User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Sat 14 Apr 2012, 15:22

Tack för synpunkter!

1) Du blir bönhörd! Vi kommer att byta ut symbolen för tillvalsregler. Vi kommer också att sätta symbolen på många fler regelstycken, för att tydligare visa vad som tillhör den enkla grundmekaniken som är allt man behöver läsa för att börja spela. En stor del av regeltexten - huvuddelen - är fördjupande system som man kan lägga på efter hand när man vill utveckla sitt spelande.

2) Jag förstår din poäng. Samtidigt känns det rimligt att nämna den väl etablerade spelstil som utvecklats under det senaste årtionden och som karaktärsdrivet spel är byggd på, alltså Story Now. Karaktärsdrivet spel är inget vi har uppfunnit från scratch. Hade det funnits en etablerad svensk term hade jag förstås använt den! "Narrativistisk" har förekommit men inte riktigt slagit rot. :)

3) Jag gillar bilden, men smaken är ju olika! :)
Fria Ligan
 
zarkow
Posts: 14
Joined: Fri 13 Apr 2012, 00:27

Re: Konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Sat 14 Apr 2012, 16:59

1) Du blir bönhörd! Vi kommer att byta ut symbolen för tillvalsregler.
Lysande! :-)
2) Jag förstår din poäng. Samtidigt känns det rimligt att nämna den väl etablerade spelstil som utvecklats under det senaste årtionden och som karaktärsdrivet spel är byggd på, alltså Story Now. Karaktärsdrivet spel är inget vi har uppfunnit från scratch. Hade det funnits en etablerad svensk term hade jag förstås använt den! "Narrativistisk" har förekommit men inte riktigt slagit rot. :)
Det får väl bli det här spelet som introducerar spelstilen i fråga i Sverige. Jag har inte läst något om "Story Now" specifikt, men tycker alltså att kringbeskrivningen räcker. Nackdelen med att referera till en specialterm på engelska, förutom att det är en oskön syn i en bok som i övrigt är helt skriven på svenska, är att man lätt kan tro att det inte går att spela förrän man har googlat i timmar och dagar på det främmande begreppet. Att använda orden "Story Now" blir därför ett potentiellt främmandegörande, oavsett hur korrekt det är att tala om - intrycket blir att man måste vara en expert på något nytt och fint för att kunna spela på rätt sätt. Bättre då att helt enkelt bara beskriva begreppet i svenska ord, och hur man konkret använder det i spelet, det räcker gott. Tror jag.
3) Jag gillar bilden, men smaken är ju olika! :)
Tja, jag antar det.
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Mon 16 Apr 2012, 11:41

Jag tycker inte att det stör att man har uttryck på engelska i texten. Däremot så kan jag hålla med om att reglerna står bra på egna ben, och egentligen inte behöver någon hänvisning till externa källor - det kan kännas lite som att man måste förlita sig på utomstående auktoritet istället för sin egen utmärkta förklaring och koncept.
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
Abenazer
Posts: 79
Joined: Tue 03 Apr 2012, 00:44

Re: Konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Tue 17 Apr 2012, 16:23

Däremot så kan jag hålla med om att reglerna står bra på egna ben, och egentligen inte behöver någon hänvisning till externa källor - det kan kännas lite som att man måste förlita sig på utomstående auktoritet istället för sin egen utmärkta förklaring och koncept.
Instämmer. I regelavsnittet ska man fokusera på reglerna tycker jag och de står, som sagt, bra på egna ben. Om man pekar utanför boken antyder det att den egna förklaringen inte riktigt räcker till, men så är väl inte fallet här.
 
krogart
Posts: 4
Joined: Wed 25 May 2011, 18:41

Re: Konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Tue 17 Apr 2012, 16:32

Tjo!

Har nyss försökt skapa min första karaktär, främst genom lathunden påp s. 30. Märkte där att p. 12 inte hänvisar till hur många poäng som ska sättas ut på relationer till andra karaktärer och jag fick leta en stund för att hitta det. Förmodligen mest för att jag är kass, men det hade naturligtvis underlättat att ha det i lathunden. Dessutom står det ju hur många poäng som ska sättas i allt annat.

På tal om karaktärer. Jag vet att det talades en hel del om det när ni släppte det första karaktärsbladet, men jag saknar nog ändå någonstans att anteckna birollerna. Om man nu ändå ska sätta nivåer precis som om det vore en förmåga borde det då inte finnas med på karaktärsbladet? Samtidigt tycker jag att det är bra att det finns med lite snabbregler och förstår platsbristen.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Tue 17 Apr 2012, 18:28

Tjo!

Har nyss försökt skapa min första karaktär, främst genom lathunden påp s. 30. Märkte där att p. 12 inte hänvisar till hur många poäng som ska sättas ut på relationer till andra karaktärer och jag fick leta en stund för att hitta det. Förmodligen mest för att jag är kass, men det hade naturligtvis underlättat att ha det i lathunden. Dessutom står det ju hur många poäng som ska sättas i allt annat.
Bra poäng. Ska fixas till.
På tal om karaktärer. Jag vet att det talades en hel del om det när ni släppte det första karaktärsbladet, men jag saknar nog ändå någonstans att anteckna birollerna. Om man nu ändå ska sätta nivåer precis som om det vore en förmåga borde det då inte finnas med på karaktärsbladet? Samtidigt tycker jag att det är bra att det finns med lite snabbregler och förstår platsbristen.
Jo. Vi hade faktiskt plats för bifigurer på karaktärsbladet innan, men strök det. Kruxet är att listan snabbt blir full ändå. En kort regelsammanfattning kändes viktigare. I stället kommer vi att göra ett separat formulär för bifigurer.
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests