User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4439
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Många ändringar i engelsk nyutgåva

Fri 06 Sep 2019, 00:07

Naturligtvis!
Jag var så inne på resultat som "46 - 51" att jag hela tiden har tänkt 1T100... och därigenom blivit frustrerad över att det saknats nummer i tabellen. Naturligtvis ska det vara glapp i tabellen... My bad!  :oops:
Jag tar tillbaka allt och hävdar motsatsen...
Tack för att du påpekade det (numer) uppenbara för mig!  :D
Aaaaah.  :D
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Davian
Posts: 28
Joined: Wed 27 Mar 2019, 01:23

Re: Många ändringar i engelsk nyutgåva

Fri 06 Sep 2019, 00:13

KP-poolen försvinner väl inte? Den kan bara inte fyllas på under spelets gång.
SLP använder inte längre KP så som spelare gör. I stället så kan varje SLP använda en släktes- eller yrke-talang varje runda i en strid (som om de spenderade en KP). SLP-magiker kan lägga en besvärjelse upp till sin nivå han har i besvärjelsens magi tradition. Så om en magiker har Blodsmagi 1 och Dödsmagi 2 så kan han använda Blodsmagi upp till E1 och Dödsmagi upp till E2, förutom eventuella bonusar för ras (halvalv) och för ingredienser).

Så läser inte jag det. Jag löser det som att SL har kvar KP-poolen men att det förtydligas att när SLP pressar slag blir det ingen kraftpoäng genererad.

Annats skulle ju tex Zytera aldrig kasta med högre effektgrad än 3(4) på sina formler. Vilket rimmar väldigt illa med en magiker som sysslar med tung tung magi.

Jag läser också ”NPC base power level...” som startpunkt för någons magi som sedan kan höjas med kraftpoäng.

Dvs; zytera kastar inte magi under 3 i effektgrad.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4439
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Många ändringar i engelsk nyutgåva

Fri 06 Sep 2019, 00:23

Ur Forbidden Lands: Player's Handbook sid. 63.

WILLPOWER FOR NPCS
Unlike PCs, NPCs don’t spend Willpower Points. Instead, an NPC may activate a kin or profession talent at the most once per round, as if having spent one Willpower Point for non-magical talents. For spells, a magic-using NPC may choose a Power Level up to their rank in the talent. The GM should consider carefully when to use kin and profession talents against PCs, only doing so when dramatically appropriate.
edit: En magiker med rank 3 i en magi tradition kan kasta en E3 (+E1 om han har ingredienser +E1 om han är halv-alv) besvärjelse varje gång han lägger en besvärjelse. Det kan bli ganska kraftfullt det.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Davian
Posts: 28
Joined: Wed 27 Mar 2019, 01:23

Re: Många ändringar i engelsk nyutgåva

Fri 06 Sep 2019, 00:29

Ja. Det verkar vara så. Riktigt värdelös förändring tycker jag. Den ska jag ignorera i mitt spelledande. Jag tycker det är skitfånigt att en tusenårig nekromantiker är sämre på nekromanti än en 16åring som väljer att starta med Dödens väg2.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4439
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Många ändringar i engelsk nyutgåva

Fri 06 Sep 2019, 00:40

Ja.  Det verkar vara så. Riktigt värdelös förändring tycker jag. Den ska jag ignorera i mitt spelledande. Jag tycker det är skitfånigt att en tusenårig nekromantiker är sämre på nekromanti än en 16åring som väljer att starta med Dödens väg2.
En SLP nektromantiker som har Dödens Väg 3 kan lägga, om SL så tycker det lämpligt, en E3 besvärjelse varje runda, hur många rundor som helst. Visst han kan inte lägga någon slags E10 domedags-besvärjelse, något jag inte skulle göra personligen ändå. Dessutom så kan sagda nekromantiker lägga dessa besvärjelser oberoende av spelarnas KP, eftersom det inte finns någon KP-pool.

edit: ... och eftersom SL ändå är SL så kan ju givetvis SL låta en special SLP ha en E-gräns på +2 eller någonting, så han alltid lägger E5:or :evil:.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Davian
Posts: 28
Joined: Wed 27 Mar 2019, 01:23

Re: Många ändringar i engelsk nyutgåva

Fri 06 Sep 2019, 00:46

Det är just E10 domedagsbesvärjelsen med risk förmissöde som är grejen. En tanig liten E3 zombie är inte hälften så ballt som en E10 superzombie!

Dessutom vore det helt ologiskt av Katorda att inte lägga E6 dödens hand när han är i duell på liv och död med en RP.

Men ja, de nya reglerna gör SLP bra mycket farligare i längden. Och säkerligen enklare att administrera och sånt
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4439
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Många ändringar i engelsk nyutgåva

Fri 06 Sep 2019, 01:12

Det är just E10 domedagsbesvärjelsen med risk förmissöde som är grejen. En tanig liten E3 zombie är inte hälften så ballt som en E10 superzombie!

Dessutom vore det helt ologiskt av Katorda att inte lägga E6 dödens hand när han är i duell på liv och död med en RP.

Men ja, de nya reglerna gör SLP bra mycket farligare i längden. Och säkerligen enklare att administrera och sånt
Skapa zombier är en ritual och knappast något man gör i en strid eller när man utforskar. Vad en SLP gör då, är helt upp till dig som SL. Hur många zombier han har och till vilken nivå är upp till dig som SL. I en konflikt sedan så kan ju en nekromantiker antigen starta med att lägga ett magiskt sigill E3 eller om SL vill, antas ha ett sådant redan lagt på sig (den varar ju i ett kvartsdygn) om nekromantikern antas veta att han är under magiskt hot innan konflikten börjar. I strid kan sedan sagda nekromanter anfalla med svärd och sköld eller med besvärjelser upp till E3. E3 är inte dåligt. Det innebär, vad gäller dödshand, 3 i skada, 2 om han lägger den på kort avstånd. Den kan ju dessutom överväxlas. Det är som han skjuter med ett armborst som alltid träffar med lite extra i skada, varje runda.

Men som sagt, det är du som är SL och om du tycker att en viss SLP ska vara extra kraftfull så skriv ditt att just den SLPn kan lägga besvärjelser lika med hans Rank +1 eller mer.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Gangir
Posts: 51
Joined: Thu 06 Sep 2018, 14:11
Location: Mölnlycke

Re: Många ändringar i engelsk nyutgåva

Wed 11 Sep 2019, 13:26

Kommer dessa förändringar med i en v2 av de Svenska PDF:erna?

Samt hur hittar med de Svenska PDF:erna numera? På drivethrurpg finns bara de Engelska utgåvorna. Och ja jag backade den Svenska. 
 
Gustaf
Posts: 5
Joined: Mon 27 May 2019, 12:01

Re: Många ändringar i engelsk nyutgåva

Wed 11 Sep 2019, 13:31

Kommer dessa förändringar med i en v2 av de Svenska PDF:erna?

Samt hur hittar med de Svenska PDF:erna numera? På drivethrurpg finns bara de Engelska utgåvorna. Och ja jag backade den Svenska. 
Jag tror du kan logga in på ditt kickstarter konto och hämta hem böckerna på pdf.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Många ändringar i engelsk nyutgåva

Wed 11 Sep 2019, 17:49

Kommer dessa förändringar med i en v2 av de Svenska PDF:erna?

Samt hur hittar med de Svenska PDF:erna numera? På drivethrurpg finns bara de Engelska utgåvorna. Och ja jag backade den Svenska. 
De svenska utgåvorna finns också på DrivethruRPG. De ska ha skickats till backers, mejla support@frialigan.se om du inte fått dem.
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests