hariman
Topic Author
Posts: 7
Joined: Sun 02 Dec 2018, 11:43

Kvinnliga orcher - egenskap och talang?

Wed 29 Jan 2020, 23:33

När jag läser om orcher framstår manliga och kvinnliga orcher som oerhört olika. Samtidigt ser jag inget i reglerna som antyder att manliga och kvinnliga orcher skulle ha olika stats. Har kvinnliga orcher också STY som bästa egenskap och stryktålig som talang?
 
Mr Oldtimer
Posts: 388
Joined: Sun 14 Apr 2019, 12:01

Re: Kvinnliga orcher - egenskap och talang?

Thu 30 Jan 2020, 16:14

Som jag tolkar reglerna skulle jag säga ”ja”. Dock ser det ut som ett område som skulle må bra av lite husregler.
 
AndreasDavour
Posts: 41
Joined: Mon 19 Dec 2016, 23:20

Re: Kvinnliga orcher - egenskap och talang?

Thu 30 Jan 2020, 18:58

Nej, håller inte med.

Det går utmärkt att få fram allt som beskrivs i boken med rollspel. Förutom utseende är det starkt betoning på att det är kulturella skillnader.
 
myrsloken
Posts: 49
Joined: Tue 05 Mar 2019, 15:15

Re: Kvinnliga orcher - egenskap och talang?

Fri 31 Jan 2020, 20:23

Som jag tolkar reglerna skulle jag säga ”ja”. Dock ser det ut som ett område som skulle må bra av lite husregler
Reglerna är väldigt tydliga, manliga och kvinnliga orker är exakt likadana. Sen gör man så klart vilka husregler som helst, det är ju ett rollspel.
 
hariman
Topic Author
Posts: 7
Joined: Sun 02 Dec 2018, 11:43

Re: Kvinnliga orcher - egenskap och talang?

Sat 01 Feb 2020, 09:10

Tack för åsikter! Håller med om det ni säger, tittar man i regelavsnittet pratas det om orcher utan koppling till kön, medan de är väldigt olika i beskrivningen.

Vad tycker ni är rimliga husregler då? Jag tänker att bästa egenskap skulle kunna vara Intelligens (dels för att det passar, och dels för att det bara är ett annat släkte som har intelligens som egenskap, medan det är två med karisma och tre med smidighet), men någon som har en bra idé på en släktestalang? Något med ledarskap och/eller offervilja kanske? Kanske något sådant här?

Kvinnliga orchens talang - Klanens vilja
Orchkvinnor skapades till att bringa ordning och mening i klansamhället. De är starka ledare som tar kloka beslut, vilket borgar för lojala undersåtar.
Orchen kan genom att lägga kraftpoäng öka kapaciteten hos sina undersåtar och allierade att utföra hennes vilja. Hon kan spendera två kraftpoäng för att ge sina tio närmaste allierade/undersåtar +1 på samtliga färdighetsslag som är i enlighet med hennes beslut det närmaste kvartsdygnet. Observera att det måste vara enligt hennes aktiva vilja. Om hon övertalas, röstas ner eller liknande går talangen inte att använda, däremot kan hon ta råd inför att beslut fattas. Spelledaren har som vanligt sista ordet.

Vad tror ni om den? Jag tänker mig att idén innebär att det kommer "kosta" i en grupp att driva en annan idé än orchens, och att det blir intressant gruppdynamik. Då kommer det för andra gruppmedlemmar handla om att backa en smula och ge råd snarare än att argumentera emot henne. Det är ju en väldigt annorlunda talang jämfört med de andra, mer jordnära, men kanske är den för bra? Får väl se om någon är kvinnlig orch, och annars kan jag använda den med Soria när de kommer dit :)
 
AndreasDavour
Posts: 41
Joined: Mon 19 Dec 2016, 23:20

Re: Kvinnliga orcher - egenskap och talang?

Sun 09 Feb 2020, 11:22

Talangen som sådan är inte tokig, fast jag undrar om den inte skulle passa för både kvinnor och män. Hela det orkiska samhället känns ganska kollektivistiskt och topstyrt, så om någon i dominant position pekar med hela handen känns det som om orkerna är böjda att följa. Men, som sagt, inte helt tokigt.
 
hariman
Topic Author
Posts: 7
Joined: Sun 02 Dec 2018, 11:43

Re: Kvinnliga orcher - egenskap och talang?

Sat 15 Feb 2020, 10:23

Andreas: Fint att du gillade talangen! Min tanke var alltså att kvinnliga orcher kunde leda oavsett följarnas släkte. Det känns för mig inte fungerande på samma sätt för manliga orcher, tycker jag, men man gör ju som man vill :)
 
AndreasDavour
Posts: 41
Joined: Mon 19 Dec 2016, 23:20

Re: Kvinnliga orcher - egenskap och talang?

Wed 19 Feb 2020, 14:59

Hmm. Bra poäng.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests