Sutaomiiru
Topic Author

Jaktsinne

Fri 26 Feb 2021, 12:34

Lite tolkningsfrågor kring djurförmågan jaktsinne. För det första så har en av mina spelare försökt använda den för att speja mot hot, vilket jag sagt nej till eftersom jag tolkar det som att han bara kan lokalisera en specifik varelse vars doft han känt. Det enda sammanhang jag skulle tillåta det är om han vet om vem som jagar dem.

Den andra frågan är definitionen av villebråd. Jag har tolkat det som vilken levande varelse som helst som spelaren vill jaga ner under förutsättningarna i beskrivningen. Har ni tolkat det på något annat vis?

Den sista frågan är om när man lägger KP för automatiska lyckade på första attacken. Jag har tolkat det som att man bara kan göra det på ett villebråd man har jagat med sitt jaktsinne, men vi har också diskuterat om det skulle kunna användas på alla smygattacker. Dvs. att han använder jaktsinne när han smyger sig på en dörrvakt som han just råkat se, snarare än om han hade förföljt dörrvakten med jaktsinne. Hittills har vi landat i en kompromiss att han får använda jaktsinne vid smygattacker om han först lägger en KP som om han hade jagat ned sitt mål först. Jag vet inte alls vi om vi är på rätt spår i den tolkningen.

Fenhorn
Moderator

Re: Jaktsinne

Fri 26 Feb 2021, 13:03

För det första så har en av mina spelare försökt använda den för att speja mot hot, vilket jag sagt nej till eftersom jag tolkar det som att han bara kan lokalisera en specifik varelse vars doft han känt. Det enda sammanhang jag skulle tillåta det är om han vet om vem som jagar dem.
Det är ett specifikt villebråd som man väljer som mål. Alltså en specifik individ. D̶e̶n̶ ̶e̶n̶g̶e̶l̶s̶k̶a̶ ̶v̶e̶r̶s̶i̶o̶n̶ ̶ä̶r̶ ̶l̶i̶t̶e̶ ̶m̶e̶r̶ ̶t̶y̶d̶l̶i̶g̶ ̶h̶ä̶r̶.̶ ̶D̶e̶n̶ ̶a̶n̶g̶e̶r̶ ̶a̶t̶t̶ ̶m̶a̶n̶ ̶v̶ä̶l̶j̶e̶r̶ ̶e̶n̶ ̶s̶p̶e̶c̶i̶f̶i̶k̶ ̶p̶e̶r̶s̶o̶n̶ ̶e̶l̶l̶e̶r̶ ̶v̶a̶r̶e̶l̶s̶e̶.̶

Den andra frågan är definitionen av villebråd. Jag har tolkat det som vilken levande varelse som helst som spelaren vill jaga ner under förutsättningarna i beskrivningen. Har ni tolkat det på något annat vis?
Det kan vara en person eller en varelse.

Den sista frågan är om när man lägger KP för automatiska lyckade på första attacken. Jag har tolkat det som att man bara kan göra det på ett villebråd man har jagat med sitt jaktsinne, men vi har också diskuterat om det skulle kunna användas på alla smygattacker. Dvs. att han använder jaktsinne när han smyger sig på en dörrvakt som han just råkat se, snarare än om han hade förföljt dörrvakten med jaktsinne. Hittills har vi landat i en kompromiss att han får använda jaktsinne vid smygattacker om han först lägger en KP som om han hade jagat ned sitt mål först. Jag vet inte alls vi om vi är på rätt spår i den tolkningen.
I̶ ̶s̶t̶r̶i̶d̶,̶ ̶o̶a̶v̶s̶e̶t̶t̶ ̶o̶m̶ ̶d̶e̶t̶ ̶ä̶r̶ ̶i̶ ̶e̶n̶ ̶s̶m̶y̶g̶a̶t̶t̶a̶c̶k̶ ̶e̶l̶l̶e̶r̶ ̶v̶a̶n̶l̶i̶g̶ ̶s̶t̶r̶i̶d̶,̶ ̶s̶å̶ ̶f̶å̶r̶ ̶m̶a̶n̶ ̶+̶1̶ ̶p̶e̶r̶ ̶l̶a̶g̶d̶ ̶k̶r̶a̶f̶t̶p̶o̶ä̶n̶g̶ ̶p̶å̶ ̶a̶l̶l̶a̶ ̶a̶t̶t̶a̶c̶k̶e̶r̶ ̶s̶o̶m̶ ̶h̶a̶n̶ ̶g̶ö̶r̶ ̶e̶m̶o̶t̶ ̶d̶e̶n̶ ̶p̶e̶r̶s̶o̶n̶ ̶e̶l̶l̶e̶r̶ ̶v̶a̶r̶e̶l̶s̶e̶ ̶s̶o̶m̶ ̶h̶a̶n̶ ̶h̶a̶r̶ ̶v̶a̶l̶t̶ ̶s̶o̶m̶ ̶m̶å̶l̶ ̶f̶ö̶r̶ ̶t̶a̶l̶a̶n̶g̶e̶n̶.̶

S̶å̶ ̶o̶m̶ ̶m̶a̶n̶ ̶e̶n̶ ̶v̶a̶r̶g̶f̶o̶l̶k̶s̶j̶ä̶g̶a̶r̶e̶ ̶s̶e̶r̶ ̶d̶v̶ä̶r̶g̶e̶n̶ ̶O̶i̶n̶ ̶p̶å̶ ̶l̶i̶t̶e̶ ̶a̶v̶s̶t̶å̶n̶d̶ ̶s̶å̶ ̶k̶a̶n̶ ̶v̶a̶r̶g̶f̶o̶l̶k̶s̶j̶ä̶g̶a̶r̶e̶n̶ ̶a̶k̶t̶i̶v̶e̶r̶a̶ ̶V̶a̶r̶g̶s̶i̶n̶n̶e̶.̶ ̶O̶m̶ ̶m̶a̶n̶ ̶d̶å̶ ̶s̶p̶e̶n̶d̶e̶r̶a̶r̶ ̶t̶.̶e̶x̶.̶ ̶t̶v̶å̶ ̶k̶r̶a̶f̶t̶p̶o̶ä̶n̶g̶ ̶s̶å̶ ̶k̶o̶m̶m̶e̶r̶ ̶v̶a̶r̶g̶f̶o̶l̶k̶s̶j̶ä̶g̶a̶r̶e̶n̶ ̶k̶u̶n̶n̶a̶ ̶s̶p̶å̶r̶a̶ ̶o̶c̶h̶ ̶f̶ö̶r̶f̶ö̶l̶j̶a̶ ̶d̶v̶ä̶r̶g̶e̶n̶ ̶O̶i̶n̶ ̶i̶ ̶t̶v̶å̶ ̶d̶a̶g̶a̶r̶ ̶o̶c̶h̶ ̶h̶a̶n̶ ̶k̶o̶m̶m̶e̶r̶ ̶a̶t̶t̶ ̶f̶å̶ ̶e̶n̶ ̶+̶2̶ ̶m̶o̶d̶i̶f̶i̶k̶a̶t̶i̶o̶n̶ ̶(̶a̶l̶l̶t̶s̶å̶ ̶p̶l̶u̶s̶ ̶t̶v̶å̶ ̶f̶ä̶r̶d̶i̶g̶h̶e̶t̶s̶t̶ä̶r̶n̶i̶n̶g̶a̶r̶)̶ ̶p̶å̶ ̶a̶l̶l̶ ̶a̶t̶t̶a̶c̶k̶e̶r̶ ̶e̶m̶o̶t̶ ̶O̶i̶n̶.̶ ̶D̶e̶t̶t̶a̶ ̶k̶o̶m̶m̶e̶r̶ ̶a̶t̶t̶ ̶v̶a̶r̶a̶ ̶t̶i̶l̶l̶s̶ ̶d̶v̶ä̶r̶g̶e̶n̶ ̶O̶i̶n̶ ̶ä̶r̶ ̶b̶r̶u̶t̶e̶n̶ ̶(̶d̶e̶t̶ ̶s̶p̶e̶l̶a̶r̶ ̶i̶n̶g̶e̶n̶ ̶r̶o̶l̶l̶ ̶h̶u̶r̶ ̶h̶a̶n̶ ̶b̶l̶i̶r̶ ̶b̶r̶u̶t̶e̶n̶)̶ ̶e̶l̶l̶e̶r̶ ̶t̶i̶l̶l̶s̶ ̶v̶a̶r̶g̶f̶o̶l̶k̶s̶j̶ä̶g̶a̶r̶e̶n̶ ̶s̶j̶ä̶l̶v̶ ̶v̶ä̶l̶j̶e̶r̶ ̶a̶t̶t̶ ̶l̶å̶t̶a̶ ̶d̶v̶ä̶r̶g̶e̶n̶ ̶O̶i̶n̶ ̶g̶å̶,̶ ̶d̶.̶v̶.̶s̶.̶ ̶h̶a̶n̶ ̶s̶t̶ä̶n̶g̶e̶r̶ ̶a̶v̶ ̶f̶ö̶r̶m̶å̶g̶a̶n̶,̶ ̶k̶a̶n̶s̶k̶e̶ ̶f̶ö̶r̶ ̶a̶t̶t̶ ̶s̶n̶i̶f̶f̶a̶ ̶u̶p̶p̶ ̶e̶t̶t̶ ̶n̶y̶t̶t̶ ̶v̶i̶l̶l̶e̶b̶r̶å̶d̶.̶

edit: Tänkte på fel spel här (var helt inne i Svärdets Sång).
Det funkar så som du skriver. För att få de automatiskt lyckade i en strid så måste man först ha valt sitt villebråd, detta kostar en KP att göra. Så du har helt rätt.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Sutaomiiru
Topic Author

Sat 27 Feb 2021, 00:04

I strid, oavsett om det är i en smygattack eller vanlig strid, så får man +1 per lagd kraftpoäng på alla attacker som han gör emot den person eller varelse som han har valt som mål för talangen.

Så om man en vargfolksjägare ser dvärgen Oin på lite avstånd så kan vargfolksjägaren aktivera Vargsinne. Om man då spenderar t.ex. två kraftpoäng så kommer vargfolksjägaren kunna spåra och förfölja dvärgen Oin i två dagar och han kommer att få en +2 modifikation (alltså plus två färdighetstärningar) på all attacker emot Oin. Detta kommer att vara tills dvärgen Oin är bruten (det spelar ingen roll hur han blir bruten) eller tills vargfolksjägaren själv väljer att låta dvärgen Oin gå, d.v.s. han stänger av förmågan, kanske för att sniffa upp ett nytt villebråd.
[/quote]

Är det så det funkar i genlab alfa? I Hindenburgs regelbok (s.70) står det attt varje KP ger en automatisk radiak och att det bara gäller första anfallet.

Fenhorn
Moderator

Sat 27 Feb 2021, 00:35

Först, sorry, fel av mig. Fel spel. Det som jag skrev ovan är hur den fungerar i Svärdets Sång.

I Mutant: Hindenburg så fungerar den på ett liknande sätt dock, men här så spenderar man först en KP för att välja ett villebråd (måste vara inom synhåll eller något som man har ett spår efter). När man sedan vill anfalla så får man spendera en eller flera KP för att på så sätt få automatiska en eller flera RAD (som man måste specificera innan man slår attackslaget). Man kan (om villebrådet överlevde attacken) spendera fler KP i nästa attack.

I både Svärdets Sång och i Mutant: Hindenburg så är ett villebråd någonting man kan jaga, så det kan vara mycket (personer, djur, monster). Men om man vill kunna att använda djurförmågan i strid så måste man först ha spenderat en KP på att välja villebråd.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Sutaomiiru
Topic Author

Sat 27 Feb 2021, 01:03

Ah, då vart det mycket klarare. Tack för hjälpen!