Andy

Äventyra den gamla serien

Thu 04 Aug 2011, 10:53

Jag undrar om ni kommer att göra någon officiell uppdaterade utgåva av hela Femte Konfluxen äventyrs sviten till det nya Svavelvinter rollspelet?

Jag ser fram emot rollspelet Svavelvinter och det första jag tänker på är att spelleda hela femte konfluxen, från början till slut. Kommer jag att få översätta allt det gamla materialet själv, till de nya reglerna, eller kommer ni att hjälpa mig med det?

Kommer ni ge ut alla de gamla äventyren i helt nytt tryck, med ny layout och kanske nytt material?

Kommer ni att ge oss en lathund för översättandet i en gratis-PDF?

Jag undrar helt enkelt vilken support jag kommer att få?

Tomas
Site Admin

Re: Äventyra den gamla serien

Fri 05 Aug 2011, 09:35

Hej!

Redan i grundboken kommer det nya spelet att innehålla en grundlig artikel om hur man spelar en mäktig konfluxkampanj.
Den måste dock inte bli identisk med de gamla äventyren - det nya spelet baseras mer på Erik Granströms nya romansvit, alltså boken Svavelvinter och Slaktare små som utkommer inom kort. Missa inte den!

Man kan säga att de gamla äventyren är en version av berättelsen om konfluxen och den nya romansviten är en annan - rådet till alla som vill spela konfluxen med det nya spelet är dra inspiration från båda och skapa en ny och mäktig kampanj! Hur det går till, rent konkret, förklaras i artikeln i spelet. Där kommer även viktiga platser och SLP att beskrivas i korthet.
Sådant som profetior och ett politiskt maktspel, som har stor betydelse i konfluxberättelsen, är integrerade delar av det nya regelsystemet. Det går att troget återskapa den gamla kampanjen, men jag törs lova att det nya spelet och de nya romanerna ger stöd för att skapa något ännu häftigare!

Någon uppdaterad version av de gamla äventyren planeras alltså inte. Vi vill lägga våra pengar och vår energi på att skapa nya produkter. Dock finns det planer på att göra hela textmaterialet tillgängligt på nätet.
Någon officiell konvertering planeras inte heller, helt enkelt eftersom den värld som de gamla äventyren bygger på inte riktigt är samma som i den nya romansviten. Dock kommer inofficiella konverteringar av olika delar av de gamla konfluxäventyren (och kanske andra?) helt säkert att dyka på här på Fria Ligans webbplats. Det kan jag lova eftersom jag själv har gjort flera sådana till min egen kampanj, och gärna delar med mig! :)

En lathund för konvertering från BRP kan man absolut tänka sig.

Ska bli kul att följa er kampanj!
Fria Ligan

Andy

Fri 05 Aug 2011, 10:07

Tack för snabbt svar.

Okej. Det låter toppen att man tar och mixar det gamla rollspelsäventyren med romanerna. Jag är bara positiv.

Jag spelledde Svavelvinter efter att jag läst boken och tog bara allt från minnet. Det bli schyssta scener. Vi använda rollspelet Geminis regler den gången.

Vi hörs!

/Andy

Klaatu

Mon 08 Aug 2011, 17:21

Någon uppdaterad version av de gamla äventyren planeras alltså inte.
Jag tycker det låter som en uppgift några riktigt hängivna fans... :geek:
Image

Brior

Mon 08 Aug 2011, 18:46

Jag har sagt att jag gärna släpper de gamla speltexterna under Creative Commons licens, men det praktiska arbetet måste göras eftersom bilderna inte är mina.
GZIP: Off