User avatar
Bifur.
Posts: 31
Joined: Fri 08 Dec 2017, 19:55

Re: Stora tråden för små frågor (2018)

Thu 25 Apr 2019, 16:18

Jag tolkar reglerna som att 1 alltid är lyckat och 20 alltid är misslyckat, oavsett modifikationer.
Och jag har nog tolkat det på det omvända viset, d.v.s. det är fullt möjligt att en handling kan vara omöjlig eller säker på att lyckas, beroende på. Men det är väl i slutändan en smakfråga.
 
Attackmack
Posts: 134
Joined: Sun 17 Feb 2019, 03:22

Re: Stora tråden för små frågor (2018)

Thu 25 Apr 2019, 21:00

Jag tolkar reglerna som att 1 alltid är lyckat och 20 alltid är misslyckat, oavsett modifikationer.
Och jag har nog tolkat det på det omvända viset, d.v.s. det är fullt möjligt att en handling kan vara omöjlig eller säker på att lyckas, beroende på. Men det är väl i slutändan en smakfråga.
Jag är rätt säker på att jag efter att jag frågat här såg något av spelexemplen i regelboken beskriva något som omöjligt pga modifikation, men har inte hittat något i själva reglerna som säger något om det.
 
Slafsa
Posts: 17
Joined: Fri 10 Aug 2018, 22:10

Re: Stora tråden för små frågor (2018)

Tue 03 Sep 2019, 10:44

När är fördelen Kommenderande stämma tillämplig?
Rollpersonen ha en väl övad stämma och kan låta den eka över slagfältets larm. Detta ger +1 på slag för Övertygande i alla lägen då rollpersonen ger direkta order till en individ eller grupp. Kommenderande stämma kan införskaffas flera gånger, maximalt tre gånger med +3 i bonus.
Min första tanke var att den stöttar förmågan Ledare, men Ledare kräver inget slag. Ledare kan dock göra att andra kan använda ledarens Övertygande istället för Viljestark. Det känns lite långsökt att Kommenderande stämma skulle ge andra karaktärer +1 till +3 på slag när ledarens Övertygande används istället för Viljestark.
När används annars Övertygande för att ge direkta order i strid? Handlar det främst om att övertyga spelledarpersoner?
Förmågan Dominera förefaller inte heller handla om direkta order, eftersom det är tveksamt om att få fiender att tveka är en fråga om direkta order.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests