Gustafssonz
Topic Author
Posts: 9
Joined: Tue 17 Sep 2019, 21:47

Magisystemet?

Thu 05 Aug 2021, 17:18

Hallå!
Har uppfattat det som att magisystemet inte är så bra? Är det något som kommer att ses över och göras om?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Magisystemet?

Thu 05 Aug 2021, 17:54

Hallå!
Har uppfattat det som att magisystemet inte är så bra? Är det något som kommer att ses över och göras om?
Öh, nej, det har jag väldigt svårt att tro. Vad är det med magisystemet som du inte tycker är bra?
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Gustafssonz
Topic Author
Posts: 9
Joined: Tue 17 Sep 2019, 21:47

Re: Magisystemet?

Thu 05 Aug 2021, 21:17

Upplevde från vissa i gruppen att magisystemet inte kändes så effektfullt eller lönsamt.
Även att du måste lägga ett kraftpoäng när du ska kasta något, men det enda sättet att få kraftpoäng är när du pressar ett slag SAMT tar skada.
Så du måste ta skada (döskalle) när du pressar för att få ett kraftpoäng.
Är jäkligt knasigt sätt att få mana.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Magisystemet?

Thu 05 Aug 2021, 21:34

Upplevde från vissa i gruppen att magisystemet inte kändes så effektfullt eller lönsamt.
Även att du måste lägga ett kraftpoäng när du ska kasta något, men det enda sättet att få kraftpoäng är när du pressar ett slag SAMT tar skada.
Så du måste ta skada (döskalle) när du pressar för att få ett kraftpoäng.
Är jäkligt knasigt sätt att få mana.
Eftersom det är kärnan i År Noll systemet du inte gillar så kan jag direkt säga att det inte kommer att ändras. Det spelar ingen roll även om jag skulle kunna ge ett narrativ för varför det fungerar som det gör så jag förslår att du husreglar kraftpoäng-systemet, men tänk då på att mycket i spelet hänger ihop och ändrar man på ett ställe så behöver man ändra mycket annat också.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
pellejones
Posts: 238
Joined: Wed 22 Oct 2014, 23:14
Contact:

Re: Magisystemet?

Mon 09 Aug 2021, 11:50

Upplevde från vissa i gruppen att magisystemet inte kändes så effektfullt eller lönsamt.
Även att du måste lägga ett kraftpoäng när du ska kasta något, men det enda sättet att få kraftpoäng är när du pressar ett slag SAMT tar skada.
Så du måste ta skada (döskalle) när du pressar för att få ett kraftpoäng.
Är jäkligt knasigt sätt att få mana.
En viktig aspekt med magin är också att den är EXTREMT kraftfull. Säg att du möter en snubbe med STY 5 och har 12 i rustning, en krigare som slåss får kämpa för att döda snubben för han kan ducka, parera osv. Men som magiker, för fem kraftpoäng kan du döda fienden direkt. I alla fall. Magin är kraftfull, det är ett spännande sätt att använda magin på. Magiker behöver vara lite mer försiktiga i hur de spenderar poängen, så magin är inte konstant en del av spelet.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests