Klas Bas
Topic Author
Posts: 44
Joined: Tue 29 Jan 2019, 09:03

Förslag på inledning (spoiler alert)

Sat 20 Jun 2020, 12:06

Jag ska börja spela med en ny grupp på torsdag och skrev inför detta denna inledning som jag tänkte dela med mig av. Den är inspirerad av filmen Baksmällan.
Jag läser gärna om hur andra har inlett sina spel i Svärdets Sång.

INLEDNING
Det sista minnet ni har är att ni deltog i en stor fest, ett riktigt fylleslag, i byn ni befann er i. För en del av er var det kanske hembyn och för någon av er var det kanske ett tillfälligt besök. Byn, vars styrande råd är av det försiktigare slaget, hade precis fått veta av besökare att blodsdimman lättat över hela det glömda landet och att handel och resande äntligen skulle kunna komma igång igen efter århundraden av isolering. Alla byns läckerheter och åtskilliga kaggar öl dukades fram. Vild musik och lika vild dans. En riktig brakfest med andra ord. Lyckan bland byborna var total.
Det allra sista minnet ni har var att ni skulle gå till buskarna och lätta på trycket. Sedan vaknade ni i en liten roddbåt mitt ute på öppet hav med en fruktansvärd huvudvärk, som om korpguden själv satt näbben i er panna och vridit om. Hur ni hamnat här har ni ingen aning om. Er by ligger ju inte ens vid något vatten.
Det ligger en svartalf och sover på båtens botten. Han är klädd som ett mänskligt flickebarn och har ett långt blått tygband virat flera varv runt huvudet, som en slags ögonbindel. Han snarkar ljudligt och går inte att väcka. Ni har inget minne av honom även om en av er tycker sig känna igen kläderna.

I den lilla båten finns också några påsar fyllda med blandad mat som ni känner igen från byafesten, bland annat en tårta, samt två kaggar öl. På denna mat och dryck har ni överlevt i en vecka.
Några dagar in vaknade svartalfen. Han fick panik, slet av sig ögonbindeln och när han såg er skrek han för full hals tills en av er äntligen lyckades lugna ner honom. Tydligen heter han Kresp och han påstår att ni övermannat honom ute på vägen, tvingat i honom mängder av öl och tvingat på honom kläderna och en ögonbindel. Någon båt minns han inte.
Kresp satte i sig resterna av tårtan och somnade sedan igen efter att ha pissat över relingen i säkert fem minuter. Aldrig hade ni kunnat föreställa er att ni någonsin skulle få se en svartalf i klänning pissa från en båt.
Vågorna har ibland gått så höga att ni tvingats ta remmarna från matpåsarna och binda fast er i båten för att inte slungas ut i havet.
Vid några tillfällen har ni tyckt er ana stora havsdjur bland vågorna, mörka skepnader från djupen som fyllt era hjärtan med skräck och vemod.
Nu har havet äntligen lugnat sig. Maten är slut, ölen likaså. Ni har uthärdat varma dagar och kalla nätter. Ni plågas av huvudvärk och litar inte längre fullt ut på era sinnen. Men är det ändå inte land ni anar där framme, bortom dimman? Sekunder senare slås båten sönder mot en sten och ni lyckas nätt och jämnt kravla er upp på en smal strandremsa bestående av runda stenar som skiljer en hög klippvägg, ett dussin meter hög, från havet.


De är alla utsvultna och uttorkade. De har tagit 1 i skada på STY, SMI och INT. Kresp är mycket smidig, han har SMI 6 (5 i nuläget) och har Rörlighet 3. Han tar gärna på sig uppdraget att klättra upp och sedan hissa ner ett rep. Han kommer dock att sticka så fort han får chansen och har inget emot att rollpersonerna drunknar av tidvattnet. Han tar sig dock tid att förolämpa dem ordentligt innan han ger sig av.

Klippväggen är brant och ca 12 meter hög även om det varierar lite. Att klättra upp här mycket svårt. Den uppmärksamme kan se att alger täcker väggen ca 3 meter upp vilket tyder på att tidvattnet brukar stiga här och att det med största sannolikhet är lågvatten just nu.
Går de åt höger smalnar strandremsan efter ca tio minuter av och försvinner bakom en krök.
Går de åt vänster märker de att klippväggen verkar något lägre häroch efter en timme kommer de till något slags rötter som hänger ner från kanten.
Klättrar de upp där kommer de upp vid den södra kanten av Vargaved. Man kan ana en oerhört mäktig bergkedja, de vet var havet börjar, annars är det bara skog.

Med tiden kan minnesfragment komma tillbaka från den ödesdigra festkvällen. En trollbindande och mycket skicklig bard (med gula ögon) fanns på plats och eggade upp alla med sin musik och sina sägner. Han pratade om en mäktig artefakt.

Vid lämpligt tillfälle kan någon av dem dra sig till minnes sägnen om Stanengist eller någon annan av artefakterna i Korpens Klagan.
 
User avatar
Eldhierta
Posts: 422
Joined: Thu 19 Feb 2015, 10:39

Re: Förslag på inledning (spoiler alert)

Sat 20 Jun 2020, 15:42

Mycket trevlig inledning! Planerar du att göra nån fortsatt krönika över dina spelares äventyr i Ravland?
 
Klas Bas
Topic Author
Posts: 44
Joined: Tue 29 Jan 2019, 09:03

Re: Förslag på inledning (spoiler alert)

Sat 20 Jun 2020, 19:48

Jo, jag tänkte se om någon av spelarna skulle vilja skriva en krönika.
 
ChrilleT
Posts: 145
Joined: Tue 04 Oct 2011, 20:04
Location: Karlskrona

Re: Förslag på inledning (spoiler alert)

Thu 09 Jul 2020, 17:37

Bra skrivet!

Jag krafsade ihop något kort baserat på spelarnas bakgrundshistorier och mörka hemligheter som de kände igen sig i när jag läste upp texten.

"En av er är misstänkt för att ha stulet pengar från byns bagare. En annan har snackat skit om byns populära Helare på värdshuset. Den tredje har blivit anklagad för att inte dela med sig av all mat han fångat på sina jaktturer. Precis efter bloddimman släppte så hade den fjärde av er ihjäl en rostbroder i byn och är nu efterlyst.
Ni har helt enkelt gjort er väldigt impopulära i det lilla samhället och vill därifrån. Dessutom vill ni ut och äventyra och se vad som finns i värden nu när blodsdimman har släppt!
Via sägner har ni hört talas som lite byar utanför er egen och det ska finnas en by som heter Kumleklint inte så många dagsmarcher från där ni befinner er nu."

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests