2097
Topic Author
Posts: 6
Joined: Wed 18 Jan 2012, 16:08

spelvärldspresentation

Thu 08 Mar 2012, 12:12

På sistone har jag fått en ny hype nämligen spelvärldar som man lär sig genom att spela spelet. Spelvärldens inslag kryddar hela tiden diverse tabeller och/eller egenskaper eller vad man nu har att röra sig med.
Istället för att läsa en längre prosatext och försöka memorera den för att anpassa sitt spelande till den världen, så upptäcker man världen mer eller mindre automatiskt genom att spela.
Tror det är en av många anledningar till att old school har börjat komma tillbaka—man går från hex till hex och vad ser man där? Men det blir ju inte lika episkt som det ni har kokat ihop här, jag menar inte att reducera spelet till någon hexcrawl jag bara undrar—hur presenteras världen?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: spelvärldspresentation

Thu 08 Mar 2012, 15:41

Hej igen!

Jag håller helt med om att det bästa sättet att lära sig en värld är att spela i den.

Eller snarare, man utgår från ganska enkla ramar och fyller i detaljerna, färgerna och dofterna, genom att spela.

Samtidigt är just Trakorien en värld med rika anor. Den har skildrats i flera spelmoduler på 80- och 90-talen, i två tjocka romaner på senare tid, och i massor av text på bloggar och dylikt.

Vårt spel är skrivet för att funka både för Trakorienexperten och för den som aldrig satt sin fot i öriket förr. Världen skildras rikligt i text och bild och boken ger ny inspiration och information även för den mest insatta - men man måste inte råplugga texten för att kunna spela. I stället kan man bläddra och låta sig inspireras, och insprängt här och var finns så kallade "intrigfrön" - korta uppslag till äventyr eller kampanjer som kan användas direkt.
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests