User avatar
michael
Topic Author
Posts: 57
Joined: Tue 24 Sep 2019, 13:31
Location: Stockholm, Sweden

Tillstånd: Överhettad och Talang: Härdig

Thu 26 Sep 2019, 16:09

Jag tänker mig att klimatet i Ravland är ungefär vad vi kan förvänta oss av klimatet i södra Sverige, med tydliga årstider men ibland varma somrar, och ibland kalla vintrar med en del snö. Utöver det ser jag att området närmast Mistrapasset, sydvästra delarna av Harga samt passet söderut mot Järnlåset är betydligt varmare än övriga Ravland, vilket har sitt ursprung i att den öppna demonpassagen har en lokal påverkan på klimatet där samt en svagt korrumperande effekt på natur och växtlighet (en "mildare" version av the Blight i Robert Jordans Wheel of Time).

Som en följd av detta tänkte jag att bör en rollperson inte enbart kunna bli nedkyld eller uttorkad, utan även överhettad. Vad tycker ni om nedanstående? Är det för påfrestande för rollpersoner då uttorkad och överhettad på sätt och vis adderas på varandra. Samtidigt är värmeslag farligt och det saknas regler för en ökad förbrukning av vatten när det är riktigt varmt.

--

ÖVERHETTAD
När solen gassar eller värmen obarmhärtigt trycker på måste du slå för UTHÅLLIGHET med jämna mellanrum. Ju varmare det är, desto oftare måste du slå. En het sommardag med en del fysisk ansträngning räcker det med någon gång per dygn; när solen står som högst på himlen under obarmhärtig tryckande värmebölja, vinden är stilla och ingen skugga finns att ta skydd under kan du behöva slå en gång i timmen. Misslyckas du med slaget blir du ÖVERHETTAD. Detta har flera konsekvenser.
  • Du tar direkt 1 poäng skada på både SMI och INT - när värmen överhettar dig blir du både trött och förvirrad.
  • Du kan få hallucinationer som kan få dig att göra vansinniga saker - detaljerna är upp till SL att bestämma.
  • Du måste fortsätta slå för UTHÅLLIGHET med samma intervall och med samma effekt om du misslyckas. Om din SMI blir bruten medan du är ÖVERHETTAD dör du nästa gång det är dags att slå.
  • Är du ÖVERHETTAD kan du varken återhämta SMI eller INT. Först när du blir avsvalkad, om så bara på en skuggig plats med en fuktig trasa över huvudet, kan du sova och äta för att återställa dina grundegenskaper.
  • Varje slag för UTHÅLLIGHET på grund av värme kräver en extra ranson vatten (både för att dricka och som fuktig kylduk), utöver ordinarie dagsranson. Om vattnet tar slut (eller om du väljer att spara på det), ger det en modifikation -1 på slaget för UTHÅLLIGHET per tillfälle utan vatten (första slaget ger -1, andra slaget -2 och så vidare). Tar vattnet slut blir du även UTTORKAD när det är dags att förbruka ordinarie ranson.
--

En talang för äventyrare som genom träning, erfarenhet eller medfödd beskaffenhet är vassare än oss andra på att överleva i vildmarkens obarmhärtiga miljö.


HÄRDIG
Din kropp är tränad att uthärda naturens element som värme, kyla och att gå utan mat och dryck längre än andra. När andra mindre härdiga kollapsar av dessa umbäranden fortsätter du envist.

NIVÅ 1: Du får +1 på UTHÅLLIGHET vid slag för att uthärda värme eller kyla.
NIVÅ 2: Du kan gå en extra dag utan mat eller vatten innan du blir UTSVULTEN eller UTTORKAD .
NIVÅ 3: Du får lägga artefakttärning T8 till alla slag på UTHÅLLIGHET för att stå emot värme eller kyla.

Notering: Onaturliga attacker som inte tillåter slag för UTHÅLLIGHET för att motstå (exempelvis besvärjelsen DÖDSKYLA eller gastens monsterattack ISKALL HAND) fungerar som normalt.
"To fall in hell, or soar angelic, you need a pinch of psychedelic."
 
Maldion
Posts: 35
Joined: Tue 20 Nov 2018, 00:02

Re: Tillstånd: Överhettad och Talang: Härdig

Sat 28 Sep 2019, 20:12

gillar det! men inte i ravland, möjligen extrema dagar,  fungerar dock utmärkt i en varm grotta, vulkan, en öken eller en magisk plats
kommer nog använda det.
Tack!!!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests