Rob
Topic Author
Posts: 3
Joined: Thu 28 Jan 2021, 17:29

Förmågan Fint och Lönnstöt?

Thu 28 Jan 2021, 21:01

Må Prios ljus belysa eran väg.
Hej har en del frågor angående förmågan Fint och/i kombination med Lönnstöt.

På sidan 115 i Rollspelsboken står det ordagrant. "För personer och varelser som inte har viljan eller förmågan att bära tunga närstridsvapen har stridstekniken finta växt fram. Förmågan kräver ett vapen med någon av kvaliteterna Kort eller Precist. Sådana vapen kan tack vare rollpersonens skicklighet hanteras på ett diskret och förvirrande vis, och på så sätt ge varje anfall samma fördel som om motståndaren var överraskad."

Fråga 1) Innan man fintar måste man slå Diskret mot Vaksam för att aktivera finten för att överraska, som det står på sidan 162 (Överraska) eller har man fintat automatiskt?
Fråga 2) Kan man finta med ett Bastardsvärd(Precist) eller annat tungt vapen med Kvaliteten Precist, då det inte står som vid förmågan Taktiker(Mästare) sidan 123/125 "med allt utom Tunga vapen" om man har viljan och/eller styrkan?
Fråga 3) Måste man använda Diskret eller Träffsäker när man fintar eller kan man använda Tex. Järnnäve/Dominera/Taktiker när man anfaller med förmågan Fint.
Fråga 4) Får man övertag med ALLA anfall man gör i samma runda, +2 att träffa, +1t4 i skada med Tex korpnäbben i kombination med förmågan Tvillingattack efter att man fintat med dolken, eller måste även det vapnet vara Kort eller Precist?
Fråga 5) Får man kombinera Fint med Lönnstöt? Då Finten skall "hanteras på ett diskret och förvirrande vis" måste alltså se dig för att bli förvirrad och fintad? Och Lönnstöt sker i lönndom som flankerad eller gömd? Känns lite overkill om man inte måste slå Fråga 1? Och då får +2 med ALLA anfallen Fråga 4? Även om man har Duellsvärd, då har man med Duellsvärd(1t8) + Överraskad(1t4) + Lönnstöt(1t4) och har tvillingattack 1t4(dolk) + 1t4(överraskad) så blir man en killingmachine redan som nybörjare. Fint 10 poäng, Lönnstöt 10 poäng, Tvillingattack 10 poäng etc

Mvh Rob
 
Katapraktoi
Posts: 6
Joined: Fri 23 Nov 2018, 14:26

Re: Förmågan Fint och Lönnstöt?

Tue 09 Feb 2021, 22:59

Prios är död, kättare. Endast hämnden finns kvar nu.

Skämt åsido, jag tycker också att Fint är lite för bra. Men det är Symbaroum; spelarna är superhjältar. I EON kunde en bonde döda en riddare, det går inte lika bra för dem om samma fight görs i Symbaroums spelvärld. Det är något som tagit mig år att acceptera... Tycker mystiska krafter är ännu mer extrema (pröva spela med en ordensmagiker som har +3 på Viljestark, Star gåva från Spelarens handbok och Tankekast... *suck*

Jag skulle ge följande svar, men kan inte allt så det är möjligt att jag tänker fel:

1. Nej. Från Novisnivån har spelaren överraskande attacker på alla attacker. Sida 162 beskriver överraskning när rollpersonen gömmer sig. Enligt Fint får rollpersonen samma fördel som överraskning, det menas inte att slag mot Diskret ska göras.

2. Ja. Kvaliteten Kort *eller* Precist gäller.

3. Ja och Nej. Förmågor som tillåter rollpersonen att attackera i närstrid istället för Träffsäker kan användas och Fint är igång ändå. Novisnivån ger rollpersonen möjligheten, men kräver inte att Diskret används. Men(!), på Mästarnivån där rollpersonen kan göra ett frislag om den lyckas med en fint som slås med [Diskret <- Vaksam] tolkar jag det som att Diskret *inte* kan bytas ut för finten är inte attacken utan möjliggör endast ett frislag som sen slås mot Träffsäker, Diskret eller Övertygande beroende på vilka förmågor rollpersonen har. Misslyckas finten får rollpersonen ändå göra sin aktiva stridshandling och anfalla som vanligt, återigen med Träffsäker, Diskret, etc.

Här går det också att tolka att den aktiva handlingen är attacken och genom att den fintar samtidigt så ska [Diskret <- Vaksam] slås, och då skulle jag säga att det *inte* går att byta mot Träffsäker, Övertygande eller Stark vilket Dominera, Järnnäve etc. skulle bidra till, men att om slaget och därmed finten lyckas så får rollpersonen ett Frislag där Träffsäker går att byta ut mot Diskret, Stark etc. *phew*

4. Ja. "och på så sätt ge varje anfall samma fördel" gör ju att du när du Överraskar (vilket sker automatiskt med Fint, inget slag krävs) har Övertag på alla attacker, så +2 träffa, vapenskada + övertag (1T4) + eventuella andra saker samt ett Frislag som också ger vapenskada + övertag (1T4 igen).
Ang. Tvillingattack: Ja, så länge vapnet är Kort eller Precist så ger det bonus på attackerna från Tvillingattack. Men(!) du kan inte kombinera Fint på Mästarnivå med någon av Tvillingattack för båda är Aktiva handlingar.

5. Ja och Nej. Lönnstöt är Reaktiv på alla nivåer, men du begränsas hur många attacker per runda som får tillämpa Lönnstöt till du kommer på Mästare. Så om du t.ex. använder Fint på Mästarnivå så slår du en vanlig attack och ett Frislag. Den vanliga attacken är en (aktiv) stridshandling då kan använda Reaktiva förmågor på. Du kan alltså kombinera Fint med Lönnstöt. Om Mästarfinten lyckas får du ett Frislag som är en Reaktion. Reaktioner kan endast använda Passiva bonusar, så(!) på den kan du *inte* få Lönnstötens bonus på.

Din rollperson kan slå antingen en Mästarfint som ger en vanlig attack med Duellsvärd 1T8 + Övertag från överraskning 1T4 + andra bonusar som Mästarlönnstöt 1T8 (+1T4 åderlåtning i 1T4 rundor), Järnnäve Gesällnivå 1T4 och Bärsärk Novisnivå 1T6; alltså 2T8+2T4+1T6, och sen ett Frislag på med Duellsvärd 1T8, Övertag 1T4, Järnnäve 1T4 (passiv, så funkar med Reaktioner) och Bärsärk 1T6 (Fri handling, så den kan han göra före alla attackerna görs) men *inte* Lönnstöt för ytterligare 1T8+2T4+1T6.

Eller så kan han göra en Mästartvillingattack som är två aktiva attacker där fienden försvarar sig separat mot båda slagen. Den funkar bättre med Lönnstöt än Fint gör, för då kan Lönnstötens Reaktion tillämpas på båda attacker, men ifall det ger bättre skada vete tusan för du förlorar Övertaget och därmed +2 på träff, men så här blir det; Vapen #1 (oavsett vapen) 1T10 + Mästarlönnstöt 1T8 (+1T4 i åderlåtning) + Järnnäve 1T4 + Bärsärk 1T6 och Vapen #2 (oavsett vapen) 1T8 + Mästarlönnstöt 1T8 (+1T4 i åderlåtning) + Järnnäve 1T4 + Bärsärk 1T6. *PHEW!*


Symbaroum har en tendens att bli överdrivet med skada. En rollperson kan enkelt slå ihjäl ett ärketroll med ett slag. Man får försöka hitta annat att göra det mer intressant som SL. Personligen har jag funderingar på att göra Fint sämre genom att låta Mästare få det överraskande momentet för annars tycker jag Mästare inte känns värt att satsa 30 Erf på.
 
Rob
Topic Author
Posts: 3
Joined: Thu 28 Jan 2021, 17:29

Re: Förmågan Fint och Lönnstöt?

Wed 10 Feb 2021, 00:41

Svart sol, bråd död, visa vägen herre så skall jag följa er in i självaste döden...

Tack för det utförliga svaret.
Är för tillfället spelare, så får nog acceptera reglerna som det står skrivet, men när/om jag spelleder så kommer jag nog vilja ha ett Diskret vs Vaksam för att få (Överraskafördelarna) med Fint.
Resten är ändå acceptabelt, då spelaren spenderat 60EP för att nå upp till mästarnivå i Fint + de andra kostnaderna för övriga förmågor.
Kanske även som du säger att mästaren inte behöver slå Diskretslaget för att göra det attraktivt, då jag tycker att finten på novisnivå är för bra mot andra förmågor på novisnivå.
 
Mork
Posts: 6
Joined: Wed 22 Jul 2020, 09:13

Re: Förmågan Fint och Lönnstöt?

Wed 23 Jun 2021, 17:24

Bra frågor och svar!
Har själv strukit att attacker utförda med Fint på novis- och gesällnivå ger bonus som ett övertag (+2 att lyckas och +T4 i skada). Har lagt in detta på mästarnivån dock.
Jag tolkar dessutom att det inte går att använda tunga vapen, dvs bastardvapen, med Fint. Förmågan har utvecklats hos de som inte bär sådana vapen.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest