McAber
Topic Author
Posts: 24
Joined: Fri 05 Jul 2013, 11:27

Kommern någon att spela mutant eller psi-mutant i kampanjspel?

Fri 03 Jan 2020, 14:30

Det här kanske har diskuterats.
Min fråga är: Vill man inte att mutanter och psi-mutanter ska spelas i kampanjer?

Vad jag menar är att man för att använda sina mutationer ska använda en resurs man redan betalt för (genom att ta skada av olika slag) och då stadigt bli permanent sämre. Man kan använda drygt 50 kraftpoäng innan man är körd, och då är man väl rätt kass mot slutet (med avseende på grundegenskaper i alla fall). 

Jag tycker inte det funkar med settingen

Innan ni börja tjoa om att det är så MYZ funkar, så säger jag att det är en helt ok mekanism för MYZ, men nu är det inte MYZ längre. Det har gått en lång tid i MUA innan vi kommer till Hindenburg. Under den tiden har Mutationer varit stabila i den meningen att man inte förtvinar och dör av dem. Då blir det väldigt skumt att de plötsligt blir instabila igen.
För de andra klasserna har man inte samma permanenta degenerering (om jag inte missat något). Kan man inte ha någon annan, mindre permanent, mekanism? Eller är det något jag inte fattar?
McAber, tilltuffsad varulv
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Kommern någon att spela mutant eller psi-mutant i kampanjspel?

Fri 03 Jan 2020, 15:42

I M84 så fanns det defekter. De kunde vara extremt förödande, mycket värre än vad permanent trauma är i M0 är. Även MUA hade defekter. De var visserligen ett regeltillval, dock så kunde de vara ganska förödande. M0:s permanenta trauma är visserligen ett hårt slag, men bara förödande i det långa loppet och till skillnad mot M84 och MUA så finns det bot mot permanent trauma i M0.

Det skall väl tilläggas här att den enda version av MUA som jag har kört är med defekter (MUA Spelarbok), så min MUA-kampanj var tack vare det en mer civiliserad version av M0. Så jag tycker inte Hindenburgs setting är så olik MUAs.

Vi har spelat M0 i många år och än så länge har ingen karaktär blivit för dålig att spelas, tack vare permanent trauma.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Kommern någon att spela mutant eller psi-mutant i kampanjspel?

Fri 03 Jan 2020, 16:56

Som ett förtydligande skall väl även tilläggas att i MUA så är det ett spelarval (om jag minns det hela rätt) att mutera sig extra till en kostnad av defekter, det är det inte i M0. Men detta val är ju något som gäller spelaren, inte karaktären. Det är ju inte så att karaktären en dag sitter på sitt rum och tänker att i dag ska jag bli blind så att jag kan få en mutation till.

Den enkla lösningen till detta om man inte vill denna instabilitet är att, likt MUA där man kan köra utan defekt-reglerna, så kan man ju helt enkelt skippa snedtändnings-resultat 1 (den som gör att man muterar).
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
McAber
Topic Author
Posts: 24
Joined: Fri 05 Jul 2013, 11:27

Re: Kommern någon att spela mutant eller psi-mutant i kampanjspel?

Fri 03 Jan 2020, 17:35

Jo, att bara skippa resultat 1 är det enklaste. Det kan ju också vara så att jag missbedömer degenereringshastigheten. Det jag tänker är att om man väljer att vara mutant så vill man använda sina mutationer.
I och för sig är det kul att få nya mutationer. Fast å andra sidan var väl det ingen option i MUA, om jag minns rätt. 
Så lättast är att man tar sina en eller två mutationer (eller psi-mutationer) och sedan kör man på det. 
McAber, tilltuffsad varulv
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Kommern någon att spela mutant eller psi-mutant i kampanjspel?

Fri 03 Jan 2020, 19:24

I MUA så finns det lite extra mutationsregler i spelarboken som tillåter att man får mutationer i spelet och det var dessa som jag refererade till i mitt inlägg ovan.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
BiobunkerVII
Posts: 66
Joined: Thu 14 Nov 2019, 19:33

Re: Kommern någon att spela mutant eller psi-mutant i kampanjspel?

Sat 11 Jan 2020, 13:59

Jag har en spelare som nog aldrig kommer spela något annat än PSI-mutant av rent fluffiga skäl. 
Kommer ihåg defekten dubbel skada i "gamla mutant" som vi i vår spelgrupp tog bort då den var närmast ospelbar
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Kommern någon att spela mutant eller psi-mutant i kampanjspel?

Sat 11 Jan 2020, 14:24

Min karaktär som jag spelade i M84 och även i M2 (ja, vi spelade det här "ospelbara" spelet, i flera år faktiskt) hade Fysiskt Sammanbrott, vilket betydde att jag bara ofta bara tålde 6 KP eller strax däröver.

Kan hålla med om att dubbel skada var värre.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Sutaomiiru
Posts: 59
Joined: Sun 17 Jul 2016, 12:10
Location: Vid Maskinfältet i Musközonen

Re: Kommern någon att spela mutant eller psi-mutant i kampanjspel?

Tue 09 Feb 2021, 13:37

I min upplevelse har ingen spelare dragit sig för att mutanter och psimutanter försvagas, utan vill de vara mutanter så spelar det ingen roll hur mycket man nerfar dem. Hade en homebrew för en kampanj i Å0 där tanken var att spelarna ovetande skulle spela som (hoppas ingen av mina spelare läser det här) zongastar, men jag blev övertalad att lägga in en kraftigt nerfad version av mutanter (-2 GE per mutation) för att vissa spelare absolut ville ha mutationer. De gillar sina superkrafter :D
 
User avatar
Shads
Posts: 72
Joined: Sat 09 Feb 2019, 15:51

Re: Kommern någon att spela mutant eller psi-mutant i kampanjspel?

Wed 10 Feb 2021, 00:41

Utan tvivel har en grupp med inga muterade mutanter eller befläckade djur.

I min andra har jag 2 befläckade djur mutanter.

Den gruppen så kör vi helt englit reglerna förutom en sak.

Når du 4a mutationer, och slår en snetänding på ny mutation så kan en av två saker hända.

Du snetänder, förlorar 1 GE (uppe i minus 4 då) och får byta ut en mutation, dvs helt enkelt boken.


ELLER vårt home brew.

Du har 4 mutationer - 3 på GE O h slår att du utvecklar en ny.
MEN i stället för att få minus 1Ge till och utväckla en ny mutation får du behålla alla dina mutationer och GE


MEN

Sne tändningen kommer vara brutal, och då menar jag extremt, till SL diskretion

Exempel du blir direkt bruten oavsett mängden GE, du har kvar, och kanske tömma på alla KP din förmåga snetänder och användas på dina kamrater och dig själv, osv osv.

Det ska alltså vara förödande till den nivån att det kan riktigt förstöra eller kanske rent av skapa en total party wipe (eller åtminstone vara en stor bidragande faktor i det)

På så sätt är det riktigt farligt och beträffande, dem har möjligheten att spela englit boken men dem som verkligen inte vill *tyna bort * kan köra vårt homebrew, men med risken att förstöra massivt hårt, kanske få i sig en kritisk skada *vilket då bär med risken att också dö på fläcken *

Surt, läskigt och hemskt, en mer instant skräckinjagande öde men nog lika hemskt som att tyna bort

Folk ska respektera risken som kommer med att använda mutationer, även om man homebrewar i väg ge minus

(tycker dock man ska få minus upp till 3 eller 4 innan man applicerar homebrewn)
 
Forse
Posts: 13
Joined: Tue 25 Mar 2014, 05:48

Re: Kommern någon att spela mutant eller psi-mutant i kampanjspel?

Wed 09 Jun 2021, 00:27

Jag funderade på samma fråga angående snedtändning resultat 1. I Mutant År Noll säger reglerna tydligt att personen fortsätter att muteras även efter 4 mutationer, men att valfri tillbakabildas. Detta står det inget om i Mutant Hindenburg. Jag undrar om detta fortsatt gäller? Alternativa tolkningar vore att resultat 1 kan ske tills du har 4 mutationer, därefter händer inget. Boken säger att "Långsamt bryts din kropp ner allteftersom du blir mer och mer muterad". Vilket som gäller är öppet för tolkning kanske?.

Oavsett instämmer jag med trådstartaren att det är en lite bristande mekanism att två av spelets klasser är byggda att självdö med tiden. Så vitt jag förstår kan inte Regen återställa GE i Hindenburg heller.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests