Attackmack
Topic Author
Posts: 134
Joined: Sun 17 Feb 2019, 03:22

Kritiska skador

Sat 13 Apr 2019, 08:21

Innehåller någon av expansionerna regler för kritiska träffar/skador, något som man inte kan värja sig emot och som gör varje attack potentiellt farlig?
Jag läser just igenom symbaroum och gillar mycket av det, speciellt enkelheten med karaktärsdragen och hur spelarna slår alla tärningar!
Men jag tycker reglerna för skador och läkning verkar lite för simpla och förlåtande, och det känns spontant som att det är väldigt små konsekvenser till att kasta sig in i strid.
 
User avatar
Bifur.
Posts: 31
Joined: Fri 08 Dec 2017, 19:55

Re: Kritiska skador

Sat 13 Apr 2019, 17:52

Nej, några sådana tillägg finns inte. Annat än vad som händer när smärttröskel passeras, men är är rätt snälla utfall.

Sedan vet jag inte om jag håller angående hur oförlåtande systemet är. Min erfarenhet är att skadevärdena staplas ganska högt rätt fort (till den grad att vi husreglat bonustäringarna). De flesta normala personer blir utslagna hyfsat fort. I så fall är det dödsslagen du ska modda.

En andra reflektion är att de officiella äventyren är rätt tuffa om de ska spelas som skrivna. Har du inte tillgång till någon slags förstärkt, helst mystisk, helning är de flesta grupper snabbt körda.
 
Attackmack
Topic Author
Posts: 134
Joined: Sun 17 Feb 2019, 03:22

Re: Kritiska skador

Sun 14 Apr 2019, 08:30

Nej, några sådana tillägg finns inte. Annat än vad som händer när smärttröskel passeras, men är är rätt snälla utfall.

Sedan vet jag inte om jag håller angående hur oförlåtande systemet är. Min erfarenhet är att skadevärdena staplas ganska högt rätt fort (till den grad att vi husreglat bonustäringarna). De flesta normala personer blir utslagna hyfsat fort. I så fall är det dödsslagen du ska modda.

En andra reflektion är att de officiella äventyren är rätt tuffa om de ska spelas som skrivna. Har du inte tillgång till någon slags förstärkt, helst mystisk, helning är de flesta grupper snabbt körda.
Tack för ditt svar :)
Och du har säkert rätt ang svårighetsgraden, jag hade bara önskat att det förutom tålighetspoängen fanns ett system för kritiska och långvariga skador. Brutna ben, blödningar, infektioner etc.
Om man följer reglerna som skrivna så är en karaktär i princip helt återställd efter 1-2 veckor oavsett hur manglad de blivit.

Kanske är iden med skador och problem relaterat till läkning inte ett koncept som passar i spelet men då mycket av det verkar handla om risk-mot-belöning och överlevnad så kunde det nog passa bra.
 
Mork
Posts: 6
Joined: Wed 22 Jul 2020, 09:13

Re: Kritiska skador

Wed 22 Jul 2020, 09:20

Jag har infört ett eget system som jag skulle kunna redogöra för här vid tillfälle. Det går enkelt ut på att man kan hamna på viss minusskada utan att dö direkt. Man kan exvis hittas fem timmar senare och räddas till livet.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests