Sennah001
Topic Author
Posts: 39
Joined: Wed 07 Dec 2016, 14:14

Drakyngel + Djurkaraktärsblad

Wed 21 Aug 2019, 23:36

Mina spelare har fått tag på ett drakyngel och jag ville skapa en liten hand-out till min jägare som troligtvis kommer anamma den lilla krabaten. I dokumentet hittar ni ett anpassat ERF-system till drakynglet, talanger att spendera poäng på och ett snabbt photoshoppat karaktärsblad (från spelarnas karaktärsblad) där allt går att anteckna. Hoppas detta kommer till användning i era kampanjer!  // Hannes 

DRAKYNGEL

PS. Lämna gärna kommentarer om ni hittar något ni tror inte passar in i spelet, är obalanserat eller felskrivet. 
 
User avatar
Kramsrof
Posts: 28
Joined: Fri 22 May 2015, 09:43

Re: Drakyngel + Djurkaraktärsblad

Thu 25 Jun 2020, 21:45

Måste säga att jag tycker att du har gjort ett fenomenalt arbete,ser riktigt proffsigt ut. Gillar även starkt att informationen till spelarna om hur man tar hand om ett drakyngel kommer från en in-game karaktär, det är helt klart i spelets anda! Precis som sägner kanske Saph'irell inte har helt rätt i vissa antaganden som har gjorts efter observationer? Eller så stämmer verkligen allt – men det går ju inte att veta förrän man testar hans information i skarpt läge. Ger lite Diablo-känsla över det när man kan hitta journaler som beskriver olika monster i världen, kanske kan äventyrarna hitta fler anteckningar av denna Saph'irell? Skulle även vara roligt om man hittade äldre anteckningar innan Saph'irell hade fått se ett levande exemplar, kanske om teorier som direkt motsägs av honom själv i en senare journal (eller av äventyrarnas erfarenhet)?

Balansering är alltid svårt att uttala sig om utan att speltesta, generellt tycker jag idén att det finns en missödestabell för draken när RP pressar ett slag och får en etta är mycket bra, det ger verkligen charm och liv till drakynglet som just det – en yngling! Samtidigt kretsar en stor del av Svärdet sång runt att kunna pressa slaget, något man bör ha i åtanke. Samtidigt vägs det upp av att ha ett drakyngel som kompanjon – för hur coolt är inte det?

Två saker som stod ut: I den inledande texten står det att det var "Kromeranerna" som utrotade drakarna, är detta en ny dvärgklan eller är det tänkt att vara kromberna (de som enligt legenden dräpte Varde)? Jag uppskattar att Saph'irell ogillar dvärgarna som helhet, ett logisk karaktärsdrag som kan leda till roliga spydiga kommentarer i hans anteckningar!

Sedan så tänkte jag att eftersom Individualitet steg 2 ger +1 på ens tärningsslag på drakynglets missödestabell, borde inte då "Spyr" och "Skiter" byta plats? Känns lite nesligt om man skulle ha fått "Spyr" (–2 i Manipulera) men att man på grund av talangen istället får "Skiter" (–3 i Manipulera), resultatet blir ju då sämre på grund av talangen! Eller har jag kanske missförstått hur talangen fungerar?

Allt som allt, bra jobbat! Nu när det har gått ett tag kanske man kan få höra hur det gick? Fungerade reglerna i praktiken, gjordes några ändringar?

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest