ThemVSyou
Posts: 81
Joined: Tue 03 Jan 2012, 22:44

Re: Svavelvinter Rollspelet - Första intryck

Tue 19 Jun 2012, 18:55

Nu har jag äntligen fått min bok också ^^ och de första intrycket jag fick va WOW riktigt snygg bok, layout bilder m,m dock har jag inte hunnit läsa i den nånting men det ska jag göra nu :D
 
Sakara
Posts: 138
Joined: Mon 13 Jun 2011, 17:50

Re: Svavelvinter Rollspelet - Första intryck

Mon 02 Jul 2012, 21:00

Utseende: snyggt, känns som en bra produkt
Framsida: Känns som en rollspelsbok, gammal, luktar orginellt.
Upplägg: Ovanigt, flera delar känns intresanta.
Krkatärskapande: också ovant. kännslite som skapa en rollspelare 101 och en del onödiga saker. Finns en del nya saker mer som känns användbara. i.e. man slippermodda in liknande.
Magiregler: motehr fucking awsom. visserligen är en magiker da shit att vara men finn en shysst dubbeleggat svärd med det hela.
Inte hunnit med förmågor elelr skuggmakter än. sitter på rollspel nu
 
User avatar
IcarusDream
Posts: 13
Joined: Tue 05 Jun 2012, 21:46

Re: Svavelvinter Rollspelet - Första intryck

Sat 14 Jul 2012, 17:12

Jag uppdaterade idag min hemsida med et nytt inlägg. Där finns bland annat en rescension av Svavelvinter!
http://www.icarusdream.se/nytt-under-solen/

Kort sammanfattning för den som inte orkar klicka på länken:

+
Välgjort, vackert, bra spelsystem.
-
Lite för luddigt, hade velat ha mer tydliga exempel.
Indieinflusenser i speltänket som inte tilltalar mig.

3/5

Helt klart ett givet köp.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Svavelvinter Rollspelet - Första intryck

Sat 14 Jul 2012, 17:56

Det är lite ironiskt att ett minus är att det finns för få tydliga exempel, men det finns inget exempel på vilka dessa exempel skulle kunna vara :-)

Förövrigt så har jag svårt att se problemen med kampanjspel. Ett levande exempel på hur fantastiskt bra det fungerar att spela så är min egen 4+ år långa konflux-kampanj som aldrig varit bättre än med dessa regler. Är man däremot ute efter simulation och där man måste slå ett slag "varje gång man skall rida på en häst" eller för att tärningen skall bestämma "om svärdet träffade lång- eller ringfingret", så skall man kanske välja ett annat spel.

Personligen är jag så glad att efter 20 års BRP-spelande äntligen slippa lägga tid på matematiska formler och tärningsslag i tid och otid och ser hellre att den tiden läggs på karaktärsutveckling och dess inverkan på handlingen i spelet. Ett skräckexempel på detta var när jag spelade D&D i vintras och hela kvällen gick åt till en strid med modifikationer, tärningsslag och träfftabeller. Ett smärtsamt sätt att förspilla sin tid på något som närmast liknade karaktärsutvecklingen i "fia med knuff".

Men visst, 3 av 5 är väl inte illa när päronodlaren betygsätter äpplen :-)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Svavelvinter Rollspelet - Första intryck

Sat 14 Jul 2012, 21:45

Jag uppdaterade idag min hemsida med et nytt inlägg. Där finns bland annat en rescension av Svavelvinter!
http://www.icarusdream.se/nytt-under-solen/

Kort sammanfattning för den som inte orkar klicka på länken:

+
Välgjort, vackert, bra spelsystem.
-
Lite för luddigt, hade velat ha mer tydliga exempel.
Indieinflusenser i speltänket som inte tilltalar mig.

3/5

Helt klart ett givet köp.
Trevlig recension, tack för det!

Visst finns det indieinfluenser i Svavelvinter, men man måste inte spela på det viset om man inte vill. Det går finfint att spela på mer klassiskt vis, och vi planerar en rad moduler som stödjer båda spelsätten och innehåller äventyr för klassisk spelstil. Först ut är Tramenze, som är tänkt att bli del ett av en trilogi på ön Palamux. Vid sidan av det arbetas det på en modul, inklusive äventyr, i Tricilves undre värld - skriven av Erik Granström själv.
Fria Ligan
 
User avatar
IcarusDream
Posts: 13
Joined: Tue 05 Jun 2012, 21:46

Re: Svavelvinter Rollspelet - Första intryck

Sat 14 Jul 2012, 22:36

Jag uppdaterade idag min hemsida med et nytt inlägg. Där finns bland annat en rescension av Svavelvinter!
http://www.icarusdream.se/nytt-under-solen/

Kort sammanfattning för den som inte orkar klicka på länken:

+
Välgjort, vackert, bra spelsystem.
-
Lite för luddigt, hade velat ha mer tydliga exempel.
Indieinflusenser i speltänket som inte tilltalar mig.

3/5

Helt klart ett givet köp.
Trevlig recension, tack för det!

Visst finns det indieinfluenser i Svavelvinter, men man måste inte spela på det viset om man inte vill. Det går finfint att spela på mer klassiskt vis, och vi planerar en rad moduler som stödjer båda spelsätten och innehåller äventyr för klassisk spelstil. Först ut är Tramenze, som är tänkt att bli del ett av en trilogi på ön Palamux. Vid sidan av det arbetas det på en modul, inklusive äventyr, i Tricilves undre värld - skriven av Erik Granström själv.
Nä, precis min poäng. Det handlar ju om vad man själv gillar och är bekväm med. Det är ju inget dåligt spel på något sätt ju. Jag gillar mer klassisk spelstil men vet många som gillar andra spelsätt. Det är bara en fråga om smak. Men behöver inte vara negativ bara för man har olika smak. :)
Jag kommer utan att tveka använda reglerna och Skuggspelet nästa gång jag spelleder min egen spelvärld Enordien, där passar Skuggspelet väldigt väl in.

Jag är väldigt nöjd med köpet och kommer slita boken med hälsan. Starkt jobbat, jag ser fram emot mer moduler och äventyr. Hoppas få en bekant att spelleda den klassiska Konfluxkampanjen med Svavelvinterreglerna. :)
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Svavelvinter Rollspelet - Första intryck

Sun 15 Jul 2012, 21:12

Utan att ha läst samtliga inlägg i tråden så tänkte jag komma med en egen fundering: Nämligen hur "etablerade" de olika vapnen/symbolerna för de olika organisationerna i regelboken egentligen är. För jag får känslan av att spelmakarna tagit sig friheter vad gäller att utforma dessa (eller rent av överlåtit detta till illustratören ifråga). De bidrar dock verkligen till helhetsintrycket och är också - i teorin - väldigt användbara i spel. Så idén i sig är god.

Det bästa exemplet torde vara shaguliternas emblem, som inkluderar Malek Mangus ansiktsmask. Denna bärs väl inte av någon annan inom orden än just Malek? Därför känns det minst sagt underligt att denna inkluderas, över huvud taget.

Dessutom har jag för mig att masken är en koppling till DiFolterna, som Malek ju har god kontakt med. Det är helt enkelt en teatermask av det slaget som spagrynikerna (stavning?) använder. I så fall har nog illustratören även tagit sig konstnärliga friheter med illustrationen från DiFolternas träskläger, där maskerna är helt annorlunda utformade.

Som en parentes kan ju nämnas att jag personligen låtit shaguliterna använda solhjulet (det som shaguliterna har på sina armbindlar i de ursprungliga illustrationerna av Stefan Kayat). Det är ju lämpligt eftersom det är en koppling till såväl solen (med hänsyn till fotosyntes) som till astrologi (solhjulet är en stiliserad representation av zodiaken).

Alternativ har jag låtit shaguliterna använda en stiliserad skorpion som sitt emblem. Shagul lär visst betyda just skorpion. (Shigela - Lilla skorpionen - var visst Shaguls smek-/öknamn som yngre.) Annars torde det astrologiska tecknet för skorpion kunna fungera i sammanhanget (och dessutom ge lärda spelare/karaktärer en ursäkt att briljera):
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Scorpio.png

Nåja, min fundering rör sig väl mest om huruvida de olika symbolerna är etablerade även hos Berättaren och därmed att betrakta som kanon också vad gäller romanerna. Alltså exempelvis att shaguliterna använder en spagrynikermask som sin symbol, och så vidare. Jag antar ju att så inte är fallet, men det kan ju vara bra med ett klargörande.
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Svavelvinter Rollspelet - Första intryck

Sun 15 Jul 2012, 22:08

Nåja, min fundering rör sig väl mest om huruvida de olika symbolerna är etablerade även hos Berättaren och därmed att betrakta som kanon också vad gäller romanerna. Alltså exempelvis att shaguliterna använder en spagrynikermask som sin symbol, och så vidare. Jag antar ju att så inte är fallet, men det kan ju vara bra med ett klargörande.
Jag ligger inte bakom symbolerna Baldyr men tycker att illustratörer liksom spelare kan ta sig friheter så länge det inte blir sakfel. Solkorsen gillade jag aldrig - de hade en uttalad och direkt koppling till nynazism minns jag vilket jag tyckte gav fel associationer. Personligen hade jag kanske låtit shaguliterna vara utan symboler eftersom de inte direkt rör sig bland folk och behöver demonstrera / känna igen varandra i mängden. Detta sagt så tycker jag att alla kan göra som de vill. Maskerna har ju egentligen mer med diFolterna att göra och hör egentligen inte till spagyrikerna som är den alkemiska grenen av DiFolterna utan snarare till teatersidan.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests