2097
Topic Author
Posts: 6
Joined: Wed 18 Jan 2012, 16:08

Tärningar

Wed 18 Jan 2012, 16:45

Hmm, verkar som om det börjar bli dags för mig att skaffa ett gäng ubiquity-tärningar…

För visst är det 1–3: fail, 4–6: lyckas som gäller i ert system? Det är inte som Burning Wheel att man måste räkna både successes och sexor? Utan snarare något i likhet med Prince Valiant?

Sandra
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Tärningar

Wed 18 Jan 2012, 17:30

Hmm, verkar som om det börjar bli dags för mig att skaffa ett gäng ubiquity-tärningar…

För visst är det 1–3: fail, 4–6: lyckas som gäller i ert system? Det är inte som Burning Wheel att man måste räkna både successes och sexor? Utan snarare något i likhet med Prince Valiant?

Sandra
Hej Sandra, välkommen till forumet - man räknar faktiskt sexor för framgångsgrad, så vanliga tärningar duger gott :)
Fria Ligan
 
2097
Topic Author
Posts: 6
Joined: Wed 18 Jan 2012, 16:08

Re: Tärningar

Thu 19 Jan 2012, 16:55

Jag har bara åtta t6or men jag kanske kan låna ihop om jag nånsin spelar Svavelvinter. vill kanske hellre hoppa in i något annat spelgäng. om någon här på forumet är intresserad av att släppa in en främling vid spelbordet…

mina tärningar:
tre vanliga t6:or (till GURPS? men gurps är ju ospelbart)
en lös t12a som funnits kvar från förr
ett nostalgi-snyggt D&D-set med hårda kanter från gamescience (där ingår ju en t6:a till)
fyra pyttesmå t6:or där sidorna har olika färger—perfekt till fudge
hundra kilo vanliga fudge-tärningar med +, - och blankt eftersom det är det jag oftast spelar

ja det var allt
som ni anar så brukar jag inte tycka om dice pool spel!!
jag tycker det är drälligt
men Svavelvinters regler verkar så fantastiska i övrigt
lite Diaspora + Burning Wheel + Everway (med element-blodet)
så jag tror jag skulle spela det RAW om jag skulle spela det
vilket jag vill det verkar jättefint

Sandra
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Tärningar

Thu 19 Jan 2012, 17:37

Härligt! Lycka till med att hitta en spelgrupp - tveka inte att efterlysa här på forumet eller på rollspel.nu. Svavelvinter kan spelas både på en kväll eller två eller i långa kampanjer.

När det gäller tärningar - spelbutiker som SF-bokhandeln säljer "kuber" med 36 T6:or som är perfekta för spelet. Själv har jag en kub med vita och en med svarta tärningar.

Men det går att spela med bara ett fåtal par tärningar också. Man rullar ytterst sällan mer än 5-6 stycken samtidigt, åtminstone med nyskapade karaktärer. Då man man i stället anteckna på sitt rollformulär hur många ödestärningar man har kvar.
Fria Ligan
 
Rickard
Posts: 17
Joined: Tue 12 Apr 2011, 20:54

Re: Tärningar

Sat 28 Jan 2012, 18:15

Jag har bara åtta t6or men jag kanske kan låna ihop om jag nånsin spelar Svavelvinter.
På Tradera brukar det komma upp Yatzy-spel som du kan köpa för 10-20 kronor. Ett generellt tips. :)
 
2097
Topic Author
Posts: 6
Joined: Wed 18 Jan 2012, 16:08

Re: Tärningar

Thu 08 Mar 2012, 11:46

Hej Sandra, välkommen till forumet - man räknar faktiskt sexor för framgångsgrad, så vanliga tärningar duger gott :)
Nej förlåt nu måste jag fatta igen. I den andra tråden står det 4+. Hur fungerar det mer specifikt?
Man slår ett visst antal tärningar och dom ska bli… vad?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Tärningar

Thu 08 Mar 2012, 15:31

Hej!

Antalet tärningar som visar 4+ avgör om du lyckas (som i Mouse Guard / BW / Fantasy!).

Om du lyckas visar antalet sexor hur väl du lyckas (som tex i The One Ring).
Fria Ligan
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: Tärningar

Mon 26 Mar 2012, 18:20

Det låter som att en tabell eller två vore på sin plats (i boken).

Alltså nånting såhär
__1__2__3__4__5__6...
1
2
3
4
5
6
...

Där den ena axeln visar antalet tärningar du rullar och den andra visar antalet "mål", och så fyller man cellerna i tabellen med procentsatser. I den ena tabellen är "målen" antalet tärningar som visar 4+. I den andra antalet tärningar som blir sexor. Man kan även slå ihop tabellerna till en enda (dubbelradig typ).

Så att man lätt kan avläsa sådant som att "rullar jag fem tärningar är chansen att uppnå två eller fler sexor 19.6%" (siffran korrekt, ej tagen ur luften).

Att räkna ut antalet +4:or är väl inte omöjligt för hand (det är ju slantsingling vi talar om) men är det uppenbart för alla att chansen få fyra eller fler fyrplussor med sju tärningar är exakt fifty-fifty...? Det kanske det var, men med sex tärningar då? (Svaret är 34.4%)
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: Tärningar

Mon 26 Mar 2012, 18:23

Men det går att spela med bara ett fåtal par tärningar också. Man rullar ytterst sällan mer än 5-6 stycken samtidigt, åtminstone med nyskapade karaktärer. Då man man i stället anteckna på sitt rollformulär hur många ödestärningar man har kvar.
Istället för vadå?

Att sitta med tärningarna i handen som i Version Noll, där man sitter och håller sitt "liv" i näven?
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: Tärningar

Mon 26 Mar 2012, 18:25

Man rullar ytterst sällan mer än 5-6 stycken samtidigt, åtminstone med nyskapade karaktärer.
Nicke Nyfiken undrar: Hur många tärningar rullar man med en väl erfaren RP?

10-12?

15-20?

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests