McAber
Topic Author
Posts: 23
Joined: Fri 05 Jul 2013, 11:27

Kommern någon att spela mutant eller psi-mutant i kampanjspel?

Fri 03 Jan 2020, 14:30

Det här kanske har diskuterats.
Min fråga är: Vill man inte att mutanter och psi-mutanter ska spelas i kampanjer?

Vad jag menar är att man för att använda sina mutationer ska använda en resurs man redan betalt för (genom att ta skada av olika slag) och då stadigt bli permanent sämre. Man kan använda drygt 50 kraftpoäng innan man är körd, och då är man väl rätt kass mot slutet (med avseende på grundegenskaper i alla fall). 

Jag tycker inte det funkar med settingen

Innan ni börja tjoa om att det är så MYZ funkar, så säger jag att det är en helt ok mekanism för MYZ, men nu är det inte MYZ längre. Det har gått en lång tid i MUA innan vi kommer till Hindenburg. Under den tiden har Mutationer varit stabila i den meningen att man inte förtvinar och dör av dem. Då blir det väldigt skumt att de plötsligt blir instabila igen.
För de andra klasserna har man inte samma permanenta degenerering (om jag inte missat något). Kan man inte ha någon annan, mindre permanent, mekanism? Eller är det något jag inte fattar?
McAber, tilltuffsad varulv
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 2193
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Mariestad

Re: Kommern någon att spela mutant eller psi-mutant i kampanjspel?

Fri 03 Jan 2020, 15:42

I M84 så fanns det defekter. De kunde vara extremt förödande, mycket värre än vad permanent trauma är i M0 är. Även MUA hade defekter. De var visserligen ett regeltillval, dock så kunde de vara ganska förödande. M0:s permanenta trauma är visserligen ett hårt slag, men bara förödande i det långa loppet och till skillnad mot M84 och MUA så finns det bot mot permanent trauma i M0.

Det skall väl tilläggas här att den enda version av MUA som jag har kört är med defekter (MUA Spelarbok), så min MUA-kampanj var tack vare det en mer civiliserad version av M0. Så jag tycker inte Hindenburgs setting är så olik MUAs.

Vi har spelat M0 i många år och än så länge har ingen karaktär blivit för dålig att spelas, tack vare permanent trauma.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 2193
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Mariestad

Re: Kommern någon att spela mutant eller psi-mutant i kampanjspel?

Fri 03 Jan 2020, 16:56

Som ett förtydligande skall väl även tilläggas att i MUA så är det ett spelarval (om jag minns det hela rätt) att mutera sig extra till en kostnad av defekter, det är det inte i M0. Men detta val är ju något som gäller spelaren, inte karaktären. Det är ju inte så att karaktären en dag sitter på sitt rum och tänker att i dag ska jag bli blind så att jag kan få en mutation till.

Den enkla lösningen till detta om man inte vill denna instabilitet är att, likt MUA där man kan köra utan defekt-reglerna, så kan man ju helt enkelt skippa snedtändnings-resultat 1 (den som gör att man muterar).
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
McAber
Topic Author
Posts: 23
Joined: Fri 05 Jul 2013, 11:27

Re: Kommern någon att spela mutant eller psi-mutant i kampanjspel?

Fri 03 Jan 2020, 17:35

Jo, att bara skippa resultat 1 är det enklaste. Det kan ju också vara så att jag missbedömer degenereringshastigheten. Det jag tänker är att om man väljer att vara mutant så vill man använda sina mutationer.
I och för sig är det kul att få nya mutationer. Fast å andra sidan var väl det ingen option i MUA, om jag minns rätt. 
Så lättast är att man tar sina en eller två mutationer (eller psi-mutationer) och sedan kör man på det. 
McAber, tilltuffsad varulv
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 2193
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Mariestad

Re: Kommern någon att spela mutant eller psi-mutant i kampanjspel?

Fri 03 Jan 2020, 19:24

I MUA så finns det lite extra mutationsregler i spelarboken som tillåter att man får mutationer i spelet och det var dessa som jag refererade till i mitt inlägg ovan.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
BiobunkerVII
Posts: 52
Joined: Thu 14 Nov 2019, 19:33

Re: Kommern någon att spela mutant eller psi-mutant i kampanjspel?

Sat 11 Jan 2020, 13:59

Jag har en spelare som nog aldrig kommer spela något annat än PSI-mutant av rent fluffiga skäl. 
Kommer ihåg defekten dubbel skada i "gamla mutant" som vi i vår spelgrupp tog bort då den var närmast ospelbar
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 2193
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Mariestad

Re: Kommern någon att spela mutant eller psi-mutant i kampanjspel?

Sat 11 Jan 2020, 14:24

Min karaktär som jag spelade i M84 och även i M2 (ja, vi spelade det här "ospelbara" spelet, i flera år faktiskt) hade Fysiskt Sammanbrott, vilket betydde att jag bara ofta bara tålde 6 KP eller strax däröver.

Kan hålla med om att dubbel skada var värre.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests