User avatar
OlovHk
Topic Author
Posts: 9
Joined: Wed 03 Feb 2021, 23:21

Skada på rustning

Wed 03 Feb 2021, 23:52

Det dök upp en situation vid ett spelmöte som vi ej kunde reda ut. Hoppas någon här kan hjälpa oss knäcka denna tankenöt.

Jag spelar en karaktär som har nivå 2 i talangen "Hammarkämpe" vilket innebär att jag alltid ger minst 1 skada även om eventuell rustning absorberat all skada.

I regelboken står det att rustningen tar skada och skyddsvärdet minskar om någon skada tränger igenom.

Situationen som uppstod härom kvällen:
Jag anfaller med min morgonstjärna och får ett resultat med två tärningar som visar "svärd".
Motståndaren slår för rustning (ringbrynja, skydd 6) och får två "svärd" men även två "dödskallar"

Då har ju rustningen absorberat all skada men på grund av min talang så gör jag altid en skada ändå. Räknas då den skadan som en skada som tränger igenom och aktiverar "dödskallarna" i rustningsslaget och därigenom sänker skyddsvärdet? Eller händer ingenting och "talangskadan" är något som bara händer?
//Olov
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Skada på rustning

Thu 04 Feb 2021, 00:41

Jag tror inte vi har något officiellt svar på det här men jag tycker att eftersom vapnet gör skada så borde ju rustningen påverkas på samma sätt som om skada skulle gå igenom rustningen med vilket vapen som helst. Nivå 2 effekten på de andra vapentalangerna är ju ganska kraftfulla så då borde ju även Hammarkämpe nivå 2 vara det.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
OlovHk
Topic Author
Posts: 9
Joined: Wed 03 Feb 2021, 23:21

Re: Skada på rustning

Thu 04 Feb 2021, 18:39

Tack för ett snabbt och hjälpsamt svar.
Vi resonerade ungefär på samma sätt när vi släppte igenom skadan och ”husreglade” rustningens sönderfall. Gött att höra att vi inte helt var ute och cyklade.
//Olov
 
Attackmack
Posts: 134
Joined: Sun 17 Feb 2019, 03:22

Re: Skada på rustning

Thu 18 Feb 2021, 17:44

Just namnet ”hammarkämpe” ger intrycket att man vet hur man ska orsaka skada utan att penetrera rustning så jag tror jag skulle räkna det som icket genomträngande.
 
Bonzzo15
Posts: 104
Joined: Wed 17 Jun 2020, 13:39

Re: Skada på rustning

Tue 15 Jun 2021, 12:59

Just namnet ”hammarkämpe” ger intrycket att man vet hur man ska orsaka skada utan att penetrera rustning så jag tror jag skulle räkna det som icket genomträngande.
Så tror jag vi har reglat det, exempelvis konkretiserat genom att även om rustningen tar emot hela smällen och håller sig intakt så slås luften tillfälligt ur lungorna av kraften.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests