User avatar
Divinatio
Topic Author
Posts: 6
Joined: Thu 08 Dec 2016, 18:43

Raser och avkomma.

Fri 21 Aug 2020, 19:43

Har en del funderingar vad gäller spelets raser och deras korsbefruktningar.

Börjar med Människa + Dvärg = Rese eller...
"Alla avkomlingar
mellan släktena blir inte resar och heller inte
lika oregerliga, utan en del stannar hos dvärgarna
som smeder och hantverkare."
Var tog dessa vägen i reglerna?

Kan nedanstående få avkomma och i så fall vad blir det?
Halvalv + Halvalv = ?
Människa + Halvalv = ?
Rese + Rese = ?
Människa + Rese = ?
Dvärg + Rese = ?

Finns det svar på någon av dessa frågor i något av äventyren?
Hur gör ni i era spel, husregler?
 
User avatar
Eldhierta
Posts: 422
Joined: Thu 19 Feb 2015, 10:39

Re: Raser och avkomma.

Fri 21 Aug 2020, 20:47

Halvdvärgarna som inte blir resar kallas i alla fall i Alderland för Valonder. Där är det vanligare att föreningen mellan människa och dvärg blir just valonder, och vara i enstaka fall föds det resar istället. Det motsatta verkar vara fallet i Ravland.

Halvalv+halvalv verkar görbart då både Zygofer och hans fru var halvalver (Klener och Älvestamling) och de fick tre barn ihop. Även halvalv+människa verkar vara relativt vanligt då en del individer beskrivs ha "klenerblod" i ådrorna, vilket antyder att de är ättlingar efter avkomman mellan en klener och en människa.

Vad gäller övriga kombinationer är det nog upp till SL än så länge, verkar inte finnas nedtecknat i böckerna i alla fall. Alver bör ju dock kunna fortplanta sig med i princip vad som helst, med tanke på deras förmåga att bygga om sin fysionomi.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests