Den tyske kartografen Heinrich Neuhaus gjorde på 1870-talet en mycket detaljerad karta över Stockholm. Genom att själv gå runt i olika kvarter kunde han återge enskilda byggnader på ett naturtroget sätt. Förmodligen baserades hans karta också på studier i fågelperspektiv; alltså från luftballong eller från högt belägna platser (exempelvis Katarinahissen som, bokstavligt talat, gav 1800-talets stockholmare ett nytt perspektiv på hemstaden). Trots att Neuhaus många skisser brann ner ger hans stora karta från 1870-talet en fantastisk inblick i hur Stockholm faktiskt såg ut just då. Det är nästan som att besöka det förflutna. Om det gjordes ett rollspel om den tidens Stockholm vore hans karta, gjord i så kallat isometriskt perspektiv, ett fantastiskt underlag för staden som sandbox.
Naturligtvis kan man tänka sig något liknande för Mutant Hindenburgs ångpunkiga setting. Luftskepp finns och även fotografier. Det är lätt att tänka sig in-game-kartor som ges ut av någon myndighet eller något företag. Allra roligast vore om Lars Krantz gjorde en hög isometriska kartor, även om jag förstår att det skulle vara ett enormt arbete. En karta är en väldigt god grund för en sandbox. Är den riktigt detaljerad kan man också zooma in enskilda kvarter. Det skulle vara ett mycket användbart spelverktyg.
Som jag redan har påpekat i annan tråd behöver en sandbox inte alls vara en stad. Självklart kan man tänka sig kartor över helt andra områden också - exempelvis tågsträckor, skogar, postleder, zoner, öar. Kartan blir ett sätt att beskriva världen och peka ut vad som är intressant. Det finns, tycker jag, anledning att vara mer kartografiskt kreativ än i MUA. Mutant är ju inte bara ett ankeborgskt stadsspel. Andra miljöer än städer ingår i settingen.
Wikipedia om Heinrich Neuhaus: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Heinric ... 4vEn49ruU4