nifelfang
Topic Author
Posts: 13
Joined: Wed 31 Jul 2013, 14:06

Bittermarken

Mon 09 Nov 2020, 14:13

Hej!

Har precis läst klart Bittermarken, bra och episk kampanj imo!
Är det någon som börjat spela kampanjen, och som kanske till om med har avslutat den och skulle vilja dela med sig av sina erfarenheter?
Skulle gärna vilja höra hur det gick för er, vilka utmaningar kampanjen hade, vad var bra/dåligt, intressanta vändningar osv?

Väl mött.
 
Maldion
Posts: 35
Joined: Tue 20 Nov 2018, 00:02

Re: Bittermarken

Sun 15 Nov 2020, 01:46

mina tankar, tar gärna förslag om nån har.
jag bytte mellan Orcherna och Vargrolket i bittermarken, vargfolket vaktar Vindhem sigilet tex. (Vargfolket kommer från bittermarken)
jag har ändrat om i reglerna att vargfolk kan använda en kraftpoäng för att få en lyckad tärning
på nedkylnings slag istället för att öka antal bonus tärningar mot offret (päls)
besvärjelser från Bittermarken som påverkar annat än styrka och även påverkar monster, blir skadan istället skada på styrka, (en jätte har 2 i smidighet uttorka effektgrad 2 sänker jätten)
Harpunmästare rank 2 kan max göra lika mycket skada på varelsen som man gör i grundskada (dvs gör man 4 i skada med ett kastspjut så kan det totalt bli 8)
jag skrev in alla större byar innan jag gjorde kampanjen, nästan alla är ute vi kusten, folk borde ha koll på dom när äventyrarna frågar.
la in 2 byar som hadde torv produktion (https://www.facebook.com/groups/4696742 ... 8578886966)
skapade valar som monster med styrka 20, attack 10 tärningar skada 2 (om den anfaller). 3T6 enheter KÖTT, 2T6 enheter PÄLS och 2T6 enheter SPÄCK, utvinna dessa råvaror tar tre kvartsdagar man kan va flera för att minska tid. SPÄCK kan användas i stället för TALG i alla sammanhang. "valar finns ej nära kusten"

tillgång till odöda är ju en bra arbetsgrupp som inte påverkas av kyla, så finns en magiker som har stora planer

salt är en dyrbar produkt från alderland/ravland
finns inga gruvor i drift,
export är skinn, olja, snörosor, valben, djupt inne i glaciärerna från floderna Ised och Käld kan man finna kristall stenar, Gnistrande stjärnstoft, exklusiva alv skatter och information

människorna urbefolkningen tror på en ny gud, "Hastjen" en enorm varelse med röda ögon som kan frysa din kropp eller blod till is (isjättar) han kan förflyta sig var han vill i bittermarken och styr kylan och vinden. Man hyllar honom med sånger och seder, man har en eld ceremoni under dom mörkaste dygnen på vintern för att vintern ska vända till sommar, då ingår en festmåltid, sång och dans och stora eldar, norrsken ses som en välsignelse och stor lycka skall komma. det betyder stor otur att röra eller ännu värre förstöra en isskulptur, eftersom det anses ha varit en levande varelse. Kvarlämningarna är från ett forn folk som inte följde hans lagar och regler och blev då straffade med en farosot/landets undergång = evig vinter (allt detta är nått som Ingmar försöker utnyttja)

alvernas gudar som nämns i boken bittermarken ("gudomar och deras tjänare" s156, transparenta maskvarelser s159 och staty av den havsgud s227)
En svävande transparenta kvinnogestalt i en en kort metall kappa och knälång metall kjol som skymmer större delar av huden, med ett brinnande öga och ur mitten av bröstet kan man se det slingrar ut ett tiotal arms breda maskar, långa som en halv människa en spira i hand.
Ett stort svävande klot med enorma muskulösa tentakler ringlandes mot marken.
En transparenta enorm mask med cirkelformad gap fylld med stora vassa hullingar.
En människoliknande varelse med underkropp från en bläckfisk och en treudd i hand.
En mycket lång senig humanoid kropp men där armbågarna slutar så delar sig armarna i 8 ormliknande varelser och ett mask huvud.
 
Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Bittermarken

Tue 06 Feb 2024, 15:49

Gah, verkar vara slutsåld överallt. Något nytryck planerat av Bittermarken (m fl SS-produkter som saknas nu)?
 
Maldion
Posts: 35
Joined: Tue 20 Nov 2018, 00:02

Re: Bittermarken

Tue 13 Feb 2024, 15:29

https://www.sfbok.se/produkt/the-forbid ... ach-713472
såg ut som det fanns kvar där, för ett år sedan, och såg ut som det fanns i lager när jag tittar på hemsidan, ser även ut som du har Quetzel's Spire Scenario Compendium i sth, den går inte få tag i heller annars.
 
Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Bittermarken

Tue 13 Feb 2024, 22:23

Ah, men det är den svenska versionen som är ur tryck/slutsåld.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests