User avatar
Watson
Topic Author
Posts: 172
Joined: Sun 10 Apr 2011, 17:21

Planer för Mutant: Hindenburg?

Fri 09 Jul 2021, 09:41

Finns det några planer för att ge ut något mer till Mutant: Hindenburg eller är Pyrisamfundet år 127pt ett avslutat kapitel?
...Elementärt, min käre Sherlock
 
Velocipeden
Posts: 7
Joined: Tue 22 Dec 2020, 22:41

Re: Planer för Mutant: Hindenburg?

Wed 04 Aug 2021, 00:19

Skulle ju också gärna sett mer, men osäker på om vi kommer få se det. tror dock det handlar om att det isåfall även då bara lär släppas till den svenska marknaden och fria ligan har ju börjat bli mer och mer internationella och satsa mer och mer på annat som inte är mutant. är ju inte nödvändigtvis en dålig grej men jag tror inte att hindenburg ligger högst på priolistan tyvärr :/
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Planer för Mutant: Hindenburg?

Wed 04 Aug 2021, 00:57

För min del så tror jag att eftersom Mutant År Noll är en färdig spelserie och Hindenburg bara är ett svenskt rollspel så kan man nog räkna båda spelserierna som färdiga. Visst vi har Ad Astra, men jag fattar inte riktigt hur de ska pitcha det. Ett rollspel som visserligen utspelar sig i samma tid som år noll men som inte riktigt är spelbart ihop med år noll och som man dessutom inte kommer att göra fler moduler till. Hindenburg var visserligen i samma båt men är kopplat till MUA så där har man redan saker om man skulle vilja.

Jag skulle gärna ha mer saker till Hindenburg, men jag tror nog inte FL kommer att gå den vägen, så vida de inte gör en engelsk version av det, vilket jag tror skulle fungera (jag köper inte deras förklaring att de i utlandet inte förstår bakgrunden till spelet och dess koppling till MUA).

De behöver nog förklara sig hur de har tänkt att gå vidare med mutant annars är det ju ingen idé att behålla licensen för det.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Planer för Mutant: Hindenburg?

Thu 05 Aug 2021, 12:07

En faktor är svår att bortse ifrån: hur bra affärsidé är Mutant på 2020-talet? Jag har inte tillgång till några försäljningssiffror för varken Mutant Hindenburg eller Gryningens Beskyddare, men av forumets låga aktivitet att döma är intresset nästan helt dött. Jämför man med MUA:s glansdagar är skillnaden enorm.

Ad Astra är i mina ögon en rätt märklig avknoppning, helt enkelt för att jag inte tycker att Mutant är ett rymdspel (jo, jag känner till Mutant Rymd, men det är som bekant en helt annan grej). Jag tror snarare att det hade varit bättre att fortsätta återgå till Pyri och Mutantskandivien. Där finns det massor att utveckla. Självklart går det att göra en mer generisk, internationell version där de tre tematiskt bärande statsbildningarna - ett kejsardöme, en militärdiktatur och en handelsrepublik - kan placeras varhelst man vill. Namn och referenshumor är utbytbara delar. Som sagt: om det händer är mer en fråga om varumärket Mutant och dess nuvarande värde. Jag är inte säker på att det var ett smart drag att göra Mutant till ett Grandville-aktigt ångpunkspel med bilar och biografer. Hade då faktiskt hellre sett ett riktigt Grandville-spel. Jag gillar Grandville, men då som en setting i sin egen rätt. Det skulle gå att göra mycket av den.

Om jag hade tagit mig an Mutant idag (vilket inte kommer att hända) hade jag förmodligen satsat på en pyrisk produktlinje (men möjlig att översätta) där jag hade lyft fram några populära aspekter av spelvärlden. Liksom i År Noll-serien hade supplementen fått vara fristående, egna spel (de säljer bättre än rena supplement). Följande hade jag satsat på i en sådan produktlinje: Mutant Rubbit (alla spelar rubbitar, rädda ert eget kaninrike), Mutant Kåkstaden (Gangs of New York i Hindenburg, skapa ditt eget gäng, ta över slummen med köttyxa i hand), Mutant Gotland (gör just din handelsätt mäktigast) samt Mutant Järnringen (delta i PSI-konspirationer, ta över någon eller några av Mutantskandinaviens stater, bekämpa andra falanger inom Järnringen). Och kanske som mer fristående kampanjer/spelarböcker: Mutant Peckwickklubben (ni är djurmutanter i hatt, anta uppdrag och avancera i hierarkin, gift er fint och skaffa egen villa i Östan) och Mutant Postiljon (ni är postryttare i skog och zon, håll postlederna säkra och avancera i graderna och bli postmästare). Ungefär så. Förmodligen hade jag för den svenska marknaden satsat på enkla, uppdaterade BRP-regler (typ i stil med reglerna i Järn, fast Mutant-anpassat och kompatibelt med MUA). Utöver detta hade jag prioriterat stora och detaljerade färgkartor (åtminstone en i varje supplement) och förmodligen även ett stort kartpaket. Jag är dock inte säker på att Fria Ligan är rätt förlag för en sådan satsning eftersom de numera vara mer inriktade på internationella varumärken, som är gångbara i särskilt USA.

En annan mer allmän reflexion har att göra med vilken sorts intresse ett rollspel numera genererar. I Alien-forumet tycker jag mig se att det mesta handlar om olika fordon, vapen och skepp - och inte om att bygga och utveckla spelvärld (vilket jag tycker är det verkligt kreativa och intressanta). Jag har dock svårt att avgöra om detta är en allmän trend eller bara något som är typiskt för just Alien. Men det ligger nära till hands att tänka sig att det har med dataspelens inflytande att göra. Man förväntas inte hitta på så mycket själv, utan istället välja från en färdig meny (i Alien vilka vapen man använder för att döda det på förhand givna monstret). Det är det som för många är spelet. Intresset riktas mot menyn - och inte mot allt det som finns eller kan finnas bakom den. I mina ögon är det uppenbart att Alien-franchisen handlar om dystopisk kapitalism i kombination Lovecraftiansk skräck. Däri ligger för mig den settingens lockelse, men det är svårt att prata om när många mer spelet som en meny av skepp och vapen (jo, sådant ingår i settingen, jag vet, men det är inte hela settingen och inte de bärande delarna). I Mutant har det mer eller mindre från början (men särskilt tydligt i MUA) funnits ett antal betydelselager, som åtminstone en del är intresserade av.
 
User avatar
Shads
Posts: 72
Joined: Sat 09 Feb 2019, 15:51

Re: Planer för Mutant: Hindenburg?

Sun 08 Aug 2021, 21:28

Vänta, Kommer dem INTE översätta Hindenburg till engelska?
fruktansvärt misstag om så för det är ett fantastiskt äventyr, och jag köper inte heller " dem har inte UA matrialet så dem kommer inte förstå" för om det var så, skulle det ju inte stå i hela Gryningens beskydare boken" Du behöver inte ha spelat UA/År noll för att spela detta"

Men mest av allt.
Mutant Hindenburg är ju den senaste, bästa och mest fungerande regel system och book, så om inte för äventyret och världen BORDE ju dem översätta den till engleksa, för att dem ska få ta del av den slutliga och bästa regelboken så att säga.

Om inte annat, så är hindenburg äventyret fantastiskt och världs omvattande, men det finns ju MASSOR med äventyr man kan skriva som inte ändrar riket i grunden utan att föra tidsepoken framåt så att säga.

jag hoppas fortfarande på Ad-Astra, för jag tror det är en outforskad "fronter" :P
 
Rutger Rex
Posts: 48
Joined: Tue 13 Dec 2011, 14:51

Re: Planer för Mutant: Hindenburg?

Wed 11 Aug 2021, 14:15

Visst hade det varit fantastiskt med mer matetial till Hindenburg men nu när FL och Järnringen slog sig samman gissar jag att det så småningom kommer en reboot på Mutant, dvs. en helt ny produktlinje. Jag håller tummarna för detta och hoppas på fortsatt utveckling av kampanjvärlden Mutantskandinavien/Pyri men vriden så spelet kan översättas och även utspelas i andra delar av världen.

Vi får vänta och se.
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Planer för Mutant: Hindenburg?

Thu 12 Aug 2021, 14:04

Rutger Rex, är det inte snarare så att den nya produktlinje du pratar om är just Mutant Hindenburg? Sammanslagningen mellan Järnringen och FL är ju inte något nytt. Det rimliga vore väl snarare att fortsätta på den linje som just nu bara rymmer två titlar. Att avsluta den så tvärt vore anmärkningsvärt, även om jag gissar att Mutant inte säljer lika bra längre. Den låga aktiviteten på forumet säger rimligen något.

Till saken hör också att FL inte själva äger varumärket Mutant. De får betala för att använda det. Att köpa loss varumärket (licensen) var i alla fall för några år sedan mycket dyrt. Det är möjligt att de andra varumärkena som FL har tillgång till är billigare eller helt enkelt genererar mer vinst. Då spelar det mindre roll vad vi, en handfull forumiter, tycker här. Som sagt: det jag undrar är om Mutant ens är något för 2020-talets rollspelsmarknad. Att jag personligen gärna skulle se en ny linje om Mutantskandinavien (se mitt inlägg ovan) är inte så viktigt i sammanhanget.
 
ChrilleT
Posts: 145
Joined: Tue 04 Oct 2011, 20:04
Location: Karlskrona

Re: Planer för Mutant: Hindenburg?

Sun 15 Aug 2021, 08:16

Visst hade det varit fantastiskt med mer matetial till Hindenburg men nu när FL och Järnringen slog sig samman gissar jag att det så småningom kommer en reboot på Mutant, dvs. en helt ny produktlinje. Jag håller tummarna för detta och hoppas på fortsatt utveckling av kampanjvärlden Mutantskandinavien/Pyri men vriden så spelet kan översättas och även utspelas i andra delar av världen.

Vi får vänta och se.
Jag tror personligen inte att detta ligger inom en nära framtid. Dels har de gjort Mutant År Noll (ska väl tom komma någon produkt till) som är någorlunda färskt och så har de rätt nyligen gjort nytryck på mycket av Mutant Undergångs Arvtagare. De 2 sista spelen i Pyrisamfundet har varit väldigt bra på sina egna sätt så frågan är hur de ska få en reboot att stå ut. Det som ligger närmst till hands är väl att Mutant blir vilande ett tag eller att det tar en annan riktning.
 
User avatar
Shads
Posts: 72
Joined: Sat 09 Feb 2019, 15:51

Re: Planer för Mutant: Hindenburg?

Fri 03 Sep 2021, 23:23

En Reboot av Mutant är högst orimligt mest eftersom den redan har gjort en " År noll" och det enda som fattas är Ad-Astra.
jag tror inte forumet är en bra reflektion på hur många som är intresserade av Mutant, samtliga Mutant Kick-starters krossar ju stretch goals inom en dag eller två, och dem flesta som har något att skriva på forumet brukar mestadels vara Spel Ledare. (För att inte nämna att konceptet forum har varit dött VÄLDIGT länge, det är discord etc, som gäller nu)

att Mutant inte är deras hetaste produkt är ju ingen hemlis, ingenting kan mätas sig med den "brand recognition" som kommer med Aliens, och Sagan om Ringen, för att inte nämna deras andra fristående rollspel som Väsen, är sjukt bra dem också.

Jag hoppas verkligen inte det är slutet för Mutant, och att dem fortsätter att expandera med äventyr till Hindenburg, eller kanske till och med skriver om hela UA till år noll, (Önska kan man alltid ;P) om inte bara för att den engelska marknaden ska få vara delaktig i dem fantastiska verken.

Neh du, det mest troliga, och det är inte inte med mycket, är Ad Astra, och FÖRHOPNINGSVIS mer material till Hindenburg (Men gryningens beskyddare släpptes ju precis)
Gryningens Väktare, är ett fantastiskt äventyr, och sjukt häftigt väl-skrivet och ett stort hop ifrån År nolls "Öppna" äventyr supplement, det tar mig verkligen tillbaka till UA.
Men jag är också en hopplös mutant fanatiker, jag hade super nöjt mig med en "Zonernas Zoologi" eller äventyr supplement till Hindenburg, hur fantastisk Hindenburgs grundbok än är, så saknar jag dem utförliga beskrivningarna på kultur och system som kom med dem gamla UA Böckerna.

Jag tror inte vi är så bortglömde som vi oroar oss för, som sagt har vi precis fått Hindenburg och Grynings väktare, med lite mer väntan och förhoppingar kommer nog Ad-Astra snart också! , sen efter det får vi ju see, men jag hoppas dem inte glömmer deras lilla bäbis som startade allt :3

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests