Tue 09 Feb 2021, 21:45
Som jag förstår slår spelarna för SLP:s tärningar, vare sig det är för karaktärsdrag eller varierade värden (men annars är det fasta värden som vanligt, halva tärningen). Fast jag löser det med att jag helt enkelt inte räknar Korruptionspoäng för SLP.
Spelarkaraktärer är superhjältar och skulle jag räkna de få Korruptionspoäng som SLP eventuellt får så blir det för enkelt för dem. Det är spelarna som ska vara rädda för förstyggning. För att ge lite perspektiv i varför jag tänker så kan jag ju ta en av mina spelares barbarkrigare (alla i gruppen ligger på ca 150-180 Erf efter vi spelat två kampanjböcker och fem små uppdrag): strikt regelmässigt kan han enkelt slå ihjäl en urstyggelse på ett slag. Where's the fun in that? Urstyggelse ska ju vara nåt fruktansvärt, utöver att det är bland det mäktigaste bland korruptionens horder (finns säkert något hemskare i monsterkodexen men har inte hunnit läsa den än). [SPOILER] .......................................................Ett annat exempel var när min spelgrupp dödade 40 gaoiakrigare på typ 3 rundor när vi körde Häxhammaren, och då hade de nog bara omkring 120 Erf. [/SPOILER]
Rollpersonerna må vara hjältar, men det blir inte kul när det är lätt heller. Spänningen trubbas av. Så att inte låta SLP slänga en mäktig mystisk kraft för att de ligger nära Korruptionströskeln passar inte i det episka berättandet jag tycker ligger i grund för det som händer i Ambria och Davokar. Det får spelarna istället tampas med som ett till motstånd utöver den faktiska striden med den SLP:n.
[SPOILER] .....................................................Ta t.ex. striden mellan häxan och Kullinan i slutet av Väktarens vrede beskriver scenen som att Kullinan kastar flera olika eldkrafter likt fyrverkerier, vilket skulle menas att han skulle förstyggas efter några rundor, vilket inte blir så episkt. [/SPOILER]