Sennah001
Topic Author
Posts: 39
Joined: Wed 07 Dec 2016, 14:14

SPOILER! Artefakt placering. SPOILER!

Thu 07 Nov 2019, 00:47

VARNING FÖR SPOILERS! ENDAST FÖR SPELLEDARE!

Hejsan! 

Jag och mina spelare har spelat Korpens Klagan ganska länge nu och kampanjen börjar dra sig mot sitt slut. Det har hittat Spiran Nehaka, mantelspännet Blodestjärna, hört talas om koronan Stanengist och börjat aliera sig med några av maktspelarna. Just nu är det på väg till Svärdet Maligarn då det har hört sägner om dess placering, och om allt går bra kommer det att ha svärdet inom några spelmöten, vilket leder mig till mitt problem och syftet med denna forum post. Hur leder jag mina spelare till kronan Stanengist?! Jag har tänkt att använda mig av den rekommenderade placeringen i äventyrsplatsen De Dödas Dal, men jag vet inte hur jag ska kunna locka mina spelare dit!  

Det som sist nämns om kronan är att den blev borttrollad av demonen Merigall så att han inte ens själv vet var den är någon stans. Om jag ska utgå ifrån det som står i boken så skulle det kunna vara så att kronan "landade" i De Dödas Dal av Merigalls besvärjelse, vilket skulle betyda att INGEN i Det Glömda Landet har någon uppfattning om vart den skulle kunna vara någonstans, och på grund av äventyrsplatsens uppbyggnad är det extremt osannolikt att information om kronan, och dess placering, ska ta sig ut och spridas i landet och till slut nå mina spelare...  Jag skulle helst vilja undvika att mina spelare behöver undersöka alla platser på kartan för att till slut hitta kronan, och jag skulle helst inte vilja låta någon annan av maktspelarna hitta den... Jag har funderar ett tag och det känns som att alla "story trådar" till kronan och dess placering är helt avklippta i böckerna... Har jag missat något?

Så en sammanfattning på mitt problem och fråga skulle vara: Hur lockar jag mina spelare till De Dödas Dal och till kronan Stanengist utan någon information att gå på...? 

Har ni stött på detta problem och i så fall hur löste ni det? Eller har har någon en idé hur jag kan lösa detta på ett bra sätt? 
 
Mr Oldtimer
Posts: 388
Joined: Sun 14 Apr 2019, 12:01

Re: SPOILER! Artefakt placering. SPOILER!

Thu 07 Nov 2019, 08:51

Hej,
Jag hade liknande funderingar och lösningen blev att, när en av mina spelare stötte på en magikunnig, som de inte slogs mot, och bad att få hjälp med egna magistudier av denne kom de lite krav på motprestationer. En av dessa var att hjälpa sagda magiker att leta dokument, rester efter en tidigare, ond magikers forskning i De Dödas Dal. Väl där räknar jag med ett par tre händelser/”uppdrag” tillsammans med krafter på plats. En av dem (Skråme/vättar/gengångare efter gammal kung) kommer belöna dem med ”den där otympliga men dyra kronan”....
 
User avatar
Herr Otypa
Posts: 35
Joined: Mon 12 Nov 2018, 14:23

Re: SPOILER! Artefakt placering. SPOILER!

Thu 07 Nov 2019, 09:35

Ett tips är att använda Merigall. Som trixter så kan han både hjälpa och stjälpa. Jag har använt Merigall rätt friskt i min kampanj i olika former. Så upplever man att man har svårt att få RP på rätt spår så finns skojaren där. =)
 
User avatar
Eldhierta
Posts: 422
Joined: Thu 19 Feb 2015, 10:39

Re: SPOILER! Artefakt placering. SPOILER!

Thu 07 Nov 2019, 16:08

Du kan också låta smaragden Gallöga från Maligarn smälta samman med Tårarnas Brunn och forma Skråmes onda öga. Det leder i så fall vägen till De Dödas Dal eftersom det vill återförenas med den enögda jätten.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests