Wed 29 Dec 2021, 14:36
Jag har kört med att så fort spelarna skulle få användning för deras special egenskaper så aktiveras de och spelaren får då reda på det. Det kräver lite extra arbete för spelledaren dock.
En gång hjälpte de en magiker och denne hjälpe sen spelarna med att identifiera två saker åt dem.
Snart tror jag att de kan börja identifiera dem själva med Känna magi.
Vad gäller korten, så skulle jag göra följande:
- Har de hittat en artefakt, men inte vet om det, då skulle jag inte dela inte ut något kort, utan bara benämna föremålet som att det ser exceptionellt ut på något sätt.
- Så fort de vet namnet på artefakten, vilket i stort sätt kräver att de känner till legenden om artefakten. Så ge kortet.
- Kortet har inte all information. Hemlig SL information finns i spelledarboken. Denna information skulle jag dock ge vid Känna magi, kanske att någon effekt ibland skulle ha en Dölj magi effekt och kräva någon extra effektgrad.
Off-topic, men här är några artefakter mina spelare har hittat. INGET från boken ännu...
- Korps öga (se Koracia äventyrsplatsen på DriveThruRPG, men fått den från Kumleklint). Men gjorde den mindre kraftfull. Ger bara D8 till Djurhantering och Slå läger (för de behövde verkligen en bonus på Slå läger).
- Ödesring. Ring som låter spelaren lägga till ett lyckat resultat efter valfritt slag. Ringen fastnar sen och stjäl ett lyckat vid ett liknande tillfälle, som bör vara jämförbart i allvarlighet. Sen återställs dess kraft.
- Drömkronan. Armor 1 huvudbonad. Ger en tillgång till nivå 0 Symbolism (så man kan chanskasta alla nivå 1 trollformler), även om man inte är Magiker. Magi kan bränna Intelligens istället för Viljestyrka. Bryter man sig själv på detta sätt, så blir namn sömnig och somnar.
- Månstens amulett, tagen från en svartalfledare. Om bäraren är svartalf, så har denne inte längre några problem alls med solen under dagtid.
Sen var de i närheten av en demonbesatt artefakt, var lite sugna, men tyckte inte att det var värt det. Skapade en lite halvond allians istället...
På äventyrsplatsen de befinner sig kommer de troligen även att hitta:
- Mästersmidd dolk av meteoritbrons (från Reforged Power på DriveThruRPG). Ingen egentlig artefakt, men varje hugg levererar ett dödligt gift, så nära.
- Ovett. En ring som ger +2 i Intelligens, men -2 till alla Intelligensfärdigheter. Tänkte mest att de kan ha den som ett skydd mot rädsla, för en spelare kurar ihop lite väl ofta. Hoppas den inte blir obalanserad som +2, tyckte +1 var lite fjuttigt, i och med dess nackdel.