Page 1 of 1

Profetior

Posted: Mon 30 Jan 2012, 14:44
by ekofest
Blev väldigt peppad när jag hörde podcastintervjun på märklighetstroget, men samtidigt fick jag en fundering.
När man har spelat igenom en profetia, är världen då förändrad och liksom "överspelad"?
Svårt att förklara ,men om man tänker sig en klassisk katharsis så är liksom konflikterna urladdade och världen lite "död" efteråt. Får man "spola tillbaka" tillbaka världen efter en sådan konflux?
En liten nyfiken fundering bara....

Re: Profetior

Posted: Mon 30 Jan 2012, 16:03
by Henke
Förmodligen finns de andra som kan svara bättre än mig (som speltestat reglerna) men en profetia behöver ju inte vara samma sak som en konflux.

Konfluxen i sig är ingen profetia, utan en ju plats i tid och rum när världen revideras av gudarna. En profetia kan givetvis lika gärna handla om något mindre och/eller annorlunda skeende i världen. Man behöver med andra ord inte backa tillbaka världen för att kunna göra en ny profetia utan kan fortsätta spela med ytterligare en profetia som handlar om något annat.

Re: Profetior

Posted: Mon 30 Jan 2012, 16:21
by Brior
Jag tror som Henke att de profetior vi här talar om kan vara rent personliga ELLER större om man så vill. De behöver alltså inte alls påverka världen i stort. Dessutom kan man enkelt hoppa fram och tillbaka i tiden genom att spela olika skeenden i Trakoriens historia. Reglerna är som jag har förstått det mer gjorda för att spela enskilda scener eller skeenden än äldre spel där man ofta började med sina karaktärer och sedan rullade på år från år.

Re: Profetior

Posted: Mon 30 Jan 2012, 16:38
by Tomas
Precis som Henke och Brior säger. En profetia måste inte handla om hela spelvärlden, utan kan gälla ett mindre skeende.

Man kan exempelvis spela en kampanj i säg, Fontra Cilor, och använda en specifik profetia för det. Men inget hindrar att man spelar vidare när denna profetia är uppfylld - med en ny kampanj på annat håll, eller i en ny kampanj i samma stad om man så vill (med eller utan profetia).

Systemet för profetior har två huvudsakliga poänger:

*Att sätta en ram för karaktärsdrivna kampanjer, som ju annars tar slut först när spelgruppen själv väljer att avsluta den.

*Att ge spelare och SL inspiration till spännande handlingar och skeenden.

Re: Profetior

Posted: Mon 30 Jan 2012, 20:37
by ekofest
Låter ju skitbra!
Ramar som sporrar kreativiteten och fantasin :)
Känns kul att se att det hänt så pass mycket med rollspelsformen