Sennah001
Topic Author
Posts: 39
Joined: Wed 07 Dec 2016, 14:14

Ny Artefakt - Rauks Bonad

Sat 08 Feb 2020, 23:52

Hejsan alla!

Detta är en av mina senaste skapelser till en av mina spelare och artefakten är därmed väldigt grundad i min egen kampanj, och har därför en lite annorlunda historia vilket beskrivs här nedan. 
Oberoende om denna artefakt passar era egna kampanjer eller inte så hittar ni alla filer och material via den nedanstående länken, som i sin tur kan göras om till egna versioner om ni så skulle önska. Detta i form av Photoshop-och Word filen! Hoppas ni får användning av något av dokumenten! 

Denna artefakt kräver lite förklaring: När en av mina spelare skapade sin orch-karaktär gillade han inte den allmänna historien om orcherna som slavar till dvärgarnas och alvernas släckte, så han skapade en egen orch-klan som trodde på en alternativ histora om att orcherna härstammar från ett tidigare släckte vid namn Rauk som var bättre på alla sätt. Historien fortsätter med att det i sin tur var dvärgarna och Alverna som tillsammans med hemsk magi lurade och splittrade släktet in i slaveri och gjorde släktet Rauk till dagens orcher. Denna alternativa historia om orchernas ursprung har varit ett litet fokus för min spelare i min kampanj som nu är på väg mot sitt slut. För att kunna väva ihop hans story arc kommer han snart gå igenom en brutal utmaning för att slutligen få bära denna artefakt! 
 
Ny Artefakt - Rauks Bonad

// Hannes 
 
User avatar
Kramsrof
Posts: 28
Joined: Fri 22 May 2015, 09:43

Re: Ny Artefakt - Rauks Bonad

Thu 25 Jun 2020, 22:10

Sjukt cool artefakt, att den inte är magisk utan får sin "kraft" från sin kulturella/religiösa betydelse gör att den verkligen står ut! Den ser även väldigt häftig ut! Att bli som en slags informell ledare över orcherna, som måste respektera "Rauks vilja", låter väldigt kul. Hur kommer det sig att även de andra orchklanerna väljer att underkasta sig Rauks vilja när, som jag förstod det, det var en ny orchklan som trodde på denna alternativa historia? Eller tror alla orcher på den alternativa historien?

Går det att kommendera kejsare Hroka eller någon annan klanledare? Eller blir det tvekamp då för att de inte vill ge upp makten? Eller skulle det ses som vanhedrande för att de skulle motsätta sig Rauk?

Är Rauks närmaste i en maktposition över klanledarna eller i samma maktställning som de andra klanledarna (fast istället för att endast kunna kommendera en klan kan Rauks närmaste kommendera vem som helst i vilken klan som helst)?

Kan tänka mig roliga slumpmöten av yngre manliga orcher som vill "häva sig" eller "visa sig värdiga" genom att utmana Rauks närmaste – inte för att ta Rauks boning, de får de ju inte göra, utan bara för att kunna skryta om sin duglighet i kamp. Den med Rauks boning kanske ökar sitt Rykte?

De kvinnliga orcherna är ju lite mer kunniga i Svärdets sång – hur ser Viraga på Rauks närmaste? Denne är ju ett hot mot deras skuggstyre. Kan de tänkas försöka sabotera kröningen, eller istället försöka rekrytera Rauks närmaste till ett "informellt samarbete"?

Det står även att den ska användas varsamt mot sitt egna släkte, varför är det så? Och innebär det att den kan användas mot andra släkten som inte är orcher (och som följaktligen inte tror på Rauk)? Eller slår man då kanske bara artefaktärning och använder dess bonus på Manipulera?

Och vem är närmaste härjare som man måste besegra under ceremonin?
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Ny Artefakt - Rauks Bonad

Fri 26 Jun 2020, 12:11

Faktum är att jag lagt in orcher som inte varit slavar under alver och dvärgar i Aslene. Dessa föraktar sina förvekligade släktingar i Ravland och fungerar dessutom som ett slags beskyddande ”herrefolk” för Aslenes urinnevånare, människor som kallas vasnia och för länge sedan drevs upp i bergen av ryttarfolken. Vasnia har orchinblandning i varierande grad. Kanske kunde orcherna rent av kalla sig Rauk om det är OK med Sennah?
 
Sennah001
Topic Author
Posts: 39
Joined: Wed 07 Dec 2016, 14:14

Re: Ny Artefakt - Rauks Bonad

Wed 22 Jul 2020, 22:52

Faktum är att jag lagt in orcher som inte varit slavar under alver och dvärgar i Aslene. Dessa föraktar sina förvekligade släktingar i Ravland och fungerar dessutom som ett slags beskyddande ”herrefolk” för Aslenes urinnevånare, människor som kallas vasnia och för länge sedan drevs upp i bergen av ryttarfolken. Vasnia har orchinblandning i varierande grad. Kanske kunde orcherna rent av kalla sig Rauk om det är OK med Sennah?
Ojj vilka poster jag ser när jag kommer tillbaka till mina trådar efter min egna kampanj i SS kom till ett episkt slut :lol:

Jag kan väl berätta lite om Rauk och vart det kommer ifrån! En av mina spelare skapade en backstory i en egenskapad Orch klan som inte trodde på historien om alverna och att deras släkte var en gåva från Drejaren. Utan deras klan trodde på att Alverna hade utfört någon form av magi som hade gjort om orcherna till det dom är idag och att deras ursprungs släckte hette Rauk. Tron byggde på att Rauk var bättre och smartare på alla sätt - typ den perfekta varelsen. Min spelares personliga story tog han tillbaka till sin klan där han till slut tog över ledarskapet, detta var efter de hade varit i Rosenöga och dödat Hokra och Soria. Under kampanjens gång då spelarna var tvungna att försöka ena så många släkten det kunde för att utmana Rostkyrkan blev det en liten kamp mellan alla olika orch klaner - inklusive den klanen min spelare nu hade ledarskap över. Under spelets gång hade min spelaren spridit tron om Rauk och att den "kända" historien med Drejaren och alverna är ett sätt att hålla orcherna på sin plats.

Jag som spelledare tänkte lite att det inte riktigt går att ena orcherna under vilken ledare som helst, absolut inte med magi (då vissa orcher hatar magi) och att något större än Hokra måste resas upp. Så det blev lite naturligt att Rauk skulle komma tillbaka - inte i köttet, inte med magi, utan vad Rauk innebär och representerar, så Rauks Bonad skapades! ;) Sedan var problemet att utmana min spelare på ett sådant sätt att han skulle uttrycka de egenskaper Rauk stod för (vilket han typ redan gjorde) och sedan hålla en STOR ceremoniell utmaning där alla klaner var på plats och Rauk skulle bli utsedd. Efter att ha gått igenom en crazy utmaning tog han sig tillslut till bonaden och resten är historia :)

Ocherna valde att följa sin nya Rauk då ingen kunder riktigt eller vågade utmana han när det själva var på plats och såg vad han gjorde för att vinna :lol:

Namnet Rauk och lite av dess historia kommer ursprungligen från Drakar och Demoner Svartfolk :| Men där stavas rasens namn "Raukk" och guden heter Raukkchim. Allt som allt är den versionen jag och min spelare skapade ganska annorlunda. Men om det går att använda för någon annan produkt kan jag inte svara på :roll: Vore det upp till mig och min spelare skulle vi säga -"Prisa Rauk! Kör hårt!"
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Ny Artefakt - Rauks Bonad

Thu 23 Jul 2020, 14:57



Namnet Rauk och lite av dess historia kommer ursprungligen från Drakar och Demoner Svartfolk :| Men där stavas rasens namn "Raukk" och guden heter Raukkchim. Allt som allt är den versionen jag och min spelare skapade ganska annorlunda. Men om det går att använda för någon annan produkt kan jag inte svara på :roll: Vore det upp till mig och min spelare skulle vi säga -"Prisa Rauk! Kör hårt!"
Låter som ett kul upplägg. Kanske lite för specifikt för det jag tänkt mig i Aslene, men kul hur som helst. Tror inte att jag använder namnet Rauk när det kommer från ett annat spel ( sådant kan hända ovetandes eller om namnet är allmängods, såsom ”Tiamat”, vars användning i Trakorien jag till stor förtjusning fått skällning för ;-) )

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests