UH1Phil
Posts: 7
Joined: Mon 13 Jul 2020, 00:58

Re: Mutant Hindenburg, bra och dåligt

Sat 08 Aug 2020, 01:07

Finns regler för parera (s99) och skulle använda dem. Helt enkelt en sköld en prylbonus (säg 2) och när en spelare vill parera slår denne styrka+ slåss + vägskyltens prylbomus. Det jag tycker är bäst med år noll reglerna är att man sällan behöver specifika regler för något eftersom det mesta hamnar under samma ram ( grundegenskap + färdighet+ prylbonus) och det är lätt att anpassa existerande regler eller komma på nya själv.

Vill du ha mer specifika regler så kan du kolla på reglerna för artefakten kravallsköld för Genlab Alfa (s 76) och utgå från dem.
Mutant År Nolls version funkar också - man får skyddsvärde 3 som en "extra"-rustning vid skada. Man lär ju få en del sociala nackdelar om man spatserar runt med en sköld i stan dock.
 
Guendolin
Posts: 69
Joined: Sat 09 Apr 2011, 16:12

Re: Mutant Hindenburg, bra och dåligt

Sat 08 Aug 2020, 01:10

Mutant År Nolls version funkar också - man får skyddsvärde 3 som en "extra"-rustning vid skada. Man lär ju få en del sociala nackdelar om man spatserar runt med en sköld i stan dock.
Ja, glömde bort att det fanns i grundspelet. Det är ju bara en paragraf, jag undrar varför de inte tog med det i Hindenburg? Kanske för att med magasin i gevären så har avstånds strid bilvit ännu viktigare än det var förut.
 
UH1Phil
Posts: 7
Joined: Mon 13 Jul 2020, 00:58

Re: Mutant Hindenburg, bra och dåligt

Sat 08 Aug 2020, 01:29

Ja, glömde bort att det fanns i grundspelet. Det är ju bara en paragraf, jag undrar varför de inte tog med det i Hindenburg? Kanske för att med magasin i gevären så har avstånds strid bilvit ännu viktigare än det var förut.
Närstrid är ännu mer "potent" i Hindenburg eftersom man nu kan både parera och slåss i samma runda, så det är lite konstigt.

Ja, ju mer man läser desto mer inser man att det är lite ofärdigt på sina håll. Hemmabyggen finns det inte några regler om (vilket borde vara en grej eftersom alla kan nu Mecka och nybyggnation anses vara ett genomgående tema för Hindenburg), inte heller kostnader för omladdningar (priset skrev Tomas här senare dock). Inga böcker, verktyg eller andra saker som borde finnas i en mer civiliserad värld (exempelvis laga en automobil eller vapen, få en bonus på specifika ämnen med en bok etc), finns listade.
Det står även att man kan använda allmänna talanger från År:0, Genlab Alfa och Elysium, men det är högst oklart hur man faktiskt implementerar dem. Exempelvis Mångsysslare eller Sömnlös. Jag och vår SL vrider och vänder på dem så de kan passa in i Hindenburg och vara balanserade, men det är ju lite jobb :)
 
Anganatyr
Topic Author
Posts: 58
Joined: Sat 13 Jun 2020, 19:21

Re: Mutant Hindenburg, bra och dåligt

Sun 09 Aug 2020, 22:09

Tusen tack för tipsen om sköldar båda två, det uppskattas verkligen!
Man lär ju få en del sociala nackdelar om man spatserar runt med en sköld i stan dock.
Här förstår jag inte riktigt vad du menar? Det får du gärna utveckla. Mutant är en farlig värld och beväpnade från omkringliggande landsbygden med sköldar som är inne i stan för att sälja sina varor bör vara en vanlig syn på Hindenburgs gator. Även transporter mellan städer är inte ofarligt.
Jag var själv i Tanzania för ett antal år sedan (tror det var tio) och såg då masajer med sköld och spjut spatsera runt på stadens marknad bredvid affärsmän klädda i kostym. Ingen såg det som något konstigt eller höjde på ögonbrynen (utom möjligen jag som kom från en västerländsk trygghet där vapen inte behövs på det viset). Med en mängd farliga djur i vardagen blir läget ett annat, ungefär som i Mutant.
 
UH1Phil
Posts: 7
Joined: Mon 13 Jul 2020, 00:58

Re: Mutant Hindenburg, bra och dåligt

Sun 16 Aug 2020, 15:52

Man lär ju få en del sociala nackdelar om man spatserar runt med en sköld i stan dock.
Här förstår jag inte riktigt vad du menar?
Vad Masajer och andra kulturer anses vara acceptabelt är nog inte riktigt applicerbart i Hindenburg, det är ju trots allt olika världar ;)
Visst att ödemarken är farlig eller kvällen är ruffig, men ska man ha sköld, stort tvåhandssvärd, spjut eller liknande mitt på ljusa dagen när man är en handelsman eller annat socialt yrke lär det bli lite udda om man försöker manipulera/socialt charma någon när man håller i en stor sköld eller stort vapen. Såvida man inte ser ut som en zonfarare eller råskinn kommer sådana saker sticka ut. Om alla i gruppen tränger sig in i det trånga lokala haket hållandes kulsprutor, sköldar, energirustningar och annat lär stämningen bli lite konstig och alla lär inte direkt le åt en.

Vad jag förstått rent temamässigt är Hindenburg en social metropol, inte en krigszon. Sköldar hålls i hemmet/verksamheten tills man behöver försvara sig eller vandra i ödemarken generellt. Allt utom pistoler/sabel på höften möts med lite misstanke beroende på vad man försöker göra och beroende på vem man möter. Vapenbutik när man ska handla vapen? Inga problem. Övertyga gamle Agda om att man vill hjälpa henne eller inte vill något illa? Kanske lite svårare. Övertyga polisen om att man absolut inte tänker göra dumheter ståendes med en stor sköld? Ännu svårare och så vidare.
 
User avatar
Robert
Posts: 69
Joined: Sat 23 Jun 2012, 14:44

Re: Mutant Hindenburg, bra och dåligt

Wed 23 Dec 2020, 19:23

Bra
Jag gillar också att Fria Ligan har bundit samman de olika mutanterorna, och den tekniska utvecklingen i samhället under de senaste 25 åren skapar en i mitt tycke kul blandning av gammalt och nytt, där man känner igen sig, men också har mycket nytt att spela på.

Dåligt
Ytterst personligt, men är inte helt på banan med illustrationerna. Jag saknar också de olika yrkenas specialfärdigheter, vilka jag tyckte medförde lite bredare spektrum av vad rollpersonerna kunde göra. Frånvaron av dessa minskar kompabiliteten mellan tidigare År noll-produkter och Hindenburg. Hm... Nu när jag skriver detta kom jag att tänka på att specialfärdigheterna kanske kan fungera som yrkesspecifika talanger istället. På så sätt får de plats på det nya formuläret ändå.
 
User avatar
Shads
Posts: 72
Joined: Sat 09 Feb 2019, 15:51

Re: Mutant Hindenburg, bra och dåligt

Tue 19 Jan 2021, 23:05

Jag var faktiskt också inne på det.
Jag är till exempel lite konfunderad över hur man skulle implantera "Helare" ifrån genlab alfa till Hindenburg.

Är det bara att ge Doktorn i Hindenburg Helarens talanger?, eller bör genlabs Alfa vara en helt egen yrkes person "Brygg, makare?"
Samma fråga med Jägare i från Genlab Alfa, och Jägare i Hindenburg (också kanske till och med Zonfarare) , dock tycker jag Vildmarksvana och Zonfarare bör vara 2 olika katigorier.
Aja, jag är faktiskt själv lite förvirrad vad gällande deras Yrkes Talanger som sagt.

På rak arm utan att läsa på lite extra innan, skulle jag säga, Gör Healarens talangenr (Samt yrkes Talangerna) tillänglig för Doktorn också.
Men det liksom..stämmer inte helt med settingen, aja får tänka mer på detta.
 
Sutaomiiru
Posts: 59
Joined: Sun 17 Jul 2016, 12:10
Location: Vid Maskinfältet i Musközonen

Re: Mutant Hindenburg, bra och dåligt

Tue 09 Feb 2021, 14:05

I min grupp lät vi skapa talanger som lät en använda Hindenburgs färdigheter som specialfärdigheterna i Å0 och Elysium. Tex. har vi en zonstrykartalang som låter en rulla speja eller begripa (minns inte vilket) som leda vägen. Det fungerar bra för oss.
 
Anganatyr
Topic Author
Posts: 58
Joined: Sat 13 Jun 2020, 19:21

Re: Mutant Hindenburg, bra och dåligt

Sat 05 Jun 2021, 12:36

Jag har läst igenom "Gryningens beskyddare" till "Mutant Hindenburg" och ska nu försöka få ihop en grupp och spela kampanjen. Fullkomligt älskar den här produkten!!

Bra
  • Jag tycker Fria Ligan gjort en bra förklaring hur de tänkt när de gjort Mutant Hindenburg på sidan 3.
  • Snabeljazzbandet "Hels kuggar" är underbara och det skulle vara fantastiskt att faktiskt se dem uppträda. Sångerskan Solveig Aftonstjärna är en svartpälsad pudelkvinna, Telvig Bandan (muterad katt som spelar ståbas), Ingvar Stroll (muterad groda som spelar trummor), Slas Skinkel (människa på gitarr), Krax Skacke (muterad näbbmus som spelar trumpet). En video med detta band är verkligen ett Youtube-klipp jag skulle vilja se.
  • Vad som blivit av kejsare Thorulf är ju bara så bra (ska inte avslöja mer)!
  • På sidan 101 står att nu år 127 p.t har Peter Höök blivit polismästare i Nordholmia. Jag kommer mycket väl ihåg den här karaktären från när vi spelade på 80-talet. Han blev sheriff i Nordholmia 108 p.t enligt den första versionen av Mutant. Tack Fria Ligan för den nostalgitrippen.
  • Gillar också klädmodet så fort man kommer utanför Hindenburg. På sidan 175 beskrivs en karaktär så här:
    Tex Konrad
    En bastant björn med grått i pälsen, en lapp för ena ögat och tre hemmabyggda puffror i ett bälte snett över bröstet. En forntida keps, blåa hängselbyxor och ett par grova zonkängor avslutar munderingen.
  • Motorklanen med sina etanolgastar som härjar på Hells kurva med sina jaktmoppar (motorcyklar), flatrikkar (automobiler) och krigsriggar under ledning av motorfurstinnan Oktan. Jag fullkomligt älskar det här! Förstår att det egentligen är tänkt att spelas ihop med tex "Gaslands", men gamla stofiler som vi är har vi faktiskt redan skrivit och spelat en scenario med det gamla "Combat Cars" som utspelar sig på Hells kurva med motorklanen. Det kommer troligen att bli fler scenarion med "Combat Cars" med detta tema.
  • Detta är en kampanj som verkligen faller mig i smaken. Älskar den!

Dåligt
  • Har fortfarande mycket svårt för 1800-talsmodet som råder i Hindenburg. En riktig stämmningsförstörare.
  • Förstår fortfarande inte var "c" i "Mecka" kommer ifrån? En mekaniker mekar med bilar.

Tack "Fria ligan". Blir nog många fantastiska timmar när vi väl börjar spela.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests