Moogle
Topic Author
Posts: 34
Joined: Mon 19 Aug 2019, 19:56

Vart ligger Hindenburg "på riktigt"?

Thu 05 Dec 2019, 02:01

Om man t.ex. skulle vilja använda kartor från Sverige idag som inspiration för geografi, finns det sagt någonstans i Mutants historia vart Hindenburg ligger "på riktigt"? Jag fattar att geografin skiljer sig åt men den kanske är klokt folk som ändå hittat något som är så nära man kan komma. De kartor jag sett är inte så exakta.
 
Byrax
Posts: 1096
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Vart ligger Hindenburg "på riktigt"?

Thu 05 Dec 2019, 15:00

Geografin har förändrats avsevärt med sjöar, kratrar och landhöjningar om vart annat och placering skiljer sig på olika kartor om jag minns rätt.
https://mutant.fandom.com/sv/wiki/Kartor  

Västerås?
 
Dorantee
Posts: 73
Joined: Mon 20 Jun 2016, 19:09

Re: Vart ligger Hindenburg "på riktigt"?

Thu 05 Dec 2019, 16:54

Som sagt så har geografin ändrats avsevärt men jag har själv suttit och försökt lista ut det där då min År Noll kampanj handlar om grundandet av Hindenburg. Det här utgår från Undergångens Arvtagare fö., Hindenburg flyttar sig lite beroende på vilken version av spelet man tittar på.

Jag valde att placera Hindenburg i Västerås mest för att det skulle vara en intressantare zon att spela i. Om man däremot lägger kartan på UAs Pyri ovanpå en Sverigekarta (så gott det går) så hamnar Hindenburg på Enköping (strax öst om Västerås). Så svaret ligger nog i att staden ligger nånstans kring det området!
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Vart ligger Hindenburg "på riktigt"?

Fri 06 Dec 2019, 07:48

Står det inte något om de geografiska placeringarna i Fandrakes bok om Mutant?

Hade förövrigt också sagt Västerås. Pirit som Jönköping (det är väl självklart). Nordholmia är Malung om jag inte minns fel. Brukar tänka på det när jag passerar Malung på vägen till Sälen.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
BiobunkerVII
Posts: 66
Joined: Thu 14 Nov 2019, 19:33

Re: Vart ligger Hindenburg "på riktigt"?

Fri 06 Dec 2019, 18:23

Har alltid trott att Wredesås var Västerås 
 
Dorantee
Posts: 73
Joined: Mon 20 Jun 2016, 19:09

Re: Vart ligger Hindenburg "på riktigt"?

Sun 08 Dec 2019, 14:11

Står det inte något om de geografiska placeringarna i Fandrakes bok om Mutant?

Hade förövrigt också sagt Västerås. Pirit som Jönköping (det är väl självklart). Nordholmia är Malung om jag inte minns fel. Brukar tänka på det när jag passerar Malung på vägen till Sälen.
Kan ju hända nu att Järnringen eller Fria Ligan har bestämt att det är Malung som gäller, annars ligger Nordholmia typ vid Mora/Orsa (med zonen Hedemora Hell bara ett stenkast väst), skulle nästan vilja påstå att Domsjöbotten är en tömd Siljan. Skulle förklara bördigheten iaf.
 
Dorantee
Posts: 73
Joined: Mon 20 Jun 2016, 19:09

Re: Vart ligger Hindenburg "på riktigt"?

Sun 08 Dec 2019, 14:15

Har alltid trott att Wredesås var Västerås 
Jag skulle tro att Wredesås är den spirituella fortsättningen av Västerås. Men annars ligger Wredesås en bit norr om Arboga (som blivit dränkt eftersom Hjälmaren och Mälaren har flytit samman och bildat Malsjön). Arboga har nog sin fortsättningen i Örebåga som ligger vid nuvarande Örebro, misstänker en sammanslagning där.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Vart ligger Hindenburg "på riktigt"?

Wed 11 Dec 2019, 09:42

Står det inte något om de geografiska placeringarna i Fandrakes bok om Mutant?

Hade förövrigt också sagt Västerås. Pirit som Jönköping (det är väl självklart). Nordholmia är Malung om jag inte minns fel. Brukar tänka på det när jag passerar Malung på vägen till Sälen.
Kan ju hända nu att Järnringen eller Fria Ligan har bestämt att det är Malung som gäller, annars ligger Nordholmia typ vid Mora/Orsa (med zonen Hedemora Hell bara ett stenkast väst), skulle nästan vilja påstå att Domsjöbotten är en tömd Siljan. Skulle förklara bördigheten iaf.
Tittar jag på en MUA-karta och jämför så håller jag absolut med om att Nordholmia är Mora och Domsjöbotten är Siljan. I Mutant2:s gamla Norden-karta ligger dock Nordholmia vid Malung.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Dorantee
Posts: 73
Joined: Mon 20 Jun 2016, 19:09

Re: Vart ligger Hindenburg "på riktigt"?

Wed 11 Dec 2019, 15:06

Ja det förstås, beror ju på vilken karta man kollar på också!
 
Moogle
Topic Author
Posts: 34
Joined: Mon 19 Aug 2019, 19:56

Re: Vart ligger Hindenburg "på riktigt"?

Wed 11 Dec 2019, 17:14

Om de har svårt att enas kring kartografin känns det som att det finns lite jobb för Pyrisamfundets kunskapare att utföra.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests