Som en följd av detta tänkte jag att bör en rollperson inte enbart kunna bli nedkyld eller uttorkad, utan även överhettad. Vad tycker ni om nedanstående? Är det för påfrestande för rollpersoner då uttorkad och överhettad på sätt och vis adderas på varandra. Samtidigt är värmeslag farligt och det saknas regler för en ökad förbrukning av vatten när det är riktigt varmt.
--
ÖVERHETTAD
När solen gassar eller värmen obarmhärtigt trycker på måste du slå för UTHÅLLIGHET med jämna mellanrum. Ju varmare det är, desto oftare måste du slå. En het sommardag med en del fysisk ansträngning räcker det med någon gång per dygn; när solen står som högst på himlen under obarmhärtig tryckande värmebölja, vinden är stilla och ingen skugga finns att ta skydd under kan du behöva slå en gång i timmen. Misslyckas du med slaget blir du ÖVERHETTAD. Detta har flera konsekvenser.
- Du tar direkt 1 poäng skada på både SMI och INT - när värmen överhettar dig blir du både trött och förvirrad.
- Du kan få hallucinationer som kan få dig att göra vansinniga saker - detaljerna är upp till SL att bestämma.
- Du måste fortsätta slå för UTHÅLLIGHET med samma intervall och med samma effekt om du misslyckas. Om din SMI blir bruten medan du är ÖVERHETTAD dör du nästa gång det är dags att slå.
- Är du ÖVERHETTAD kan du varken återhämta SMI eller INT. Först när du blir avsvalkad, om så bara på en skuggig plats med en fuktig trasa över huvudet, kan du sova och äta för att återställa dina grundegenskaper.
- Varje slag för UTHÅLLIGHET på grund av värme kräver en extra ranson vatten (både för att dricka och som fuktig kylduk), utöver ordinarie dagsranson. Om vattnet tar slut (eller om du väljer att spara på det), ger det en modifikation -1 på slaget för UTHÅLLIGHET per tillfälle utan vatten (första slaget ger -1, andra slaget -2 och så vidare). Tar vattnet slut blir du även UTTORKAD när det är dags att förbruka ordinarie ranson.
En talang för äventyrare som genom träning, erfarenhet eller medfödd beskaffenhet är vassare än oss andra på att överleva i vildmarkens obarmhärtiga miljö.
HÄRDIG
Din kropp är tränad att uthärda naturens element som värme, kyla och att gå utan mat och dryck längre än andra. När andra mindre härdiga kollapsar av dessa umbäranden fortsätter du envist.
NIVÅ 1: Du får +1 på UTHÅLLIGHET vid slag för att uthärda värme eller kyla.
NIVÅ 2: Du kan gå en extra dag utan mat eller vatten innan du blir UTSVULTEN eller UTTORKAD .
NIVÅ 3: Du får lägga artefakttärning T8 till alla slag på UTHÅLLIGHET för att stå emot värme eller kyla.
Notering: Onaturliga attacker som inte tillåter slag för UTHÅLLIGHET för att motstå (exempelvis besvärjelsen DÖDSKYLA eller gastens monsterattack ISKALL HAND) fungerar som normalt.