User avatar
Robert
Topic Author
Posts: 69
Joined: Sat 23 Jun 2012, 14:44

Alternativt sätt att använda magi: Ett förslag presenteras. Tankar, idéer och förslag sökes.

Wed 15 Jul 2020, 05:57

Hej
Jag har köpt Svärdets sång då vår spelgrupp ville ha ett nytt svenskt fantasyspel med Fria Ligans spelmotor i grunden. Reglerna för magi passar dock inte vår spelgrupp särskilt bra, då vi vill använda magi på en mer regelbunden bas utan att behöva samla ihop kraftpoäng för att kunna kasta besvärjelser. Nu sitter jag och funderar på hur man kan använda reglerna som finns i så stor utsträckning som möjligt, men utan kraftpoängsreglerna.

Jag har funderat på ett enkelt system där en magiker har lika mycket magisk kraft = magipoäng (MP) som värdet i intelligens, och att varje gång magikern använder sig av dessa magipoäng finns risk för mental utmattning (tärningsslag: 1-3 förslagsvis). En magiker kommer att kunna ha upp till sex magipoäng (halvalvsmagiker: INT: 6 tack vare släkt- & yrkesegenskap).

Naturligtvis kommer detta att påverka spelbalansen, men många varelser avskyr magianvändare, och risken för mental utmattning kan även vara flytande, beroende på var och när en viss sorts magi används. Dessutom finns alltid risken för magiska missöden om magikern kastar besvärjelser på gränsen till sin förmåga.

Korta varianten - Sluta jiddra - börja trolla!:
Magipoäng (MP) = INT.
Kraftpoäng och magiska missöden fungerar på normalt sätt.
När magikern kastar besvärjelser slår denne för att se om alla använda MP förbrukas eller inte.

Första gradens besvärjelse:
Kostnad (1). Spelaren slår 1T6:
1-3 = kostnad 1
4-6 = kostnad 0.

Andra gradens besvärjelse:
Kostnad 1+(1). Spelaren slår 1T6:
1-3 = kostnad 2
4-6 = kostnad 1.

Tredje gradens besvärjelse:
Kostnad 2+(1). Spelaren slår 1T6:
1-3 = kostnad 3
4-6 = kostnad 2.

Återhämtning:
Trygga välkända miljöer: 1 MP/halvdygn
Annars 1 MP/dygn.


Långa varianten - Exempel:
Om magikern väver en besvärjelse av första graden kommer ett av magikerns oförbrukade magipoäng att stresstestas (spelaren slår för att se om magikerns psyke påverkas, vilket förslagsvis sker vid 1-3 på en tärning). Om spelaren slår 4-6 får magikern behålla sin magipoäng; denna gång påverkades psyket inte nämnvärt av att kasta besvärjelsen. Om spelaren däremot slog 1-3 har den magiska kapaciteten sjunkit med ett poäng temporärt då den magiska ansträngningen denna gång gjorde sig gällande.

Om magikern istället väver en besvärjelse av andra graden krävs det att magikern minst har två magipoäng kvar att eventuellt spendera. Ett av dessa magipoäng blir automatiskt temporärt förbrukat, och spelaren slår för att se om den andra magipoängen påverkas eller inte. Om resultatet blir 3-6 förlorade magikern bara ett magipoäng, annars två.

Vid tredje gradens besvärjelser krävs minst tre oförbrukade magipoäng. Två magipoäng förbrukas automatiskt temporärt och magikern slår istället för den tredje magipoängen.

Lugn och vila i ett kvartsdygn/ halvt dygn/ dygn (här är jag lite osäker) krävs för att återvinna ett magipoäng. Man kan tänka sig att om magikern vilar i en välbekant eller trygg miljö återvinns 1 MP per halvdygn, men om magikern tvingas vila under mer primitiva eller osäkra förhållanden, som exempelvis i vildmarken eller ett obekant ställe, krävs det 1 dygns vila per återvunnet MP.

Fler tankar...
Man kan tänka sig att kraftpoäng också går att använda på samma sätt som används enligt vanliga systemet. Magianvändande kräver i så fall inga magipoäng när kraftpoäng används. de kanske även går att "fylla ut" med, om magikern saknar tillräkligt med magisk kraft. Om kraftpoäng ska kunna användas på detta sätt kan det vara på sin plats med begränsningar när dessa inte används. Förslagsvis kanske magikern måste slå för att lyckas med sin besvärjelse om denne använder magipoäng, med sin INT plus kunnandenivån i den skola denne använder som tärningspott. Samma effekt som under vanliga färdighetsslag kan då användas tänker jag mig (möjlighet att pressa, men ettor ger stress i INT).

Tankar, idéer andra förslag emottages tacksamt. Kommentarer i stil med "Orginalsystemet är bäst eftersom..." hör dock inte hemma i just denna tråd, då detta inte är vad jag söker.

Edit:
Nummerbollning skulle ge att en magiker med sex magipoäng (MP), enligt detta system;
  • som sämst skulle kunna lägga antingen två besvärjelser av tredje graden, (två G3), tre av andra graden (tre G2) eller sex av första graden (sex G1), innan denne förlorar medvetandet.
  • med maximal tur (ALLA stresslag lyckas) skulle kunna lägga antingen tre besvärjelser av tredje graden (tre G3), sex av andra graden (sex G2) eller obegränsat antal av första graden.

Statistiskt förutsätter jag dock (utan särskilda mattekunskaper) att om varannat av stressslagen lyckas enligt formeln lyckat, misslyckat, lyckat, misslyckat osv, innebär detta istället att samma magiker med sex magipoäng (6 MP) kan lägga nedanstående antal besvärjelser , innan denne förlorar medvetandet. Om formeln istället utgår ifrån att första besvärjelsens stresslag misslyckas (*), blir resultatet något annorlunda. Det finns naturligtvis fler variationer; detta är en ytterst ofullkomlig lista över ala varianter vars enda syfte är att ge en någorlunda idé om ungefär hur många besvärjelser man kan lägga med 6 MP.

två G3 (2+3 MP) och två G1 (0+1 MP)
två G3 (*3+2 MP) och en G1 (1 MP)

en G3 (2 MP), två G2 (2+1 MP) och en G1 (1 MP)
en G3 (*3 MP) och två G2 (1+2 MP)

en G3 (2 MP), en G2 (2 MP) och fyra G1 (0+1+0+1 MP)
en G3 (*3 MP), en G2 (1 MP) och tre G1 (1+0+1 MP)

fyra G2 (*1+2+1+2 MP)

tre G2 (1+2+1 MP) och tre G1 (1+0+1 MP)
tre G2 (*2+1+2 MP) och två G1 (0+1 MP)

två G2 (1+2 MP) och sex G1 (0+1+0+1+0+1 MP)
två G2 (*2+1 MP) och fem G1 (1+0+1+0+1 MP)

en G2 (1 MP) och nio G1 (1+0+1+0+1+0+1+0+1 MP)
en G2 (*2 MP) och åtta G1 (0+1+0+1+0+1+0+1 MP)

tolv G1 (0+1+0+1+0+1+0+1+0+1+0+1 MP)
elva G1 (*1+0+1+0+1+0+1+0+1+0+1 MP)

Exemplet ovan kan verka OP om man är van att spela med orginalsystemet, men är naturligtvis ett extremfall då det förutsätter en magiker med sex i INT(!!!) och sin magiska förmåga maxad så att denne kan lägga besvärjelser av tredje graden. Magiska missöden tänkte jag ha kvar som vanligt.
Last edited by Robert on Mon 21 Feb 2022, 10:13, edited 56 times in total.
 
Mr Oldtimer
Posts: 391
Joined: Sun 14 Apr 2019, 12:01

Re: Alternativt sätt att använda magi: Tankar, idéer och förslag sökes.

Wed 15 Jul 2020, 12:03

Ok. Då brottas jag med funderingen om jag ska skriva ett svar över huvud taget då.
Men ok.
Var uppmärksam på att magin är väldigt kraftfull och dessutom innebär en risk för kastaren. Vill ni ha ett nytt magisystem skulle jag nog titta på någon form av poäng som fås genom att utarma livskraften runtomkring, tar ett liv eller föröder marken proportionellt med magins nivå. En nivå 1 besvärjelse kräver ett offer i blod/litet liv eller föröder 10 kvadratmeter mark medan en nivå 3 kräver ett liv av en medveten/tänkande humanoid varelse... eller föröder ett tunnland mark. Denna förödelse skulle med rätta göra magikerna fruktade och hatade, vilket skulle få dem att tänka efter en gång extra innan de slänger magi omkring sig...
Jag är ledsen, men det enda sätt jag skulle kunna tänka mig att göra magin mer lättillgänglig på det sätt jag tolkar din önskan, vore om jag samtidigt minskade styrkan i magin, till exempel genom att införa regelbundna motståndsslag eller liknande.
 
BrotherB
Posts: 230
Joined: Thu 11 Oct 2018, 09:10
Location: Norrköping

Re: Alternativt sätt att använda magi: Tankar, idéer och förslag sökes.

Fri 17 Jul 2020, 07:09

Gör det bara inte.. Systemet är så nära perfektion det går.

Alternativt, spela med D&D regler eller något high-fantasy system.
Nothing lasts, but nothing is lost.
 
User avatar
Robert
Topic Author
Posts: 69
Joined: Sat 23 Jun 2012, 14:44

Re: Alternativt sätt att använda magi: Tankar, idéer och förslag sökes.

Fri 17 Jul 2020, 11:46

Hej Mr Oldtimer
Ok. Då brottas jag med funderingen om jag ska skriva ett svar över huvud taget då.
Men ok.
Var uppmärksam på att magin är väldigt kraftfull och dessutom innebär en risk för kastaren. Vill ni ha ett nytt magisystem skulle jag nog titta på någon form av poäng som fås genom att utarma livskraften runtomkring, tar ett liv eller föröder marken proportionellt med magins nivå. En nivå 1 besvärjelse kräver ett offer i blod/litet liv eller föröder 10 kvadratmeter mark medan en nivå 3 kräver ett liv av en medveten/tänkande humanoid varelse... eller föröder ett tunnland mark. Denna förödelse skulle med rätta göra magikerna fruktade och hatade, vilket skulle få dem att tänka efter en gång extra innan de slänger magi omkring sig...
Jag är ledsen, men det enda sätt jag skulle kunna tänka mig att göra magin mer lättillgänglig på det sätt jag tolkar din önskan, vore om jag samtidigt minskade styrkan i magin, till exempel genom att införa regelbundna motståndsslag eller liknande.

Tack för ditt alternativa förslag angående hur man får poäng att kunna lägga besvärjelser med. Jag ska ta med detta och diskutera med mina spelare.
 
User avatar
Starman
Posts: 2
Joined: Sat 21 Sep 2019, 17:06

Re: Alternativt sätt att använda magi: Ett förslag presenteras. Tankar, idéer och förslag sökes.

Sat 18 Jul 2020, 23:27

Jag har husregler för kraftpoängen överhuvudtaget, där alla rollpersoner har 1 kraftpoäng i grund om dagen, utom magiker som har 2 kraftpoäng i grund om dagen. Efter minst 8 timmars sömn så återfås grundkraftpoängen. Kändes litet krystat att man utför en handling där man pressar slaget bara för att få kraftpoäng. Magikern pressar sig på att flytta stora stenar bara för att kunna använda magi. Efter den här texten så måste jag säga att jag älskar spelet, det är det bästa fantasyspel som jag spelat. Och jag kommer att köpa allt som ges ut till spelet med glädje.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests