Dennis_G
Topic Author
Posts: 4
Joined: Mon 21 Dec 2020, 17:26

Nybörjare Svärdets Sång

Tue 22 Dec 2020, 01:31

Hej på er!
Jag hoppas att jag inte ställer helt meningslösa frågor. Jag har bläddrat genom forumet, och det finns massor spännande inlägg, och många personer som har skapat många jättefina verktyg/dokument, imponerande, tack för det i förväg!!

Backgrunden: jag och min familj ska börja spela svärdets sång, och jag ska vara spelledaren då jag är den enda som har erfarenhet med rollspel (några år som ungdom för typ 25 år sedan, "The Black eye" och "Shadowrun"), dock har jag inte varit SL så många gånger. Svärdets sång är lite annorlunda jämfört med det som jag känner. Vi har inte hunnit läsa genom grundböckarna än, men vill gärna börjar spela, och jag tänkte höra om jag kunde få några tips, hur/var man börja som helt nya spelare... här några frågor, så ni vet lite vad jag syfta på:

Var på kartan börja man , eller spelar det ingen roll? (jag såg en intervju på en mässa, där man sade att det var mindre farlig/magiskt i vissa delar...)?

Behövs det SLP (spelledareperson... eller?)? Finns det (stor) risk att RP (Rollpersoner) dör som nybörjargrupp och borde därför ha en slö med sig?

Kumleklint rekommenderas att börja med, jag läsa nog den först och ser om det utvecklas något där :D


Moderatoråtgärd: Ändrade den överdimensionerade emoji'n till en smiley utav mer normal storlek.
- Fenhorn
 
AndreasDavour
Posts: 41
Joined: Mon 19 Dec 2016, 23:20

Re: Nybörjare Svärdets Sång

Tue 22 Dec 2020, 12:23

Hej

Så kul att ni tänker börja spela i familjen! Med tanke på att kartan är som en artefakt från världen självt, där folk inte riktigt vet vad som finns utanför den egna byn, så kan ni starta lite var som helst. Slå fram lite slumpmöten, eller ta lite färdigskrivna äventyrsplatser och välj ett ställe där de verkar passa.

Se till att läsa igenom hela spelarboken ordentligt ett par gånger, och gör ett par rollpersoner. Testa sedan att låta dem slåss mot varandra, köpslå och övertyga varandra så du testat spelmekaniken. Det tror jag är snabbast sättet att komma igång. Då tror jag dessutom att du får en viss känsla för dödligheten. Prova en strid mot ett monster också så du ser hur det fungerar.

Jag tror det viktigaste är att alla har klart för sig vad spelet handlar om. Det är ett spel designat för att utforska en värld, och att kämpa om resurserna för att göra det. Vill man spela på det viset skulle jag föreslå ett par saker.

1. Se till att det finns lite fiskelinor ute med krokar, för det är lätt att spelarna vandrar runt på kartan och inte vet vad det ska ta sig för, och det blir lite mållöst.
2. Om spelarna är så ovana, se till att hela tiden ge dem tips om saker att ta sig för. Jag har märkt att t.ex. barn kan ha svårt att välja om det finns för mycket frihet i vad man kan göra.
3. Använd slumptabellerna friskt! Det är tråkigt att utforska om det inte finns nåt att finna.

Det finns mycket folk här med erfarenheter att dela med sig av, och fråga på om du undrar! Det låter skitkul att ni tänker kasta er ut i Svärdets Sång. Det är ett spel med en robust spelmotor och en riktigt skön spelupplevelse därav.
 
Dennis_G
Topic Author
Posts: 4
Joined: Mon 21 Dec 2020, 17:26

Re: Nybörjare Svärdets Sång

Tue 22 Dec 2020, 19:46

Tack så mycket!!!
Vi gjorde första försöket idag, det var riktigt kul. Testade lite att använda färdigheter som speja (om en märker att det finns någon annan av RP i närheten) , eller bildning (om de hade hört rykte av Kumlekling) osv. det var kul. Sedan i Kumlekling stannade det upp, jag hade läst på för lite, kom inte ihog vad det nu vr för personer som fanns i byn, eller hur byn såg ut osv... så jag satt för länge/ofta och bläddrade i spelledarboken.. få förbereda mig bättre, eller prova använda slumpgeneratorn istället (bläddrade över den i boken, har dock inte läst på ordentligt heller hur man använder den)
Men tusen idéer har jag! Få göra anteckningar.
 
Dennis_G
Topic Author
Posts: 4
Joined: Mon 21 Dec 2020, 17:26

Re: Nybörjare Svärdets Sång

Wed 23 Dec 2020, 08:13

... Bara ifall det är flera nybörjare som snubblar över denna tråd:
Hittade det här

viewtopic.php?f=80&t=4095

Fantastiskt bra dokument/verktyg! Skrev ut det, limande ihop allt till ett häfte, så har alla det mest viktigaste information framför sig, och lite plats för anteckningar, otroligt värdefullt speciellt för nybörjare!!!
 
AndreasDavour
Posts: 41
Joined: Mon 19 Dec 2016, 23:20

Re: Nybörjare Svärdets Sång

Fri 01 Jan 2021, 23:06

Det låter ju som ni kom igång fint, och att det inte var några större problem med systemet.

Det är tjorvigt med äventyrsplatser med många personer att hålla ordning på, och att veta vem som tycker vad om vem.
Jag brukar använda små kort (eng: index cards) med personens namn högst upp, en mening som beskriver denne och sedan lite speldata och en kort ustseendebeskrivning. Man kan även har en rad för vad de är ute efter. Jag brukar plocka fram dem och ha en eller ett par framför mig när de är i spel, eller inom synhåll.

Det bästa sättet jag funnit att hålla ordning på hur folk hänger ihop är en "relationship map", dvs ett papper med namn på i små rutor, och sedan streck med pilar mellan dem. Man kan ha gröna streck mellan folk som gillar varandra, och röda mellan dem som ogillar varandra, eller något i den stilen. Det fungerar lite olika för hur man vill jobba, men en visualisering där man direkt kan se i bild hur folk hänger samman tycker jag hjälper.

Men, läs beskrivningen av alla figurer igen, ta lite anteckningar och försök föreställa dig och de låter eller ser ut när du läser dem så tror jag det blir lättare nästa gång, eller gå hela vägen med kort och karta som jag beskrev ovan. Kör hårt! :)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests