Rutger Rex
Topic Author
Posts: 48
Joined: Tue 13 Dec 2011, 14:51

Uppslag till sekundär programmering hos robot år 127 pt sökes

Thu 02 Jul 2020, 22:56

Snart är det dags att börja spela Hindenburg och i morgon ska vi skapa den första rollpersonen. Spelaren har dock ett udda önskemål som jag inte riktigt vet hur jag ska tackla, eller jag har snarare svårt att komma på en bra idé. Jag skriver här istället för på rollspel.nu så han inte får syn på tråden.

Han kommer skapa en människolik robot. Enkelt så långt men han önskar att roboten har byggts med ett (för denne) dolt syfte som kan bubbla upp till ytan under spel. Jag tänker mig någon form av sekundär programmering som aktiveras vid ett förutbestämt stimuli och som 1) ger roboten ett nytt mål/uppgift och 2) aktiverar någon passande förmåga/färdighet när den dolda programmeringen tar över styrningen.

Syftet kan t.ex. vara militärt, sabotage eller lönnmord, men också någon fredligare uppgift som ska genomföras. Det kan också finnas fler robotar med samma eller motstående uppgift/programmering som kan leda till intressanta interaktioner. Aktiveringen kan göras på flera sätt, kanske via en aktiveringskod i en radiovåg, när roboten får syn på en person med ett visst utseende eller t.ex. när ett visst datum inträffar. Extra intressant vore om originalsyftet inte längre är möjligt att uppnå men att roboten feltolkar situationen och börjar agera enligt sin sekundära programmering i fel sammanhang. Kanske är personen som ska elimineras avliden sedan länge men en oskyldig dubbelgångare utlöser instruktionerna? Extra intressant blir det om personen i fråga har resurser och samtidigt är farlig, t.ex. en gangsterboss. Ett sabotagemål kan vara koordinatsatt men istället för det verkliga målet ligger numera ett hem för föräldralösa mutantbarn eller en lyxrestaurang på platsen så en intressant konflikt skapas? Något kopplat till Elysium IV och Theresias robothorder? Jag kommer inte på något bra!

Är det någon som har ett intressant uppslag? Spelaren ska få veta att det finns mer under ytan, men inte vad förrän roboten får instruktioner via sin programmering. Sedan är det upp till spelaren att lösa det på bästa sätt =) Jag behöver med andra ord inte ha klart en lösning till i morgon men behöver komma på något intressant till vi börjar spela. Det är synd att vi inte har tillgång till Gryningens beskyddare för där finns det garanterat intressanta uppslag...

Hjälp!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests