Moogle

Hur kompatibelt med MÅ0 är Hindenburg?

Tue 08 Oct 2019, 11:49

Någon som vet om Hindenburg att vara kompatibelt med MÅ0 i den meningen att det har 12 färdigheter + yrkesfärdigheter eller om Fria Ligan tar tillfället i akt och uppdaterar till "MÅ0 2.0" med 16 färdigheter, liknande Svärdets sång? 

Har gillat att alla kan göra allt i Svärdets sång,även om RP kan vara dåliga på det. Det är mer jobb att skriva äventyr till Mutant, då man inte kan räkna med att en yrkesfärdighet alltid finns i gruppen så man får förbereda fler alternativ till lösningar. Om zynstrykaren blir bruten (eller värre dör) under en zonfärd ska man ha en snäll SL eller så är det mer eller mindre kört. I Svärdets sång kan ju alltid någon annan försöka Överleva, med roliga misslyckanden och tuffa utmaningar som följd.

SatorinVacano

Re: Hur kompatibelt med MÅ0 är Hindenburg?

Thu 24 Oct 2019, 10:52

I första utkastet som kom i veckan så känns det som spontant att man i reglerna inte lagt upp kopplingar till det gamla materialet, eller Ligan?
Visst kan vissa ^"gamla" yrken inte passa in i Hindensburgs "moderna" värld men med litet kapitel i nya regelboken med omarbetade yrken så skulle vi kunna se Tekniker, Nåjd, Prokurator, Samlare, Boss mflr i denna nya setting.

Sedan är jag lite rädd att man gör en för "Light" version av den nya Hindenburgsettingen vilket riskerar skapa ett ännu större gap mellan de MUA-trogna och MÅ0:are. 
MUA var ju överspäckad med Lore (kanske mer än vad som behövs men SL-porr) - där MÅ0 var skapat för fantasifulla SL med en sandlåda av möjligheter.
Hur tänker jag?
De som ser Järnringens MUA-kampanj som Tolkiens epos får inte bli besvikna av detta omtag. Det nya Hindenburg måste bygga ihop denna klyfta och inte göra något hafsverk för att man satt  sig på för många stolar och har svårt att hålla deadlines mm.

Min första spontana reaktion är att det som hittills visats är "lite för lite" - yrkena behandlas mer sparsmakat än tidigare ligan produkter. Möjligheterna och bredden i MUA känns milsvidd ifrån.
Yrkena känns spretiga och de kompleterar varandra dåligt i en första anblick.

Nu när man flyttat fram deadline till nästa år så hoppas jag att man skapar fler yrken eller gör ett bra konfigurerings kapitel där man kan göra om yrken, mutationer mm från både MÅ0 och MUA böckerna.

Moogle

Re: Hur kompatibelt med MÅ0 är Hindenburg?

Fri 25 Oct 2019, 09:00

Man får hoppas att yrkena broderas ut en del och det kanske är värt att hålla kommentarer tills betan dimper ned (det är ju ett rätt uppenbart WiP-material som visats). Personligen kan jag tycka att det är lite roligt att se hur produkten utvecklas. Men... får hålla med om att yrken känns oberarbetade för tillfället. Det som mest uppenbart saknas är väl yrkesfärdigheter eller talanger - något som särskiljer dem från varandra. Jag gillade att det fanns yrkestalanger i SS som gjorde att yrkena kändes superspeciella, medan yreksfärdigheterna mest kändes konstiga (då en del faktiskt var mer av talanger än färmågor). Sen hoppas jag verkligen att vi inte ser röken av alla allmänna talanger som gör att man kan använda annan GE för olika färdigheter, det gör bara yrken och typer av karaktärer mer lika varandra.

Edit: såg nu att det fanns en tom rad under yrkena för talanger, det verkar ju komma något. Man får hålla sig helt enkelt.
GZIP: Off