Henke

Cruris expeditioner

Thu 05 Apr 2012, 05:59

Satt och kikade lite i tidslinjen i regelboken och insåg plötsligt att nybyggarna från Lasemos dök upp i Moskorien under (förmodligen?) samma tid som Crurerna koloniserade Kargom. Tanken på att dessa folk förmodligen mötts under sin samtida kolonisering (alt. varit helt ovetande om varandra trots det korta avståndet) känns svindlande och kanske rent av duger som frö åt ett forntida kolonialäventyr.

Gissar förresten att Cruri gjorde expeditioner till fler platser än de där man grundade kolonier. Minns jag inte fel så nämner Dolken Demens något om kannibalerna på Paratorna i första romanen. Gjorde man kanske även rekognoserande seglatser till Saphyna eller rent av Argondi fastland?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Brior

Re: Cruris expeditioner

Thu 05 Apr 2012, 10:11

Henke, följande inlägg på min blogg visar en karta över folkvandringarna: http://erik-granstrom.blogspot.se/2012/ ... orien.html.

Jag ser det inte alls som omöjligt att crurerna rörde sig över större områden och som du säger kanske man gjorde ett misslyckat försök att kolonisera Paratorna (kartan visar bara det som gav bestående resultat). Det man ska komma ihåg är dock (1) att crurerna inte var så många och (2) att de första flydde Marjura med en religiös artifakt snarare än i syfte att sprida sig. Man kan ju undra varför de inte allesammans lämnade den karga polarön när de väl upptäckte landen söderöver. Det kan rentav bli en fråga som behandlas i den fjärde romanen. Man kan tänka sig att de av religiösa eller andra skäl inte kunde lämna staden Krau-Ki eller ännu troligare jordblodkällan som gav dem kraft.

Att de nyanlända crurerna skulle möta lasemoserna som kom från andra hållet låter ofrånkomligt, men lasemoserna uppfattade antagligen crurerna som lokalbefolkning och besvärliga vildar bland flera. De kan knappast ha förstått varandras språk när de möttes och strider tycks därefter ha rasat under ett par århundranden. Som du säger en utmärkt möjlighet till äventyr.

Kargomiterna tycks under alla omständigheter ha folkminnen av crurerna. Xelimogga i Slaktare små: "Man säger att Kargom i urtiden slets som ett stycke blodigt kött ur Palamoxi stenkropp av trollkarlar från norden som kom seglande över haven. Besvärjarnas tungor kuvade bergen. Fortfarande skall klippan ligga fjättrad med ett enda magiskt ord trots att trollkarlarna sedan länge vandlats till damm. I deras mäktiga konster har mina ristningar sitt ursprung."
GZIP: Off