Zod
Topic Author
Posts: 20
Joined: Thu 19 Mar 2020, 12:31

Bruten karisma

Sat 23 Oct 2021, 21:13

Hej

Jag undrar hur ni spelar när en spelare blir bruten i karisma under en strid? i reglerna står det att spelaren kan välja mellan att få ett:

1 "våldsamt utbrott och slå sönder allt och alla" eller
2 "dra sig undan från allt och alla".

Vi har kört med att spelaren får välja mellan att okontrollerat anfalla vänner och fiender eller att krypa ihop i ett hörn. Problemet uppstår när spelaren väljer att bli våldsam och hur personen ska styras i detalj då mycket står på spel med kraftfulla spelarattacker. Jag har funderat på att skapa en egen tabell för detta ändamål men det känns onödigt om det finns bra tolkningar här på forumet..:)

Martin
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Bruten karisma

Sat 23 Oct 2021, 21:28

Själva grundidén med att vara bruten, oavsett vad man är bruten i, är att man är försatt ur stridbart skick på ett eller annat sätt så är ju båda alternativen dåliga. Det ska ju aldrig vara en fördel att bli bruten.

Vi kör med det som är mest logiskt. I strid så blir det oftast att mina spelare går undan och gråter ut någonstans (eller försöker). De väljer oftast det alternativet iofs, då de inte gillar alternativet. Att få tuppjuck mitt under ett övertalningsförsök och helt plötsligt börja slå sönder närliggande stolar, ölsejdlar, osv. kan leda till så mycket mer problem än att man går bort och gråter ut för sig själv. Nu när jag tänker efter så tror jag att bland de få gånger d har valt tuppjuck-varianten är när en spelare blev bruten när han byggde läger (han spelade människa och bytte färdighet en karisma färdighet i stället). De har säkert valt det någon mer gång (våran kampanj var 59 spelmöten lång) men oftast då de är någorlunda ensamma.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Bruten karisma

Sat 23 Oct 2021, 22:36

Har inte haft någon rollperson som blivit bruten i Karisma under strid ännu, men jag skulle låta dem välja alternativ 1 om de vill. De får fortsatt slåss mot fienderna (framförallt mot den som orsakade sammanbrottet), men har de valt den vägen så är det ett våldsamt utbrott och de får inte använda INT eller KAR baserade färdigheter.. eller Fly(!) förrän någon hjälpt dem tillbaks från brutet tillstånd.
 
Zod
Topic Author
Posts: 20
Joined: Thu 19 Mar 2020, 12:31

Re: Bruten karisma

Thu 28 Oct 2021, 22:45

Tack.

Vi landade i att om spelaren väljer att bli våldsam kommer den att attackera närmaste vän eller fiende tills striden tar slut eller spelaren inte längre är bruten. Om flera vänner eller fiender är i samma zon så slumpas det. Med andra ord finns det bra och dåliga situationer att välja detta resultat.
 
JohanR
Posts: 184
Joined: Tue 02 Mar 2021, 23:34

Re: Bruten karisma

Fri 29 Oct 2021, 07:57

Jag husreglade detta också, men jag satte bruten Karisma till:
  • Sätt Viljestyrka till noll, eller om du bröt dig själv bli "nedslagen" (mental skada, det kostar dig nu 1 viljestyrka att pressa Karisma slag, varaktighet 1d6 dagar). <-- Detta var mest för att få in något som motsvarade en "kritisk skada" för detta, likt när man blir bruten i Styrka och Intelligens. Kan absolut hoppas över för att hålla sig närmare grundreglerna.
  • Medan man är bruten så:
    • ANTINGEN måste man försöka attackera varje runda, som om man var utsatt för "Håna" (-2 till alla slag) samt ÄVEN pressa alla slag. <-- För att vara bruten ska kännas negativt, lite som att ni ovan husreglade att man istället inte känner av vän mot fiende.
    • ELLER dra sig tillbaka. Om man drar sig tillbaka så kastar man argt iväg ett föremål, som antingen kan tappas bort, eller så slår man redskapstärningar för det, och det blir skadat av 1:or. Om man drar sig tillbaka så får man enbart retirera, fly, och genomföra andra liknande handlingar.
  • OAVSETT är man för arg, ledsen eller i annat emotionallt tillstånd för att kunna kommunicera. (engelska)

Jag ville få in känslan när någon slår sönder sitt egna tangentbord, vägg, telefon, etc.. fast möjligen ännu värre. Att man försöker attackera vänner som försöker interagera med en eller så kan jag godkänna (lite som att "släpp mig! låt mig vara ifred! smack!"), men tror man har något fel om man ger sig på allierade utan att de gjort något över huvudtaget? Möjligen om man har någon form av hustrumisshandlar-mentalitet..? men en sådan person vill nog de flesta inte rollspela..?
 
User avatar
swimcircles
Posts: 12
Joined: Wed 05 Jul 2017, 13:11
Location: Stockholm

Re: Bruten karisma

Wed 22 Jun 2022, 16:14

Jag gjorde en tabell för några år sedan:
https://drive.google.com/file/d/1IcxS8F ... p=drivesdk

Vissa av resultaten är lite väl tuffa. Men gruppen uppskattade det och blev aningen försiktigare gentemot ”talstarka” SLPs..

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests